Intimiteit in verkeringstijd

Ds. G.J. Noordermeer / Geen reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Noordermeer. Ik las net een stukje van uw antwoord aan iemand die een vraag had over van elkaar genieten. Nu heb ik zelf een vraag over dit onderwerp. Uw uitleg bij dat stuk was zeker duidelijk, maar ik las net in Spreuken 5:19 over de liefde tegenover elkaar. In de kanttekeningen staat dan: “Dat is, vermaak u met haar gelijk iemand zich pleegt te vermaken in hetgeen dat geoorloofd is.” Ik heb een relatie en we weten allebei dat we van elkaar houden en ook verder mogen gaan, door middel van trouwen. Alleen is het nog niet de juiste tijd om te trouwen. In een relatie komt ook intimiteit kijken en verlangens naar elkaar toe. Nu vraag ik mij af wat daar kwaad in is? Er staat nergens in de Bijbel dat je elkaar in een relatie niet mag aanraken. Overigens, er staat eigenlijk niks in de Bijbel over relaties. Alleen over het huwelijk.

Wij hebben allebei proberen te onderzoeken wat we wel mogen doen in onze relatie, maar met weinig resultaat. We raken elkaar gewoon aan puur uit de liefde die we tot elkaar hebben en niet uit lust of vermaak van onszelf. We weten ook allebei van elkaar dat we nooit de behoefte zullen hebben het bij een ander te willen doen (hoererij, wat wel in de Bijbel staat). Nu probeer ik het zelf niet goed te praten, maar ik zou heel graag duidelijkheid willen hebben over dit onderwerp. Ik mag ook alles bij God hierover neerleggen en God heeft de liefde juist gegeven, maar ik vind het moeilijk om te bepalen wat we wel mogen doen, want het hoort toch ook bij je relatie? Naar elkaar toe groeien zowel geestelijk als lichamelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij mijn weten is het verlangen naar elkaar in een relatie geen kwaad en ook intimiteit lijkt me een gezond iets. Ik zou me juist grote zorgen maken als dit in een verkeringstijd niet aanwezig is.

In de verkeringstijd kan het inderdaad een zoeken zijn in hoeverre en tot hoever je kan gaan. Daar zijn geliefden ook allemaal anders is. Waar de één duidelijk grenzen weet te stellen en die ook makkelijk weet te houden, zal dat voor een ander een enorme strijd kunnen zijn. De meest duidelijke grens wordt vanuit de Bijbel wel duidelijk. Het overige is een zoektocht samen voor het aangezicht van de Heere.

Met vriendelijke groet,
Ds. G.J. Noordermeer

Lees ook de artikelen over 'Grenzen' en 'Seksualiteit voor het huwelijk'

Ds. G.J. Noordermeer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus