Gedoopt / vervuld worden met de Heilige Geest

Ds. G.K. Terreehorst / 1 reactie

Vraag

Wat is het verschil tussen “gedoopt worden met de Heilig Geest” en “het vervuld worden met de Heilige Geest”?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hieronder heb ik enkele Bijbelse lijnen voor je op een rij gezet. Eerst over de doop met de Heilige Geest en daarna over het vervuld zijn met de Heilige Geest. Ten slotte over beide samen. Ik hoop dat dit het voor jou helder maakt.

Gedoopt met de Heilige Geest: In de Bijbel horen we voor het eerst over de doop met de Heilige Geest van Johannes de Doper. Hij zegt: “Ik doop u wel met water, maar Hij komt Die sterker is dan ik, bij Wie ik niet waard ben de riem van Zijn sandalen los te maken. Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur” (Luk. 3:16). Johannes heeft het hier over wat de Heere Jezus zou gaan doen. Jezus Zelf spreekt ook over de doop met de Heilige Geest, vlak voor Zijn hemelvaart:  “En toen Hij met hen samen was, beval Hij hun dat zij niet uit Jeruzalem weg zouden gaan, maar de belofte van de Vader zouden verwachten, die u, zei Hij, van Mij gehoord hebt; want Johannes doopte wel met water, maar u zult met de Heilige Geest gedoopt worden, niet lang na deze dagen” (Hand. 1:4-5).

Op de Pinksterdag is deze belofte voor het eerst in vervulling gegaan. Toen stortte de Heere Jezus vanuit de hemel de Geest uit op de discipelen. Petrus ziet hierin de vervulling van een profetie uit het Oude Testament (Hand. 2:16-17) waarin staat dat God Zijn Geest zal uitgieten op alle vlees. Ook later herhaalt dat wonder zich als in het huis van Cornelius heidenen tot geloof komen (Hand. 2:15-16). Uit 1 Korinthe 12:13 blijkt dat elke gelovige wordt gedoopt met de Heilige Geest. We lezen daar: “Ook wij allen immers zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt, hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen; en wij allen zijn van één Geest doordrenkt.” Het betekent dat wanneer iemand tot geloof komt Gods Geest in het hart wordt uitgestort. Door de kracht van de Geest vindt er een diepgaande verandering in je hart en leven plaats. De Geest verbindt je met Christus en met de andere gelovigen. Sommige mensen leren dat de doop met de Heilige Geest een apart moment is dat ergens na het komen tot geloof plaatsvindt. Hiervoor is echter geen Bijbelse grond. Elke gelovige ontvangt de Heilige Geest op het moment dat hij/zij tot geloof komt. Dat is dus de doop met de Heilige Geest.

Vervuld met de Heilige Geest: Daarnaast wordt er ook in de Bijbel gesproken over het vervuld worden met de Heilige Geest. Bijvoorbeeld in Efeze 5: “Wees daarom niet onverstandig, maar begrijp wat de wil van de Heere is. En word niet dronken van wijn, waarin losbandigheid is, maar word vervuld met de Geest” (Ef. 5:17-20). Paulus roept de gelovigen daar op om helemaal vol van de Heilige Geest te worden. Dat ben je dus niet als vanzelf, maar daar moet je naar streven. De gelovige moet niet vol zijn van wijn, want dat leidt tot losbandigheid, maar moet vol zijn van de Heilige Geest. Hiermee wordt bedoeld dat de gelovige er voortdurend naar moet streven dat de Heilige Geest je hart en leven beheerst.

Ook in Galaten spreekt Paulus hierover: “Maar ik zeg: Wandel door de Geest en u zult zeker de begeerte van het vlees niet volbrengen. (...) De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. (...) Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen” (Gal. 5: 16, 22 en 25). Niet de zonde en de verkeerde begeerte hebben het te zeggen in je leven, maar de Heilige Geest. Dat is een voortdurende strijd om je in je leven door de Geest te laten leiden.

Ten slotte: Samenvattend hebben we dus gezien dat elke gelovige de Heilige Geest ontvangt op het moment dat hij of zij tot geloof komt. God Zelf stort de Geest in je hart uit waardoor er een liefde komt tot de Heere Jezus en je bij Hem gaat horen. Dat is de doop met de Heilige Geest. Vervolgens dient de gelovige ernaar te streven om zich in het dagelijks leven ook door die Geest te laten leiden. Dit is de aansporing om vervuld te worden met de Heilige Geest en om te wandelen door de Geest.

Het ene leidt dus tot het andere. In de tekst uit Galaten die hiervoor genoemd is zegt Paulus: “Als wij door de Geest leven, laten wij dan ook door de Geest wandelen...” Als God uit genade Zijn Geest in ons heeft uitgestort, waardoor wij in Jezus zijn gaan geloven en vergeving van zonden hebben ontvangen, dan is onze roeping om ons ook door die Geest te laten leiden in ons leven.

Ds. G. K. Terreehorst

Ds. G.K. Terreehorst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

doop met Heilige Geest
1 reactie
Ali636
Ik wil graag zien of iemand spreekt over Jezus Christus in zijn leven. Getuigt van zijn behoud. Ik heb teveel mensen gezien die zogenaamd vervuld en gedoopt waren maar en komt geen vrucht uit hun dagelijks leven.
Nu kom ik ook Katholieken tegen die spreken over Christus in hun dagelijks leven. Tja. Wie niet tegen Mij is is vóór Mij.