Ex-vrouw begeren

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

De vrouw met wie ik een kleine 20 jaar een relatie heb gehad en getrouwd ben geweest heeft mij samen met onze kinderen verlaten. Zij heeft mij verlaten omdat ik brak met een kerkverband waar ik het niet kon uithouden vanwege een m.i. zondige theologie. Nu is zij inmiddels getrouwd met iemand van dat kerkverband.

Ik hou nog steeds van de vrouw zoals ik haar heb gekend tijdens onze relatie en verlang daarom ook nog steeds naar seksuele gemeenschap met haar. Haar huwelijk is na veel gedoe toch kerkelijk ingezegend. God is er via de kerkelijke weg bijgehaald om haar nieuwe leven te rechtvaardigen. Nu is mijn vraag of ik zondig als ik haar begeer.

Antwoord

Beste (helaas verlaten) man. Een korte vraag en toch veel omvattend. Hoezo?  Je verlangt naar de (huis)vrouw van je jeugd. Prima! Zie Maleachi 2:14-16. Maar verlang je alleen naar haar vanwege de seksuele gemeenschap? Daarin kun je inderdaad zondigen. Al kan ik die verlangens begrijpen. Zeker na een huwelijksleven van zo’n 20 jaar en kinderen die in liefde verwekt zijn.

Maar er is ook meer dan de loutere lichamelijkheid toch? Waarom kwam het tot een verlaten worden? Is dat alleen omdat jij brak met een kerkverband met een volgens jou “zondige theologie”? Of is er meer aan de hand? Dat is mij uit je korte vraag niet duidelijk.

Je (ex-)vrouw is opnieuw kerkelijk getrouwd. Dat kan alleen op twee bijbels vastgestelde  gronden voor scheiding: overspel en religionis causa (dit is dat jij je vrouw wezenlijk zou hebben belemmerd om haar godsdienst persoonlijk uit te kunnen oefenen). Hoe dan ook: de weg naar haar terug lijkt zo afgesloten te zijn.

Hoewel er in de Bijbel staat: totdat de dood ons scheidt, geldt het eens gesloten huwelijksverbond. Zie o.a. 1 Kor.7:39. Dus jij bent de eerst aangewezen echtgenoot. Dat blijft zo. Maar dan moet er wel een echt geestelijke ondergrond zijn (geweest). Of weer komen...! Ik hoop voor je  dat er een weg terug is of zal ontstaan. Ik weet niet hòe,  omdat ik de situatie niet kan overzien. In ieder geval: zoek de HEERE! Voor het eerst en steeds opnieuw. Dan ontvang je ook de wijsheid welke weg je (met Hem) toch kunt gaan. Ook wat de erotische kant betreft. Want als die Wijsheid door de Heilige Geest daalt in je diepste innerlijk is dat ook een medicijn tot genezing van heel je vlees. Zie Spreuken 4:20-27.

Wees intussen een goede vader voor je kinderen, samen met hun moeder. Want hoever je misschien ook van elkaar verwijderd bent geraakt: samen blijven jullie ouders van je kroost. Laat hen door deze situatie geen schade oplopen! De Heere geve dat er nog een wonder mocht gebeuren. Want wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God! En: als dat gebeurt, hoor ik het ook graag.

Groet, bijstand van Boven!

Zegen,
Ds. H. H. Klomp