Oproep voor vaccinatie coronavirus

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een oproep gekregen voor vaccinatie tegen het coronavirus. Nu wordt er al die tijd al gezegd binnen de gereformeerde gezindte dat deze pandemie een oordeel/straf van God is. En dat geloof ik ook. Ook wordt er gezegd dat God ook het vaccin geeft, dus mogen of moeten we het nemen. Is dit niet spelen met Gods oordeel?

Als dit een oordeel van God is, waarom gaan we dan met z’n allen wereldwijd dat vaccin nemen? Van de ‘wereld’ kan ik dat snappen, maar van christenen die belijden dat het inderdaad een oordeel van God is snap ik dat dan al helemaal niet. Ik vind dat erg moeilijk. Ik ben echt niet een diepgelovend iemand ofzo, verre van dat. Maar dit punt snap ik eigenlijk niet zo. Kan iemand hier een helder antwoord op geven?

Antwoord

Los van het feit of de coronapandemie een straf, oordeel of waarschuwing van God is (door christenen wordt daar verschillend over gedacht), zie je in de Bijbel dat God met het aanzeggen of uitvoeren van een oordeel, vaak ook een remedie geeft. Een prachtig voorbeeld zijn de vurige slangen in Numeri 21. Redding kwam er door te zien op de koperen slang. Dat komt omdat God genadig is, barmhartig en groot van goedertierenheid. Traag tot toorn en veelvuldig vergevend. Laten we overigens niet zien op het redmiddel, maar op de Redder. Want wie het alleen van het vaccin verwacht komt bedrogen uit.

Lees ook: alle artikelen met de tag 'Coronavirus'.