Psalm 90

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Mozes schrijf in Psalm 90: “.... die sterk zijn 70 jaar en die zeer sterk zijn 80 jaar en het einde van die zijn moeite en verdriet.” En als je dan in het laatste boek van Mozes leest dat Mozes zelf 120 jaar geworden is, dan staat er nog bij: ... “en zijn oog was niet donker geworden en zijn kracht was niet vergaan.” Hoe kan Mozes dat dan zo in Psalm 90 zetten?

Antwoord

In Ps. 90 beschrijft Mozes het mensenleven met zijn beperkingen en broosheid.  Daaronder valt ook het aantal jaren dat mensen van God toegemeten krijgen. Doorgaans is dat 70, of  80 jaar. Die getallen geven tevens een volle maat, een voltooide levensduur aan.

Het laat intussen onverlet, dat er op deze regel uitzonderingen te melden zijn en sommige mensen langere levenstijd op aarde  krijgen. Tot die uitzonderingen behoort ook Mozes die 120 jaar mocht worden en dan nog niet als afgeleefde grijsaard getypeerd kan worden. De regel is evenwel wat hij in Ps.90 vermeldt en die wij om ons heen waarnemen. Tegelijkertijd weten wij, dat velen die leeftijd niet eens bereiken. Al die uitzonderingen weerspreken echter het gegeven van Ps.90 niet.

Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Ds P. Koeman

Lees meer artikelen over:

Psalmen
1 reactie
Joli
Er staat in de Bijbel dat mensen maximaal 120 jaar worden, en dit is in de praktijk ook echt zo.

Bijzonder dat Mozes dan de volle 120 jaar wordt! Echt een man van God. Dat kon hij zich als mens waarschijnlijk ook niet voorstellen (hoe klein is de mens) maar God gaf hem een bijzondere leeftijd met een bijzondere gezondheid.