Rapper Winne

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan Gerard Slurink. Ik waardeer erg jouw diepgang over artiesten. Je kan dit super verwoorden en geeft mij vaak opheldering. M’n vraag gaat over rapper Winne. Het is een Nederlandse rapper die gelooft in God en zich hier ook over uitspreekt en het soms terug laat komen in z’n muziek. Hij is open over z’n geloof en noemt zichzelf een preacher. Kunnen we als christenen naar zijn muziek luisteren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben blij te horen dat mijn antwoorden je helpen. Ik hoop dat dit met dit antwoord ook weer het geval is. Ik kende rapper Winne niet dus ik heb hem eens geluisterd, zijn teksten gelezen en nagezocht wat hij zoal zegt, met name over zijn geloof. Nu besef ik dat je niet helemaal kunt afgaan op interviews, want die geven vaak maar een beperkt beeld van iemand. Maar ik ben verschillende dingen bij herhaling tegengekomen die denk ik veel zeggen over zijn manier van denken wat het geloof betreft. Ik wil er drie zaken uitlichten die denk ik fundamenteel zijn en die in sterke mate de boodschap bepalen die hij brengt.

1. Winne gelooft in God. Maar in welke God? In een interview in Trouw aan de hand van de tien geboden zegt hij als reactie op het eerste gebod (Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben): “Alles wat mijn hogere ik voedt, alles wat mijn connectie met de Schepper sterker maakt, is welkom. Ik heb niet alleen de Bijbel maar ook de Koran en de Bhagavad Gita in huis. Alles is mogelijk.”

Dit is zeer problematisch. Wat bedoelt hij met mijn “hogere ik”? Zo’n gedachte staat ver af van wat de Bijbel ons leert. En Allah is niet dezelfde als God. Voor Allah moet je een hoop doen en dan maar hopen dat het genoeg is. Allah heeft geen Zoon. De God van de Bijbel echter heeft Zijn Zoon voor ons gegeven Die voor ons heeft gedaan wat wij niet konden doen, waardoor we verzoening met God mogen ontvangen. De Allah van de Koran ziet het verkeerde hooguit door de vingers. De God van de Bijbel verlost ons van de zonde en van de gevolgen ervan en zal ons van onze zondige natuur verlossen. De God van de Bijbel is compleet anders dan de Allah van de Koran. De boodschap van de Bijbel is compleet anders dan die van de Koran. En de Hindoe God Vishnoe van de Bhagavad Gita heeft al helemaal geen enkele overeenkomst met de God van de Bijbel. Wie dat verschil niet ziet kent God niet, begrijpt de Bijbelse boodschap niet en begrijpt het evangelie niet.

Winne heeft blijkbaar ook geen probleem met het wintigeloof. Hij gebruikt dat ook in zijn raps (Wikipedia: voor wat het winti geloof inhoud). Hij zegt in een interview: “Ik ben opgegroeid in een katholiek huishouden en met de Bijbel grootgebracht, maar mijn moeder heeft nooit gezegd: dit of dat is de absolute waarheid. Je hebt verschillende manieren om tot God te komen, winti kan daar ook deel van zijn.” Maar het wintigeloof heeft niets te maken met de God van de Bijbel.

Hier zit iets helemaal mis. De God waar Winne in lijkt te geloven staat ver af van de God van de Bijbel. Het is een mengelmoes van ideeën. Er zijn helaas veel mensen op de een of andere manier geloven in (een) God, maar die niet luisteren naar de Bijbel en die voorbijgaan aan de Heere Jezus. De Heere Jezus zegt: “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij” (Joh 14:6-7) en: “Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft” (zie Joh 5:16-24) en: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God” (Joh 3:16-18).

Wie God vermengt met Allah, met Vishnoe of met wie dan ook heeft niet het geloof in de Heere Jezus. Daar is wat fundamenteels mis. Die heeft niet het geloof in de God van de Bijbel. En dat zal onvermijdelijk invloed hebben op de boodschap die zo iemand brengt. Die boodschap zal niet de Bijbelse boodschap zijn. Dat evangelie zal niet het Bijbelse evangelie zijn.

