Gelukkig zijn en genieten

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag als (pasgetrouwde) man, dertiger, is concreet: In hoeverre is genieten en gelukkig zijn belangrijk? Vaak, eigenlijk ken ik mijzelf haast niet anders, ben ik kritisch naar mijzelf en de omgeving. Ik ben terughoudend en al kan ik soms ook helemaal de andere kant op slaan, dit zijn uitzonderingen. Ik wil alles uitpluizen en goede resultaten of dit nu voor mijzelf is of puur voor de ander. Dat geeft ook regelmatig frustratie en onrust. Nu zag ik dit altijd als een goede eigenschap en dat ik hierdoor diepgaander kan zijn, hoewel ook met veel gebreken.

Maar ineens gingen mijn ogen voor iets anders open, ik ben namelijk helemaal niet goed in iets loslaten en moeilijk met geld (zuinigheid), ik pak of doe bijna nooit iets zomaar omdat ik het vaak niet durf. Ik distantieer mij snel van de omgeving en maal veel in mijn hoofd over hedendaagse dingen of herinneringen. Beredeneren doe ik over kwesties en gedachten die voor anderen waarschijnlijk vreemd en vaag zijn, zoals een maand lang op zoek te gaan naar de beste deal of oplossing of steeds afvragen en uitzoeken wat ik zal kiezen met eten en qua boodschappen. Of dat ik mij herinner wat ik vervelend vond en/of zorgen maak. Meestal bereik ik wel iets ermee, ik ben goedkoper uit of vind een beter product.

Ben ik niet veel te lang en negatief bezig en zou ik niet meer bezig moeten zijn met elke dag te genieten? Wat laat ik dan toe? Hoe moeilijk of makkelijk mogen dagelijkse keuzes zijn? God zegt toch ook dat wij Hem dankbaar moeten zijn voor ons leven en Zijn schepping, terwijl ik meer bezig ben met geld besparen of druk maak om een situatie die ik beter geen aandacht (meer) kan geven. Misschien zou ik wel mooiere dingen kunnen meemaken en ontdekken dan wat ik nu doe. ‘Moet’ ik meer gunnend zijn door geld makkelijker uit te geven aan dingen die ik met het verstand geldverspilling vind maar ook sfeer in huis brengt of een speciale beleving is bijvoorbeeld? En wat dan? Voor mijn gevoel rem ik in zulke dingen hard af. Ik heb het gevoel dat ik meer voor mijn vrouw en (als het zo mag zijn) toekomstige kinderen hier ben en niet zozeer voor mijzelf leef.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vindt je vraag concréét, maar als er iets is wat moeilijk te definiëren valt zijn dat toch zeker wel de begrippen “gelukkig zijn” en “genieten”? Niets is persoonlijker dan dát! Mijn concrete antwoord zou dus kunnen zijn: ja, gelukkig zijn en genieten zijn belangrijk èn het zijn tegelijk heel persoonlijke waarden! Maar daarmee is voor jou de kous niet af, denk ik. Lees dus gerust verder.

Waar jij van geniet, kan ik moeilijk vinden, of niets aan, of zelfs ook vreselijk. Waarvan jij gelukkig wordt hoeft dat voor mij helemaal niet te betekenen dat ook ik daar blij, vrolijk, gelukkig van zou kunnen worden. En dat geldt niet alleen voor wat ìk denk, voel of vind, maar zelfs jouw echtgenote kan héél anders denken, voelen, vinden dan dat jij dat doet. Het is dus in de eerste plaats zaak om véél met elkaar te praten over allerlei keuzes in het leven. Van kleine dagelijkse keuzes tot grote levensbepalende investeringen.

Je vraagt of “genieten van” en “gelukkig zijn” belángrijk zijn: ja, maar hóé je gelukkig wordt of leert genieten is een andere vraag. En in je brief maak je daarbij tegenstellingen, die dat naar mijn idee niet hoeven te zijn. Ik zie géén tegenstelling in wat je vervolgens schrijft over “kritisch naar jezelf kijken” alsof dat niet goed zou zijn, want juist ín de reflectie kun je leren ontdekken wáárom een en ander bij jou zus is en bij een ander zo.

