Ex-man betast jonge meisjes

E. (Betsy) Westeneng / 15 reacties

Vraag

Sinds vier jaar ben ik gescheiden. Mijn ex-man kon zijn handen niet van jonge meisjes houden. Mijn dochter van 11 jaar gaat regelmatig naar hem toe. Dat kan ik niet verbieden, vind ik. Hij is haar vader. Echter, het is al een paar keer gebeurd dat vriendinnetjes van haar mij vertelden dat mijn ex seksistische opmerkingen maakt en/of hun betast. Dat had ik wel verwacht, maar toch schrik ik hier weer van. Hoe moet ik daar mee omgaan? Ik kan moeilijk mijn dochter vertellen wat haar vader doet, dat wil ze gewoon (nog) niet geloven. Mijn dochter van 19 wel, want ook zij maakte hetzelfde mee. Toen ik met hem was getrouwd, heeft hij ook meisjes betast. Daarvan is echter nooit aangifte gedaan. Het heeft mij wel de vriendschap met de ouders van die meisjes gekost. Ik weet wel dat ik niet meer verantwoordelijk bent voor het doen en laten van mijn ex-man, maar hierdoor wordt wel mijn dochter getroffen. En wat als die meisjes het aan hun ouders vertellen en die ouders hen verbieden met mijn dochter om te gaan? Ik ben niet van plan mijn ex te waarschuwen, dat heb ik al zo vaak gedaan en hij gaf zelfs mij de schuld van zijn gedrag. Weet u raad?

Antwoord

Ik ben verbaasd door uw verhaal. Als het klopt wat de vriendinnen vertellen over seksistische opmerkingen en betasten, waarom zou u dan niet met uw dochter hierover praten? Ik neem aan dat zijzelf ook aanwezig is als haar vriendinnen bij uw ex zijn. Dus hoort zij ook wat haar vader zegt (en ziet zij ook wat haar vader doet?). Het lijkt mij -als u werkelijk er van overtuigd bent dat het klopt wat de vriendinnetjes zeggen- uw verantwoordelijkheid om te zorgen dat uw dochter niet grensoverschrijdend wordt benaderd. Het heeft inderdaad geen zin om daar met uw ex over te praten. Maar wel kunt u zorgvuldig met uw dochter praten met woorden en uitleg, passend bij haar leeftijd.

Snapt u waarom de vriendinnetjes wél met u praten over grensoverschrijdend gedrag door uw ex en waarom hun ouders niet aan de bel trekken en hen verbieden om daar nog te komen? Ik begrijp dat namelijk niet. Omdat ik het met deze beperkte informatie moet doen, kan ik u te weinig van advies dienen. Wellicht kan een gesprek met uw huisarts u helpen om de juiste stappen te gaan zetten.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute/seksuologe NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

psychologie
15 reacties
bootje
Zou u dochter toch maar inlichten, voordat het niet meer hoeft en zij het ondervonden heeft. Misschien is het al te laat. Hoe kan u hier over zwijgen??
shaila
Eng hoor! Ik zou zeker je dochter inlichten en vooral vertellen; als papa met jou zoiets doet of zulke opmerkingen maakt, altijd tegen mama vertellen. Ik snap werkelijk niet dat je dat je dochter nog niet hebt gezegd! Doen hoor! Hoe moeilijk het ook is!
Sterkte!
javisje
Blijkbaar kijkt je dochter nog door een soort "roze bril" naar je ex. Ze gaat immers nog naar hem toe? Want ik neem aan dat je oudere dochter er niet meer komt. Eigenlijk wil je haar die onschuld niet afnemen, het is toch haar vader. Toch gaat nu weegt het denk ik nu zwaarder om haar die onschuld af te nemen, voordat je ex dat zelf bij haar doet. Waarom denk je dat ze dat niet wil geloven? Is ze echt zoveel naïever dan haar vriendinnetjes, die dat blijkbaar wel hebben gesignaleerd? Gebruik het naar haar als voorbeeld.
sydneylover
Het lijkt mij letterlijk de kat op het spek binden door je dochtertje naar hem toe te sturen zonder maatregelen te nemen. Ik geloof niet dat ik er op zou kunnen vertrouwen dat er niets zou gebeuren.
Ik denk dat een 11-jarige heel goed begrijpt wat wel en niet kan en ik zou haar dat heel duidelijk met haar bespreken. Ik begrijp dat je je ex niet kunt ontzeggen dat hij zijn kinderen ziet, maar dit is dansen op de vulkaan.
Catherine
Wat erg voor vraagstelster ! Je dochter te moeten beschermen voor haar eigen vader ! Ik zou het zeker ook vertellen en willen weten of er misschien iets gebeurd is. Ik heb ook medelijden met het meisje. Je hebt nl maar 1 vader en als dat beeld vertroebeld wordt, verschrikkelijk !
petrus
Ik zou mijn kind nooit naar een plaats of een persoon sturen, waarvan ik van te voren weet dat de kans op verwonding/beschadiging heel reëel aanwezig is. Erg moeilijk te aanvaarden misschien, maar als er ooit iets misgaat met je doschtertje van 11, (wat God verhoede!!!), dan ben jij als moeder schuldig, want jij had het kunnen en moeten zien aankomen. Sterker nog: je hebt de bewijzen al in huis.

