Dode zaadcellen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb ooit gelezen dat dode zaadcellen je verlaten via bloed/menstruatie. Ik slik de pil en hou nooit een stopweek. Blijven die dode zaadcellen nu in mijn lichaam? En wanneer ik ooit stop met de pil, hebben die dode zaadcellen dan invloed? Kunnen ze weer tot leven komen ofzo? Nu ik geen stopweek hou, hoe reinig ik mijn lichaam dan wel van oude zaadcellen?

Antwoord

Zaadcellen gaan dood en worden ’opgeruimd’, daar is geen menstruatie voor nodig. Zaadcellen die dood zijn, kunnen niet weer levend worden. Goede zaadcellen verliezen hun bevruchtend vermogen na twee dagen en kunnen in goede omstandigheiden drie dagen leven waar een normale eicel 24 tot 36 uur leeft... Witte bloedcellen van de vrouw en andere opruimcellen, ruimen onder andere de zaadcellen op.

José de Jongh-van Hoof