Bang voor hersenspoeling

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Soms lees ik berichten over wat ons nog allemaal staat te wachten rondom corona. Dat we niet meer vrij zijn en dat het nooit meer normaal gaat worden. Dat je hersenspoeld gaat worden. Dat maakt me angstig. Straks drijf ik de verkeerde kant op en kom ik voor eeuwig om door me mee te laten slepen door de wereld, andere mensen, familieleden. Hoe moeten wij weten wat goed is? Want het wordt zo geformuleerd dat je het gaat geloven en je niet weet wat goed is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je bent bang dat je je laat meeslepen door alle beroering die er rondom corona is ontstaan en nog steeds ontstaat. Er is inderdaad veel beroering. We spreken niet voor niets over deze periode als corona-crisis. Een crisis heeft iets in zich van schiften en scheiden. Veel dingen komen op scherp te staan en we worden min of meer gedwongen om keuzes te maken. Maar wat is de goede keuze? Wat is waar en wie kun je nog vertrouwen? De vraag van Pilatus (“Wat is waarheid?”) doet ook vandaag volop mee.

Daarbij is het niet alleen corona waardoor de dingen op scherp gezet worden. Er speelt veel meer. Denk aan de ontwikkelingen op seksueel gebied, de gender-ideologie (over het verschil tussen het biologisch en gewenste geslacht), de hetze tegen Hongarije vanuit de Europese Gemeenschap m.b.t. een recent wetsvoorstel om de seksuele opvoeding te behouden aan ouders voor kinderen tot 18 jaar. En nog zoveel andere ontwikkelingen meer. Er zijn inderdaad machten en krachten aan het werk die de huidige crisis willen aanpakken om ingrijpende veranderingen teweeg te brengen. Veranderingen die doen denken aan gebeurtenissen die in het laatste Bijbelboek worden getekend.

Hoe moet je daarmee omgaan en wie en wat moet je geloven? In deze tijd is het van groot belang om dicht bij de Bijbel te leven. Om middenin deze tijd vol hectische gebeurtenissen te staan bij een open Bijbel. En te bidden om de wijsheid en leiding van de Heilige Geest. De Heere Jezus noemt de Heilige Geest de Geest der waarheid (Joh. 14: 17). Hij leidt in de waarheid. Hij schept en scherpt in het hart een gevoeligheid voor wat ons bij God en Zijn Woord brengt en wat ons ervan af brengt, voor wat betrouwbaar is en voor wat we ver van ons moeten houden.

Alleen met het Woord als zwaard van de Geest zul je vandaag de dag staande blijven in de wirwar van wat er plaatsvindt. Als je oprecht om de leiding van de Heilige Geest verlegen bent, hoef je niet bang te zijn dat je meegezogen wordt in een beweging die je van God afvoert en tenslotte leidt tot verloren gaan. Het Woord is tegelijk wegwijzer en bescherming.

Het antwoord op je vraag komt hierop neer dat je je voortdurend verdiept in de Bijbel, biddend om de verlichting door de Heilige Geest en vragend of de Heere in Zijn Woord je voetstappen wil vast maken. Als je dat doet, heb je de belofte dat je voor struikelen wordt bewaard (Judas 24).

Ds. P. van der Kraan