Moeder zijn in mannengezin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik ben moeder van drie zonen van 2, 4 en 6 jaar oud. Ondanks dat ik veel van ze geniet, blijf ik het lastig vinden dat we geen dochter hebben en ook nooit zullen krijgen. Ik zie hoe de oudste steeds meer naar zijn vader toe trekt en dat vind ik aan de ene kant leuk, maar anderzijds ook lastig. Ik ben bang dat ze straks alle drie erg op mijn man gericht zullen zijn en ik dan erbuiten sta. Hoe kan ik als moeder positiever denken hierover en welke rol kan ik spelen in hun opgroeien naar het man zijn uiteindelijk?

Antwoord

Beste moeder,

Drie zonen, wat een rijkdom! Dit zult u ook onmiddellijk toegeven, maar dan... het verlangen naar een meisje speelt u parten. Het is goed dat u zich hiervan bewust bent. Juist omdat het toch wel wat gevoelens van jaloezie doet oplaaien naar uw echtgenoot. Práát erover met elkaar. Niet alleen over de feiten, maar ook over de bijbehorende gedachten en gevoelens (teleurstelling, verdriet en misschien wel rouw). Delen dus, eerlijk en open. Alleen zó wordt het mogelijk om door te delen te vermenigvuldigen, namelijk uw beider liefde voor de knullen!

Vier mannen maar liefst, die u om u heen mag hebben: voedt sámen de jongens op tot zelfstandige personen die hun verantwoordelijkheid in de wereld kennen en nemen. Geniet van de jongens... verdiep u in hun wereld met alle uitdagingen die daarin zijn. En ach, de meisjes komen dan vanzelf wel. Deze laatste zin zult u waarschijnlijk een ‘dooddoener’ vinden. En dat ís het op dit moment ook, maar over een paar jaar zult u zien dat het voor u nog best een opgave wordt om ‘een meisje’ voor zoonlief te accepteren! Het is goed, om u ook dáárvan tijdens de komende jaren bewust te zijn.

U, als moeder, bent hèt voorbeeld voor de jongens in hun ‘kijk’ op het vrouwelijk geslacht! Dat is een grote verantwoordelijkheid, waarvan het goed is om u ook daarvan bewust te zijn!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

opvoeding
4 reacties
juffiejuf
Hier ook een jongens huishouden en daar geniet ik vooral veel van. Helpende gedachten tegenover je gedachten zetten? Waarom zouden alle jongens naar hun vader trekken? Hier trekken ze ook naar mij toe. Er zijn ook boeken die gaan over 'jongens gezinnen'. Titel; 'Tjonge, jongens' van Mariska Dijkstra. Misschien dat je daar wat aan hebt?
joella
beste jongens-moeder,

Neem de tips mee van Marijke Rots en uit het boek wat juffiejuf adviseert en mogelijk is er nog veel meer over te lezen. Laat merken dat je van je jongens houdt! ze lopen heus niet zomaar van je weg! Er zijn veel moeders die zó graag een dochter zouden krijgen, heel begrijpelijk. Maar probeer iets te voelen van de pijn die kinderloze echtparen of alleenstaanden kunnen hebben. Zij die nooit moeder (of vader) worden en... dus ook nooit oma en opa. Want als dat zo is, is zo'n vraag van jou te lezen echt pijnlijk! Nogmaals, ik begrijp de wens een meisje te mogen hebben, maar ook van jongens kan je toch heel veel houden en ook zij kunnen toch zoveel vreugde geven?! Geniet van je boy's ;-)
K80
Er zijn genoeg jongens die echte moeders kindjes zijn. En dochters die juist meer met de vader optrekken.
Annemyrthe
Hier ook een jongensmoeder, van 4 en de vijfde op komst...misschien ook wel een jongen...zou helemaal goed zijn...Ik vind het juist genieten met jongens maar ik snap dat vraagstelster daar niet mee geholpen is...Juist jongens kunnen heel erg naar hun moeder trekken. En natuurlijk doen ze graag stoere dingen met papa, ik vind het prima, geniet op een afstandje mee. Zie hen inderdaad als mijn 5 beschermers ;-)
Heb nooit perse op een meisje gehoopt, alleen de kleertjes en het tutten met haren enzo mis ik weleens maar dat doe ik dan maar met nichtjes...
Jongens zijn direct, geven elkaar een een duw en een stoot maar blijven niet dagenlang mokken wat in het meidengezin waar ik uit kwam juist wel gebeurde. Tijdens zwangerschappen wordt ik altijd moe van al die mensen die denken dat ik nu toch echt wel op een meisje hoop...nou nee...ik zie om me heen teveel ingewikkelde moeder dochter relaties....geef mij maar mijn boys! En samen koken, bakken en schoonmaken doen ze hier ook gezellig mee al zijn het echt wel stoertjes. Boek Tjonge jongens is echt leuk om te lezen en met goede tips
Echt... geniet van ze...voor je het weet zijn ze groot!