Slecht genieten

Ds. J.A.J. Pater / Geen reacties

Vraag

Ik worstel met veel dagelijkse dingen. Ik kan slecht genieten en/of dankbaar zijn voor het leven. Bij elk ding denk ik: mag ik hier wel blij mee zijn? Mag ik hier wel van genieten? Ook denk ik met elke situatie dat dit dan het laatste der dagen is en ik niet meer mag genieten van bepaalde momenten zoals vakantie, familiemomenten etc. Ik ben er huiverig voor dat ik het fout doe en ik niet behouden ben, terwijl God zo liefdevol en makkelijk is. Hij zegt toch duidelijk in Zijn Woord: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, ZAL zalig worden?! En het gaat eigenlijk ook puur om het geloof.

Hoe kan het toch zo zijn dat ik de ene dag vol vreugde leef omdat ik weet dat Hij mij leidt, ziet en ik mijn leven in Zijn Hand kan geven en de andere dag zo onzeker, huiverig en down ben? Ik wil juist graag in vreugde hier leven, omdat je niets te verliezen hebt wanneer God je geroepen heeft.

Antwoord

Als ik de vraag goed lees dan spelen er verschillende dingen. Je geeft aan dat je angst hebt om te genieten en daar geef je drie redenen voor: je denkt dat genieten niet mag in het laatste der dagen, je bent bang dat je dingen fout doet en je bent bang dat je niet behouden bent.

Als je tegenover me zat in een pastoraal gesprek dan zou ik stevig doorvragen. Als je zegt dat je worstelt met veel dagelijkse dingen, bedoel je dan alleen de angst die je daarna noemt? Of zijn er meer dingen waar je mee worstelt? Je geeft aan dat je de ene dag vol vreugde leeft omdat je op de Heere mag vertrouwen maar de andere dag onzeker, huiverig en down bent. Je vraagt je af hoe dat komt.  En dat is wel een belangrijke vraag. Het kan namelijk zijn dat er psychische problemen onder je gevoel van onzekerheid, huiverigheid en down zijn zitten. Er zijn namelijk best wat dingen die jij noemt die passen bij depressiviteit. Ook mensen die depressief zijn hebben moeite om van dingen te genieten en het kan zijn dat ze bang zijn om fouten te maken vanuit perfectionisme. Uiteraard kan ik uit jouw vraag niet concluderen of dit bij jou het geval is. Belangrijke vragen hierbij zijn in hoeverre je in je dagelijks functioneren beperkt wordt, of je last hebt van veel of weinig slapen, verlies van energie, verlies van concentratie, veranderd eetpatroon enzovoort. Je kunt op internet wel vragenlijsten vinden om te kijken of je depressief bent.

Dat gezegd hebbend wil ik in proberen te gaan op je angst om te genieten. De eerste reden die je noemt is dat je denkt dat we in het laatste der dagen leven en dat je dan niet zou mogen genieten. Nu ben ik wel benieuwd waarop je dat baseert. Volgens het Nieuwe Testament leven we al sinds de hemelvaart van de Heere Jezus Christus in het laatste der dagen. Christus komt spoedig terug. Is het bij jou zo dat je weet ‘daar ben ik niet klaar voor’ en dat je daarom moeilijk kunt genieten? Dat is niet helemaal wat ik uit je vraag haal, maar ik probeer te onderzoeken hoe het bij je ligt. Laat het in ieder geval helder zijn dat juist een christen, dus iemand die van Christus is, op een goede manier kan en mag genieten. God geeft alle dingen rijkelijk om te genieten. Dan zijn ontspanning op vakantie en familiemomenten toch ook gaven van God die we met dankzegging mogen nemen (1Timotheüs 4:4). Nee, ze zijn niet meer ons één en al, zoals ze zijn voor mensen van de wereld. De vreugde ligt in God, maar als we dat weten dan zorgt dat er niet voor dat je Zijn gaven gaat verachten!

