Geen rustzoeker maar Godzoeker

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongere met autisme en ik zit de laatste tijd behoorlijk in de knoop met mezelf. Ik weet niet of ik gered ben, ik geloof het wel, maar is dat genoeg? Ik heb altijd allerlei gedachten en twijfels hierover en als ik duidelijkheid probeer te zoeken is er geen duidelijk antwoord waardoor ik rust heb. Ik probeer het wel uit de Bijbel te halen, maar daar staan ook weer verschillende teksten in wat weer voor onrust zorgt.

De ene dag denk ik dat ik gered ben en dat ik me geen zorgen hoef te maken, de andere dag zijn er weer twijfels en onduidelijkheid en lig ik er wakker van. Ik snap het allemaal niet meer. Is er iemand die me kan helpen hiermee en een duidelijk antwoord kan geven?

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Mijn beste jongere,

Dat je te maken hebt met autistische neigingen, maakt voor onze Heere God niets uit hoor. Kijk maar in de Bijbel hoe de Heiland zelfs bezeten mensen geneest. Een mens is een mens. En voor een mens in nood heeft God hulpmiddelen te over.

Maar beste, je zit een beetje op een verkeerd spoor. Het gaat zo heel veel over jou! En ik kan dat nog goed begrijpen ook, maar we gaan toch een ander spoor op: dat gaat om een ANDER. Mag ik je vraag even in stukken knippen?

“IK zit in de knoop, IK weet niet of IK gered ben. IK geloof het wel. IK heb gedachten en twijfels. Als IK duidelijkheid probeer te zoeken. Geen antwoord waardoor IK rust heb. Ik probeer het uit de Bijbel te halen. De ene dag denk IK dat IK gered ben en dat IK me geen zorgen hoef te maken. De andere dag IK er weer wakker van. IK snap het helemaal niet meer”, zeg jij.

Ik zeg: Ik snap het wel! Je bent veel teveel IK-gericht bezig en dan gaat het uiteindelijk om rust. Pas op dat je geen rustzoeker wordt in plaats van een Godzoeker. Rust is voor later. Nu is het tijd om te strijden. Lees maar eens Openbaring 2 en 3. In elke brief komt het woord “overwinnen” voor. Dat wil dus heel duidelijk zeggen dat er gestreden moet worden. Waartegen? Tegen de zonde en de zonden natuurlijk. Maar ook strijden tegen het rust zoeken.

De rust is jou juist opgezegd. Misschien heeft dat de Heere wel gedaan, maar hoe dan ook: het is een grote zegen als dit gebeurt in je leven. Maar het brengt wel strijd en vragen met zich mee. En daar zit jij midden in. Ga dan niet verder met rust zoeken. Doordat je soms rust vindt en op een andere dag weer helemaal niet, word je steeds weer onrustiger. En dat wil de duivel graag hoor.

Ga bouwen aan een relatie met de Heere onze God! Dit mag je niet verkeerd begrijpen: ik zeg niet dat jezelf je zaligheid moet bouwen. Dat lukt nooit! Maar je moet aandacht gaan schenken aan je relatie met de Heere God. Dat kun je doen door je nood en zorgen aan de  Heere voor te leggen. Door goed van Hem te spreken tegen anderen, Maar vooral door beter kennis te maken met de Redder, de Zaligmaker, Jezus Christus. En dat kan door je gebed maar vooral door te lezen in de Bijbel. Met heel veel aandacht voor elk detail, maar ook met veel aandacht voor de orde in de Bijbel.

Ik lees maar van een twijfelaar, Thomas, de discipel. Ga daarom eens beginnen met het Evangelie naar Lukas. Begin gewoon bij hoofdstuk 1 vers 1. En ga dan niet naar het volgende vers voordat je dit vers begrijpt. Daarna ga je naar vers 2, enzovoort. Als je dan aan het eind van het Bijbelboek bent is Jezus weg van de aarde waar Hij gepijnigd werd en tenslotte zelfs is gedood.

Waarom? Om te betalen voor onze zonden, Ja nog sterker: Om te betalen voor jouw zonden. En  nu, vandaag, nu je dit leest, komt de Heere Jezus Zelf naar je toe met de vraag: “Mijn zoon, geef Mij je hart.” Treuzel dan niet, twijfel niet (twijfel is zonde!) maar geef je over aan de nodigende en roepende Heiland. Hij zal alle twijfels op Zijn tijd wegnemen en Zijn rust geven. Rust die heerlijk is en eeuwig is.

Je kunt via Refoweb (vragen@refoweb.nl) mijn adres vast wel krijgen als je er op terug wilt komen in een persoonlijk gesprek.

Hartelijke groeten en Gods zegen,
Evangelist Jan van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

autismegeloofstwijfelonrust