Beperking staat God niet in de weg

Dr. J.H. (Jan) van Doleweerd / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw met een verstandelijke beperking en autisme. Ik ontvang heel veel prikkels. Er werd gezegd dat mensen die nederig zijn het koninkrijk van God verdienen. Maar hoe nederig moet je zijn? Ik ben gedoopt in 2018. Ik ben getrouwd en heb kinderen en best wat fouten gemaakt. Maar kan ik alsnog veroordeeld worden ondanks mijn beperking?

Antwoord

Achter deze paar zinnen gaan veel zorg en pijn schuil. Er klinkt iets in door van een gevoel dagelijks tekort te schieten, voor je omgeving en voor God. Je voelt jezelf falen in je omgang met je man en kinderen en waarschijnlijk ook in het omgaan met de dingen die op je afkomen. Maar dat niet alleen, je ervaart ook een falen in je omgang met God.

Vaak lopen bij een gevoel van falen de dagelijkse dingen en die van je omgang met God door elkaar. Toch is het goed om daar onderscheid in aan te brengen. Als het gaat om je verhouding met God, dan mag je van het Evangelie leren dat God onvoorwaardelijk zondaren aanneemt die tot Hem vluchten. Je beperking staat niet in de weg. Om door Hem gered te worden hoef je geen stand op te houden. Met jou nederigheid kun je nooit Zijn Koninkrijk verdienen. Je kunt alleen het Koninkrijk binnengaan door je met al je zonden en gebrek toe te vertrouwen aan de Heere Jezus Christus. Hij bedekt met Zijn volmaaktheid en gerechtigheid alle gebrek en zonden van iedereen die tot Hem de toevlucht neemt.

Het gevoel van falen in je omgeving kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als telkens meer van je gevraagd wordt dan je aankunt; dan krijg je het gevoel dat niets lukt. Of, als je in je omgeving niet kunt laten zien waar je goed in bent; dan is het alsof je in alles tekortschiet. Of als er te veel prikkels zijn; dan kun je jezelf niet zijn. Als dit langdurig zo is, dan is het belangrijk dat dit verandert waardoor je eigenwaarde weer kan opbloeien. Soms heb je daar hulp bij nodig. Misschien is dat in jouw geval ook zo. Schaam je dan niet om je omgeving om hulp te vragen, zo nodig professionele hulp van bijvoorbeeld De Vluchtheuvel of een andere instantie.

Jan van Doleweerd