2. Winne luistert naar mensen die hij graag hoort en die hem inspireren, in plaats van naar de Bijbel. In hetzelfde interview in Trouw zegt Winne dat hij veel naar preken van Joel Osteen heeft geluisterd. Joel Osteen is een welvaartsprediker die een sterk verdraaide boodschap brengt. Conrad Mbewe geeft hier een goede beschrijving van hem. En de boodschap van Joel Osteen (“geloof in jezelf”) vind ik inderdaad ook terug in veel in de teksten van Winne. Winne lijkt ook een voorliefde te hebben om te luisteren naar mensen die zeggen wat hij graag hoort. Hij zegt dat hij zijn dag begint met het luisteren via YouTube naar inspirerende sprekers en dat zijn dan voor hem mensen die veel presteren. Ook dat zal onvermijdelijk een grote invloed hebben op de boodschap die hij brengt. En je ziet deze gedachten dan ook telkens weer terugkomen in zijn teksten.

3. Winne brengt zijn eigen boodschap, niet de Bijbelse boodschap. Winne noemt zichzelf inderdaad een preacher. Hij wil een boodschap brengen, naar eigen zeggen een boodschap van liefde. Maar hoe sympathiek dat oppervlakkig gezien ook mag klinken, het is niet de Bijbelse boodschap van schuld, zonde en oordeel en van genade, verzoening en vergeving door de Heere Jezus, de Zoon van God, die voor ons gestorven is op Golgotha en is opgestaan uit de dood. Het is een sentimentele menselijke gedachte die oppervlakkig en zonder basis van waarheid is, een ‘liefde’ van niet oordelen, waarbij je mensen vooral vrij moet laten zodat de ze worden geaccepteerd zoals ze zijn en kunnen doen en denken wat ze zelf willen zonder daar op aangesproken te worden. Dat is alleen maar schone schijn en dat is een liefde die ver af staat van de werkelijke liefde van God de Vader en de Heere Jezus die zondaars opzoekt en met Hem verzoenen wil. Een liefde die deze sentimentele schijnliefde van het accepteren van alles verre te boven gaat.

Dat is het probleem. Mensen hebben zo hun eigen ideeën over God en het geloof en ook over zichzelf en over wat goed of verkeerd is. Maar God een realiteit is waar we niet omheen kunnen. We moeten Hem leren kennen zoals Hij is. En als we daar geen belang bij hebben zullen we bedrogen uitkomen. Vreselijk zal het zijn een eigen beeld van God te hebben gevormd en dan bedrogen uit te komen, omdat we hebben vastgehouden aan onze eigen ideeën en nooit echt hebben willen luisteren naar wat God heeft gezegd, door Zijn profeten en door Zijn Zoon, en nooit het verlangen hebben gehad om Hem werkelijk te leren te kennen, wat de consequenties ook mogen zijn, bereid om alles op te geven, inclusief alle eigen ideeën en te buigen voor Hem, om Hem maar te winnen. En te leren begrijpen wat Hij te zeggen heeft, want Hij weet het duizendmaal beter dan ik. Wie Hem heeft, heeft alles. Wie Hem niet heeft, heeft niets. De enige weg tot Hem is de Heere Jezus. Bij Hem moeten we zijn, niet bij de Allah van de Koran, niet bij de Vishnoe van de Bhagavad Gita en niet bij Anana van de winti. Alleen bij de Heere Jezus is (eeuwig) leven.

Het zou best kunnen zijn dat er bij Winne meer leeft dan in de interviews en in zijn teksten naar voren komt. Het gaat in dit antwoord ook niet over Winne zelf, het gaat over de boodschap die hij brengt en de gedachten die daar achter zitten. En bovenstaande zaken maken dat ik heel voorzichtig zou willen zijn met de boodschap die hij ‘preacht’. Dat wil niet zeggen hij helemaal geen terechte dingen zou zeggen. Er zijn best dingen waarin ik het op zichzelf met hem eens kan zijn. Maar het is gebouwd op een ander fundament. Het zijn zijn eigen gedachten, misschien soms voor een deel beïnvloed door wat christelijke principes hier en daar. Maar het is in de kern niet gebouwd op de Bijbelse boodschap.

De dingen die we (veel) luisteren zullen onvermijdelijk invloed hebben op onze manier van denken, op ons geloof, op onze verlangens en op onze verwachtingen. Pas daarom op met wat je luistert en waar je je hart mee voedt.

Ik hoop dat antwoord je helpt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

gospelpopmuziek