Huwelijkstherapie

E. (Betsy) Westeneng / 7 reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen. Mijn man wil minstens drie keer in de week vrijen. Ik heb mijn beperkingen met mijn ziekte HPU (een stofwisselingsziekte waardoor ik altijd erg moe ben). Ik zie het bij hem als het ontladen van spanning. Hij heeft een trauma vanuit het verleden en nog veel spanningen. Hoe moet ik hiermee omgaan? Nog een vraag. Wij hebben samen bij de GGZ in Drenthe zeven weken interne huwelijkstherapie gevolgd. Van daaruit ga ik nog naar de vrouwengroep en mijn man naar de mannengroep. Het bedrijf van mijn man is niet rendabel. Wij zijn nu bijna zes jaar getrouwd (we zijn allebei eerder gescheiden). Mijn zoon uit mijn eerste huwelijk woont bij ons, hij is nu 15 jaar en gaat elk weekend naar zijn vader. Mijn man wil nog steeds niet zijn bedrijf verkopen, terwijl het financieel steeds moeilijker wordt. Ik wil in de plaats gaan wonen waar de vader van mijn zoon woont, omdat het nu een uur rijden is. Ik wil daar een huisje huren waar mijn man ook kan wonen. En daar kan ik werk krijgen. Ik wil zelf alle kosten van de huur en levensbehoeften betalen. Ik hoop dat mijn man dan van zijn bedrijf los zal komen, omdat ik het als een vijand voor ons huwelijk zie. Hij heeft nu geen tijd en geen geld. En hij vlucht erin om zijn verleden te vergeten. Ik hoop dat hij dan in die plaats werk gaat zoeken en zijn bedrijf zal verkopen, zodat we allebei kunnen werken en samen een rekening openen waardoor we kunnen leven, sparen en leuke dingen doen. En ik wil dat mijn zoon niet meer zo heen en weer geslingerd wordt. Nu moet hij elke zondag weer met pijn afscheid van zijn vader nemen. Hij zou vanuit ons nieuwe huis in principe elke dag naar zijn vader kunnen en naar mij. Dat is ook beter voor zijn sociale contacten. Mag ik apart gaan wonen, om zo te proberen mijn man te helpen en ook mijn zoon? Ik wil absoluut niet scheiden. Ik tob hier al jaren mee en kom er niet uit. Ik heb mijn man verteld dat ik hier zo over denk, maar hij luisterde alleen en ging er niet op in. Hij wil in principe zijn bedrijf wel verkopen, maar doet het niet. Ik ben bang dat hij gewoon door blijft ploeteren als ik niets onderneem.

Antwoord

U noemt, dat u begeleiding hebt bij de GGZ in Drenthe. Dat is een deskundige instelling met veel ervaring. Ik kan u in dit geval niet meer bieden en adviseren dan u krijgt bij de behandelaars daar. Ik adviseer uw punten (opnieuw?) aan te kaarten in de vrouwengroep.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut en seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

7 reacties
Rufi
Graag wil ik de vraagstelster erop wijzen dat de medische wetenschap heel duidelijk is over HPU: deze ziekte bestaat niet. Gaat u alstublieft op zoek naar een juiste diagnose en laat u niet misleiden.
Verder ook veel sterkte en wijsheid gewenst in al uw zorgen en problemen.
boulanger
@vraagsteller: de vraag komt op mij erg van één kant over: u wilt dat u man zijn bedrijf verkoopt (wat me behoorlijk emotioneel lijkt voor uw man, een soort afgang), u wilt verhuizen naar de woonplaats waar uw ex woont (ook nogal heftig voor uw huidige man), u wilt alles betalen (daar ga je dan als man, als (mislukte) kostwinner), u kiest in zeker zin voor uw zoon (op zich logisch, het is uw kind), maar u hebt toch uw man belooft om de rest van uw leven hem bij te staan enz. Ik begrijp dat het voor u allemaal heel moeilijk is, maar het lijkt me voor uw man minstens net zo moeilijk. Je eer gaat er als vent wel een beetje aan op deze manier, en dat komt je welbevinden niet ten goede. Ik denk dat het heel verstandig is om samen toch weer professionele hulp te zoeken! Heel veel sterkte ermee.
Jan1
Wat toevallig! Ik heb een tante met dezelfde problemen. Wellicht wilt u met haar in contact komen? Ik ben er van overtuigd dat ze hier graag over praat... Mijn tante zal u ongetwijfeld heel goed aanvoelen.
boulanger
@Jan1: misschien is je tante wel de vraagstelster ;-)
naam
Ga meer/ nogmaals/ vaker in gesprek met u man! Waardeer hem ook in wie hij is en wat hij doet. Ondersteun hem ook daarbij. Emotioneel heeft u man ook veel te verduren; wees er voor hem (en dat is wat anders dan 3 keer in de week vrijen...). U zegt heel vaak 'ik wil', maar u bent getrouwd!! Ga je weg SAMEN. Waarschijnlijk inderdaad met professionele hulp. En wat fijn dat u man daar ook open voor staat. Veel sterkte en huwelijksgeluk!
Daniel
' Ik heb mijn man verteld dat ik hier zo over denk, maar hij luisterde alleen en ging er niet op in. Hij wil in principe zijn bedrijf wel verkopen, maar doet het niet. Ik ben bang dat hij gewoon door blijft ploeteren als ik niets onderneem'.

Wat ik me afvraag, waar hebben ze het dan in zeven weken interne huwelijkstherapie over gehad?
'hij luisterde alleen maar en ging er niet op in', ik zou zijn verhaal ook wel willen horen.
AHHK76
Echt lastig en moeilijk voor je!
Toch wil ik je afraden te gaan verhuizen (in je eentje). Verhuizen is iets ingrijpends wat je samen moet beslissen. Volgens mij vind je 3 keer per week gemeenschap hebben teveel, als ik dat zo lees. Dat kun je vinden en dat mag je aangeven, naar je man toe. Ook dat je het idee hebt dat het een uiting is van spanning bij hem, dat mag je zeggen. Dat zou ook best kunnen. Maar als je kort daarna over vermoeidheid spreekt en dat lijkt alsof je het daarom teveel vindt... Dan vraag ik me af: Hoe wil je dan gaan werken? Sorry, als ik het verkeerd begrijp!
Praat, bid en werk aan alles wat je kunt doen. Maar forceer geen verhuizing. En sorry, maar de zaak verkopen dat moet hij ook echt zelf doen. Je kunt praten, adviseren enz. Maar dwingen werkt niet. Vraag hem naar zijn ideeën en plannen voor de toekomst. Veel sterkte!