En uit liefde voor je dochtertje: bescherm haar voor levenslang verdriet en wonden/littekens.
EVA
Beste vragenstelster,

Wat een moeilijke sittuatie, maar op dit moment moet je kiezen voor de veiligheid van je meisje, maar ook voor de veiligheid van andere kinderen.
Want het is duidelijk dat het ook gebeurt bij andere kinderen, je man moet hiervoor geholopen worden voor dat er nog meer slachtoffers vallen,die ernsig verwond raken! Neem je verantwoording als moeder en bescherm je kindje tegen je man!
Heel veel sterkte, ik zal voor je bidden
dominerik
Wordt het niet hoog tijd om aangifte te doen bij de politie?!
Alphonsus
Je dochter zonder toezicht NOOIT meer naar je ex laten gaan.
bootje
Ja idd waarom doet u geen aangifte? Ik zou niet kunnen leven met de wetenschap een persoon te kennen, die jonge meisjes misschien voor heel hun leven kwest enz. Vind het gewoon niet kunnen!!

En wat is beter niet naar je vader mogen en een ongeschonden meisje blijven. En evt na je 18e altijd zelf weer contact op te kunnen nemen, of "gezellig' naar papa waar je de kans loopt dat hij aan je gaat zitten. Nee sorry snap u niet hoe langer ik er over na denkt, des te vreemder ik het vind.

En wat als iemand anders aangifte doet, en ze komen bij u aan de deur omdat u er van af weet maar zwijgt?
waterlelie
Waarom zou u uw dochter niet op eenvoudige wijze vertellen van deze situatie.
Hopelijk is ze zelf nog geen slachtoffer. Helaas ben ik die ervaring wel rijker, dan wel op iets andere wijze en ook mede doordat ik van niets wist. De betreffende persoon was een gevaar voor jonge meisjes, dit was bekend. Menig volwassene en zeker ook mijn moeder heb ik in gedachte vele verwijten gemaakt, dat ik hiertegen niet gewaarschuwd was. (ik was jonger als uw dochter nu). Ik worstel mijn hele verdere leven al met de gevolgen. Wat zou het fijn zijn als u dat uw dochter kunt besparen. Heel veel sterkte toegewenst.
Catherine
Vaak hoor je meisjes dan later zeggen: waarom deed mijn moeder niks ? Ze moet het geweten hebben, toch ?
@Waterlelie: verschrikkelijk dat dit je overkomen is. Ik hoop dat het verdriet hierom je niet overspoelt. Je worstelt er nog steeds mee, schrijf je. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte toewensen ! Ik hoop dat je het in je gebed kunt voorleggen aan de Heere.
hendrika
Ik zou geen tel rust hebben als mijn kind naar zo n man zou gaan ,al is het dan ook haar vader .Het is daarom dubbel erg . ver eens met het antwoord van Catherine !!!
hendrika
Waarom heb u al niet eerder ingegrepen ,en alles maar op z n beloop gelaten .Ik zou het m n moeder later zeer kwalijk nemen!!
waterlelie
@Catherina: Ja, het is erg dat het gebeurd is. Daarom was ik geschokt toen ik deze vraag las. Ik ben echt boos geweest op mijn moeder en andere volwassenen in mijn omgeving. Het gevaar was bekend, maar toch kwam de waarschuwing te laat. Voor mijn waarneming zat ik daarna met de brokken. Ik ben inmiddels zover dat het mij niet meer overspoelt. Maar elke dag wordt je in meerdere of in mindere mate geconfronteerd met de gevolgen van je verleden Veel heb ik kunnen en mogen (af)leren. Vaak wil je dat in eigen kracht doen, maar dan kom je erachter dat dat niet kan. Dat je elke stap in afhankelijkheid moet doen.
Ook kwam met deze vraag de gedachte weer boven; Beseft men wel hoe diep ingrijpend deze problematiek is en dan vooral de gevolgen die je meedraagt in je verdere leven. Daarom hoop ik dat dit meisje dit niet mee hoeft te maken.
Soms moet je kinderen helaas meer beschermen als dat je zou wensen.