Dit gezegd hebbend, lijkt het me om tot een antwoord te komen een goede oefening om eens op te schrijven waar jíj van geniet en waar je gelukkig van wordt. Vind je dit zelf een moeilijke opdracht, vraag dan aan je vrouw om je mee te helpen. Zij kent jou en weet vast wel dingen op te noemen. Om de opdracht echt concreet te maken: een maand lang iedere dag vijf dingen noteren, waarna je bekijkt wat het meeste voorkomt in je rijtjes. Een en ander heeft ook te maken met wat je verwachting is van het leven, van spullen, van personen. En dientengevolge óók met de teleurstellingen die je te verwerken krijgt. Maar nogmaals, dit heeft met genieten-of-niet, met gelukkig-zijn cq. het tegendeel ervaren niet te maken!

Daarna schrijf je dat “je ogen opengingen”... ja, ècht voor iets anders! Loslaten en zuinig zijn hoeven absoluut eveneens níét tegengesteld te zijn aan gelukkig zijn en genieten! Het is goed om te beseffen wát je niet zo gemakkelijk los kan laten en waardoor dit zou kunnen komen (ligt er een reden in het verleden?). Ook dat schrijf je op.

En zúinig zijn: stel jezelf bij aankopen die je wilt doen drie vragen, naast de vraag naar de kostprijs. 1. heb ik het geld?; 2. heb ik hetgeen ik kopen wil nodig?; 3. heb ik het geld er voor over, ofwel ben ik het waard dat ik dit geld ervoor uitgeef? Nou, hier kun je echt een opdracht van maken door te oefenen met deze gedachten. En dan weer: bespreek het samen met je vrouw!

Hoe moeilijk of makkelijk mogen dagelijkse keuzes zijn? Tja, dat is een interessante vraag... en het antwoord is opnieuw erg persoonlijk. Als het gaat over ‘wat eten we vandaag’ leven wíj in de luxe dat we kunnen kiezen omdat het aanbod zo enorm groot is, terwijl lang niet iedereen dat kan! Wil je milieubewust leven, dan maak je andere keuzes dan: vandaag eten we dit of dat omdat ik er nú zin in heb (kijk je niet naar seizoen, prijs, hoe geproduceerd, enzovoort). Bijvoorbeeld: de plofkip (mag nu niet meer, maar je snapt het voorbeeld) is goedkoper dan die van de poelier, waarbij je genoegen neemt met de kwaliteit van het vlees. Zo ook: veel groenten- en fruitsoorten zijn het hele jaar te koop, maar een goede vraag is of je duur-ingevlogen lekkers wilt eten òf ‘slechts’ seizoensproducten uit eigen streek. En nu hebben we het nog niet gehad over de kleding die je draagt of koopt, over de aan te schaffen technische spullen, de auto die je rijdt...

Nadenken bij wat je doet is dus juist heel goed! En dat geldt voor te maken keuzes op alle terreinen van het leven. Piekeren over keuzes is iets anders en denken dat het gras altijd groener is bij de buren maakt je niet gelukkig, domweg omdat je dan geen tevredenheid kent. Zie je dat er bij je zogenaamd concrete vraag nog wel wat valt te bedenken? En ik pretendeer helemaal niet dat ik een volledige opsomming maak... nee, ik schrijf je wat je vraag bij mij oproept aan gedachten. Er samen met je vróúw over práten, dat is wat je moet doen! Juist dit geeft je de mogelijkheid om eigen standpunt te veranderen en alleen dát al kan reden zijn voor het gevoel van geluk door sámen een besluit te nemen. Toch? Geluk wil je immers sámen beleven? Door te délen, door méé te delen. Dat maakt je minder alleen en eenzaam in gevoelen. Ja, juist ín en mét elkaar is er zoveel te ontdekken in het leven waar “gelukkig zijn” en “genieten van” uit voortvloeien. Zoek het in de kleine dingen (van alle dag) en niet persé in grootse en meeslepende thema’s!

Tenslotte: moeten genieten, dat is een contradictio in terminis. Het gaat niet om een gebod, hoewel sommigen praten over het elfde gebod als: gij zult genieten. Nee, je màg genieten. En dat heeft dan weer te maken met dánkbaarheid. Met dankbaarheid voor wat God je geeft. En dat is héél véél! Ja, ook dat kun je verwoorden in bovenstaande opdracht: schrijf per dag 5-10 dingen op waar je dankbaar voor bent. Te beginnen met mógen leven, gezondheid, gehuwd zijn, enzovoort.

Leef je dan alleen voor de ander? Nee, hoor, vraag je vrouw maar! Sámen mag je leven tot eer van jouw en jullie Schepper!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vreugde