God niet kunnen ontmoeten

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Ik twijfel heel erg of God wel in mijn leven is. Ben hopeloos op zoek, maar het blijft donker om mijn heen. Ben erg bang om te sterven, want dat is God ontmoeten en dat kan ik niet. In een preek van ds. Simons hoorde ik dat een druppel bloed genoeg kan zijn om mijn hart te doorbreken. Maar ik weet niet meer wat ik moet doen. Bidden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In de Bijbel lezen we ook vele malen van Gods kinderen dat zij twijfelen. In 2 Korinthe 4 vers 8 staat: “Als die in alles verdrukt worden, doch niet benauwd; twijfelmoedig, doch niet mismoedig”. Mismoedig betekent dat je niet radeloos: zonder raad, moet zijn, omdat bij Hem altijd raad te verkrijgen is. God is in ieders leven aanwezig, of wij dat nu ervaren of niet. Gods aanwezigheid is namelijk niet afhankelijk van onze ervaring van Hem, of van jou of mijn gevoel. De dingen waar jij over spreekt: God in het leven, donker om mij heen, bang om te sterven, zijn allemaal punten die te maken hebben met je gevoel. En als iets in het leven van een kind van God door de duivel zal worden aangevallen, dan is het wel zijn of haar gevoel. Jacobus zegt niet voor niets, dat hij/zij die twijfelt als een baar der zee gelijk is, die van den wind gedreven en op geworpen en nedergeworpen wordt. De wind die hier het beeld van de kwade machten is, die ons telkens maar weer voeden met twijfel en nog eens twijfel. Maar dan hoor ik ook waar we met al die twijfel naar toe moeten, naar Hem die tegen de wind zegt: “zwijg, wees stil”.

Bidt dan tot Jezus of Hij die stormen in jouw leven het zwijgen wil opleggen door Zijn machtswoord. Bidden tot Jezus wil zeggen, dat je alle dingen die jij schrijft ook in gebed aan Hem voorlegt, want: “Indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij/zij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft en niet verwijt en zij zal hem/haar gegeven worden. Maar zegt Jacobus in diezelfde tekst: “Dat hij/zij ze begere in geloof, want anders moet men niet menen, dat men iets van de Heere ontvangen zal”. Zoek jij de dingen vanuit je eigen gevoelens of vanuit het geloof? Geloven is jezelf overgeven aan Hem, Die Zich voor jou en mij heeft overgegeven aan het kruis. Vertrouw je er op, dat dit offer voldoende is, maar wat nog belangrijker is, dat Hij ook voor jou aan het kruis heeft gehangen. Het gaat hier niet over gevoel, maar over vertrouwen.

God heeft jou in Jezus Christus al opgezocht en dus is God zoeken, niets anders dan vertrouwen en antwoord geven op Zijn stem. Hij klopt elke dag op de deur van jou hart en wil dat jij de deur van je hart opendoet. Zoeken is eigenlijk biddend luisteren naar Gods stem. Stil zijn en toe laten, dat de Heilige Geest in jouw hart kan werken. Gaat dan de twijfel weg? Nee, twijfel is altijd aanwezig zolang we nog hier op aarde zijn. Is het dan nooit donker? Ja, het is vaak vele malen donker in ons leven, doordat wij nooit ophouden te zondigen zolang wij nog aan deze kant van het graf leven. Hoe twijfelde ook die grote Petrus niet, toen hij niet op Christus, maar op de golven zijn ogen sloeg. Hoe bang was Jezus niet in de hof van Gethsemane toen Hij daar bloed zweette van angst!

Bidt tot God of Hij jou vertrouwen wil geven. Dat is niet hetzelfde als een ander gevoel hebben, maar dat betekent dat je Zijn werk belijdt en dat dit ook zichtbaar wordt in je leven van alle dag. Christus heeft de dood overwonnen en dat is ook de reden waarom satan ons steeds weer bang probeert te maken voor die dood. Hij wil zijn verlies niet erkennen, maar hij weet maar al te goed, dat de dood niet het einde van Gods kinderen is. De dood is onze doorgang naar het eeuwige leven bij God, zijn allergrootste vijand. En daarom zal hij er ook alles aandoen, om ons bang te maken voor de dood. Ik kan je het vertrouwen niet geven, dat kan Hij alleen en dat wil Hij ook aan jou geven.

Dominee Simons spreekt over een druppel bloed van Christus. Ik zou willen zeggen, dat hij dan nog veel te arm spreekt van onze Heere Jezus Christus. Slechts op Zijn woord moeten de machten der duisternis zwijgen, of ze nu machten van de wind, van golven of Legio heten. Het enige wat jij hoeft te doen is dat je Gods Woord, biddend leest. Neem bijvoorbeeld de tekst uit 2 Korinthe 10 vers 5. Bidt deze tekst telkens, als er negatieve en twijfelende gedachten boven komen, in gedachten of hardop. Heere, wil toch alle gedachte gevangen leiden tot (als krijgsgevangene brengen onder) de gehoorzaamheid van Christus”.

Veel kracht toegewenst in dit leven van aanvechting, maar laat toch niet toe dat je hem die heeft verloren tot overwinnaar maakt, terwijl Hij Die heeft overwonnen tot Verliezer maakt. Geef je hart aan Christus, want dan alleen zit je hart op de goede plaats en zul je rust vinden in je leven.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

onbekeerd