Behoefte aan knuffelen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Ik heb bijna 1,5 jaar verkering. We hebben al trouwplannen. Ik heb soms behoefte aan knuffelen en om gevoelens van opwinding te ervaren. Mijn vriend is bang dat hij zich dan niet meer kan beheersen. Dus het knuffelen blijft heel gewoon, een arm om me heen en een gewone zoen. Ik denk dan vaak: hij houdt niet van me; als hij me wel innig kust, dan houdt hij meer van me. Ik bewonder wel enorm de grenzen van mijn vriend uit respect voor mij, maar ik ben bang dat ik in ons huwelijk dan direkt teveel 'moet' en ik wil nu soms gewoon wat oefenen met opgewonden raken, en dergelijke. Ik voel me nu steeds enorm teleurgesteld dat er niet meer is. Soms word ik zelfs boos, voel me dan afgewezen en tekort gedaan. Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik zeg dan: we moeten toch ook naar een huwelijk toegroeien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, ook tegen jou zeg ik: liefde heeft tijd nodig om te groeien. En soms heb je een verschillend tempo en verschillende verwachtingen van elkaar. Het lijkt me, dat je dat bespreekbaar moet maken met je aanstaande echtgenoot. Trouwplannen maken is leuk, maar je moet er wel beiden aan toe zijn om een leven samen te gaan delen. Betekent dit “oefenen op seksueel gebied”? Omdat je bang bent straks te moeten…

Praten met hem! Handelt hij uit respect voor jou… dat is heel mooi, maar iets anders is die zelfbeheersing: het is te hopen dat dat straks niet over is... ook weer iets om sámen over te praten. Welke verwachtingen heb jij, heeft hij? Hoe zie je je huwelijk en je huwelijksleven voor je?

Verkeringstijd is de periode om dat uit te zoeken, om elkaar te leren kennen (dat is niet: nu elkaar sparen en straks de remmen los!!). Zolang je nog denkt in termen van “nemen” (als ik m’n zin maar krijg) in plaats van “geven” (er te zijn voor de ander) is het geen tijd om de trouwplannen op korte termijn uit te voeren!

Alle goeds toegewenst… lees eens (samen) een boek over wat liefde betekent, en/of over het huwelijk!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkering
5 reacties
javisje
http://www.totalbalance.nl/fileadmin/user_upload/De%205%20talen%20van%20de%20Liefde.pdf

doe samen eens de bovenstaande test, daarin kun je ontdekken welke taal van de liefde je spreekt. Je kunt ook het bijbehorende boekje lezen van Gary Chapman: 5 talen van de liefde.

Een goede huwelijksvoorbereiding gewenst.
bootje
@ javisje

Sorry voor mijn domme vraag, maar hoe kom ik er achter bij die test welk type ik dan ben. Snap even de link niet. (Komt misschien door het tijdstip..) . Was ook wel nieuwschierig vandaar.
javisje
In de test staat ook hoe je de scores moet optellen en daaronder de 5 talen
* Positieve woorden
* Samen zijn
* Cadeautjes geven/krijgen
* Dienen
* Lichamelijk contact

De vragen 1, 6, 11, 16, 21, 26, 31, 36, 41 geven je score: Positieve woorden aan.
Als je dus bij Positieve woorden veel voor 5 heb gekozen, tel je al die getallen op en daar waar je het hoogste scoort, past bij jou.

Ik scoor hoog op samen zijn en mijn echtgenoot op dienen. Ik zou dus ook liever knuffelen, mijn man ruimt de rommel op als ik me moe voel.

Wat komt er bij jou uit? ;-)
bootje
@javisje

Grappig, bij mij kwam er zoals verwacht cadeautjes geven/krijgen. En bij mn man op gedeelde plaats, Lichamelijk contact & samen zijn. Het klopt echt.
javisje
@bootje
Blijkbaar had je de uitslag verwacht. Voor mezelf is de test een eye-opener geweest. (vandaar dat ik hem nogal aanprijs). Het geeft je zoveel inzicht in hoe de andere jou je liefde schenkt. Je kunt daarmee je verwachtingen bijstellen en ook zien wat de ander van je verwacht.