Man kijkt naar mooie vrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben nu een aantal jaar getrouwd. We hebben het heel goed samen, maar er is één ding wat ons vaak in de weg staat; mijn man wordt soms afgeleid door mooie vrouwen. Hij ‘ziet’ mooie vrouwen. Dat vind ik niet zo gek en wel logisch. Maar het probleem is dat hij 'scant' op mooie vrouwen en dat het ook voorkomt dat hij er echt door wordt afgeleid. Als we bijvoorbeeld in een grote stad zijn, wordt hij er echt door afgeleid. Als er in de kerk een mooie vrouw voor hem zit, dan kan hij zich niet goed richten op de dienst. Het is niet zo dat hij dan seksueel over haar fantaseert of haar 'uitkleedt met zijn ogen', maar hij heeft er wel last van omdat het hem in beslag neemt. Hij heeft hier zelf last van en wil het niet. Hij bidt er geregeld voor. Enkele vragen: is dit normaal en wat kunnen we hieraan doen en hoe kan ik hem daarbij helpen? Hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd lastig om voor iemand anders antwoord te geven... als uw echtgenoot een en ander als een probleem ervaart is het goed dat hij zélf een vraag stelt. Nu ú de vraag stelt, ga ik er van uit dat ú moeite hebt met zijn houding, gedrag, waar het ‘andere vrouwen’ betreft.

Tja, ga eens midden in zijn beeld staan, zou ik zeggen. Probeer met humor of creativiteit zijn aandacht af te leiden van ‘de ander’ en op uzélf te richten. Een gesprek over ‘wat is mooi’ kan wellicht ook relativerend werken. Ú bent toch mooi voor hém, mag ik aannemen?

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

1 reactie
Timo_
Beste vragenstelster,

Wat moet dit een moeilijke situatie voor jullie beiden zijn! Als man herken ik dat mijn oog -helaas!- soms op een vrouw valt, maar dan denk ik maar aan de woorden van Luther: je kunt er niets aan doen dat een vogeltje op je hoofd landt, maar wel dat hij er een nestje bouwt. Ook schrijft Job dat hij een verbond heeft gemaakt met zijn ogen: "Hoe zou ik dan acht gegeven hebben op een maagd?" (31:1). Maar jouw vraag gaat erover dat je man dit ongewild doet.

Nu kan ik me voorstellen dat dat voor de één makkelijker kan zijn dan voor de ander zijn oog of gedachten af te wenden. Bovendien heeft je man misschien weinig keuze als hij bijvoorbeeld in de kerk zit. Op Refoweb ben ik op zoek geweest, maar kwam niet heel concrete tips voor jullie tegen. Ik bid jullie toe dat de Heere jullie met Zijn hulp nabij is.

Misschien kunnen de volgende vragen jullie ook verder helpen:

Ds. C. den Boer antwoordde: "[L]eg het alles ook maar eerlijk aan de Heere voor. Samen bidden is een machtig wapen, waardoor wij onze drang tot zondigen de baas kunnen worden. Denk aan de dichter van Psalm 119:19: "Wend, wend mijn oog van d'ijdelheden af, Verlevendig mijn hart door uwe wegen.""
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/607/als-mijn-man-tv-kijkt-en-er-is-een-mooie-vrouw-in-beeld-word-ik-helemaal-wanhopi/

En Adriaan88 reageerde eens: "Lees en laat hem het boek 'Het gevecht van iedere jonge man' lezen. Hier staat in beschreven hoe je van deze verkeerde gewoonte afkomt, inclusief een concreet plan."

En ten slotte: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/23697/hij-kijkt-naar-andere-vrouwen/

Ik wens jullie alle sterkte toe!