Je geeft aan dat je bang bent om het fout te doen. Bedoel je dan alleen het genieten of ook andere dingen? En waarom ben je daar dan bang voor? Dat maakt nogal verschil. En wat is in jou ogen dan het fout doen? En wat is dan het goed doen? Welke overtuiging zit hier achter? Denk je misschien dat jij nog iets goed moet doen om Gods genade te verdienen?

Je zegt bang  te zijn dat je niet behouden bent. Tegelijk geef je aan dat je weet dat God je leidt, ziet en je jouw leven in Zijn Hand kan geven. Dat is mooi. Maar laat ik opnieuw een vraag stellen, de belangrijkste vraag: Wie is de Heere Jezus voor je? Weet je wat het is om verloren te zijn én weet je ook wat het is om in de verlorenheid te vluchten naar Hem als de door God gegeven Middelaar? Niet ons geloof maar Zijn offer aan het kruis is het fundament van onze zaligheid. Het geloof is het middel waardoor we Hem en Zijn weldaden deelachtig worden. Door het geloof mag je uit Hem ontvangen genade voor genade.

En ik zou je ook willen vragen wat je doet als je merkt dat je onzeker, huiverig en down bent. En nu kan ik mij vergissen, maar als ik je vraag lees dan meen ik daarin te zien dat je jezelf probeert te troosten met je geloof. Maar werkt het zo? Het ware geloof troost zich met de Middelaar. Heb je Hem ontmoet en leren kennen vanuit het Woord en door Gods Geest? In Hem vind je de zekerheid. En waar het geloof in oefening is en je met blijdschap dat geloof in je hart waar mag nemen, dan dank je de Heere ervoor en krijg je ook houvast aan de belofte dat wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zalig zal worden.

Je geeft aan dat God zo liefdevol is. Dat is zeker waar! Maar ik heb er bezwaar tegen als je God Zelf makkelijk noemt. Liever zou ik zeggen dat God liefdevol en rechtvaardig is. Maar misschien bedoel je het niet zo? Bedoel je te zeggen dat zalig worden makkelijk is? Ja, dat is in zekere zin waar, namelijk als het gaat om de rechtvaardiging door het geloof. Ooit beluisterde ik een preek waarin een predikant zei: “Die kreeg ik met mijn armen over elkaar.” Tegelijkertijd zegt de Heere Jezus ook: “Strijdt om in te gaan door de enge poort” (Lukas 13: 24 a). Het leven van een christen is wel een strijd. En de rechtvaardige wordt nauwelijks zalig. Dat wil niet zeggen dat het onzeker is of hij of zij zalig wordt, maar het gaat wel gepaard met veel moeite, strijd, verdrukkingen, benauwdheden, beproevingen en kastijdingen.

In het leven van een christen wisselen klacht en jubel elkaar dan ook af.  Maar ook als je onzeker, huivering en down bent dan blijft de Heere wel Dezelfde en blijft Zijn Woord de waarheid. Mag je het met de dichter dan wel eens mee zingen: “Ik hoop in al mijn klachten op Zijn onfeilbaar Woord?” Je verlangt naar de vreugde. Dat is een goed verlangen. Maar de vreugde ligt niet daarin dat je niets te verliezen hebt als je naar Gods voornemen geroepen bent, maar ligt daarin dat je alles gekregen hebt in Christus. Paulus zegt: “Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn” (1 Kor 2: 12). De geest van de wereld zoekt alle vermaak en geluk in het hier en nu, maar de Geest uit God die leert ons het ware geluk kennen. Vraag maar veel om die Geest! Waar die Geest zaligmakend werkt kun je het ook met Paulus zeggen: “Als droevig zijnde, doch altijd blijde” (2 Kor. 6: 10). Wel droevig vanwege alles wat er op Paulus afkwam, maar toch getroost in God.

Of dit een antwoord op je vraag is weet ik niet, maar ik bid dat de Heere het zegent.

Ds. J. A. J. Pater