(...) Als dit laatste waar is, zal Hij u geven waar u om vraagt." Ik kan met die...

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Aan dr. C. A. van der Sluijs. In uw antwoord aan een mevrouw die verliefd is op een andere man zegt u het volgende: "want u zegt dat u altijd bidt tot God of Hij u voor genoemde zonde zal bewaren. Als dit laatste waar is, zal Hij u geven waar u om vraagt." Ik kan met die zin niet uit de voeten. Ik ben een jonge vader en gelukkig getrouwd, echter kom ik niet los van mooie vrouwen kijken. Thuis hebben we Kliksafe, dus kom je niet ver, maar ergens anders kijk ik wel eens op bijv. Hyves naar dames in bikini of minder. Ook op straat (zeker met het warme weer) kijk ik mijn ogen uit. Ook ben ik niet vrij van zelfbevrediging. Dit is zonde en ik strijd er tegen. Ik bid ook of God mij er van wil verlossen. Met Kliksafe lukt het beter, maar écht vrij van deze zonde ben ik niet. In veel vragen gaat het over zwaar verslaafde personen die heel veel en ruig kijken, dat ben ik gelukkig niet, maar ook het kijken naar dames in (of zonder) bikini is zonde. Ik wil dat ontlopen, maar dat gaat niet in deze maatschappij. Op straat lopen de dames ook met heel veel inkijk. Ik word daar door beïnvloed en wil dat niet. Wie kan me helpen? Jonge man (32).

Antwoord

Beste broeder,

Seksualiteit is een scheppingsgave. Deze wil als zodanig herkend en erkend worden. Maar dan als gave van God, die zelf liefde is (1 Joh. 4:8, 16). Losgemaakt van Hem, verwordt ze tot een ronddo-lende meteoriet, die tot de grootste ongelukken kan leiden. Dat wil zeggen dat de seksualiteit alleen tot haar recht komt binnen de liefde tussen man en vrouw als weerspiegeling van God die liefde is. Als deze blijkbaar verwilderd, is de macht van de zonde in het spel. Dit kan leiden tot een georganiseerde of minder georganiseerde vorm van overspel. Dan is er bekering nodig, voor het eerst of opnieuw. En dit is weer hetzelfde als bevrijding van de macht van de zonde.

Boven de Wet van God staat: “Ik ben de HEERE, uw God, die u uit Egypteland, uit het diensthuis (slaven-huis), uitgeleid heb”. Onze God leidde dus uit verslaving. Zo mogen wij Hem kennen in Christus. “Indien dan de Zoon u zal vrij-gemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn (Joh. 8 : 36).” Door en in Hem zijn wij dan ook geroepen tot de vrijheid der heerlijkheid der kinderen van God (Rom. 8:21). Vandaar roept Paulus ons op: “Staat dan in de vrijheid, met welke Christus ons vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid (van de slavernij) bevangen (Gal. 5:1).

U citeert uit een van mijn brieven: “u zegt dat u altijd bidt tot God of Hij u voor genoemde zonde zal bewaren. Als dit waar is, zal Hij u geven waar u om vraagt.” Met die zin kon u niet uit de voeten, schrijft u. Ik antwoord: omdat de praktijk van uw leven daarmee op gespannen voet staat!

Bidden behoort volgens onze Catechismus tot het voornaamste stuk der dankbaarheid (Zondag 45).
Alle bidden is nog geen echt bidden. We kunnen ook bidden naar ons zelf toe. “Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt (Jak. 4:3).” Uw bidden is mogelijk niet meer dan een bevrijdingsactie om uw geweten te bevrijden en onbewust uw gang te kunnen gaan. U bent nota bene gelukkig getrouwd en vader. Onthoud dat de dagelijkse bekering een onderdeel is van de waarachtige bekering. We gaan er vaak al te gemakkelijk vanuit dat God onze God is, zonder dat ons leven verzoend is met Hem. Wellicht dat het u daar eerst eens om moet gaan, anders bent u aan het dweilen met de kraan open. Want de diepste wortel van uw probleem is uw ik-gerichtheid. Dit is tegelijkertijd de meest wezenlijke slavernij waarvan Christus ons verlost. Dan gaat het niet meer om u zelf maar om God.

Vervuld met de liefde van en tot God, kan er van de liefde tot de zonde geen sprake zijn. Verlost van de slavernij kan er van verslaving geen sprake zijn. Breng uw probleem terug tot op deze grondverhouding met God en uw naaste (uw vrouw). Laat dit in orde komen door en uit genade, en uw leven komt op orde.

Bespreek dit met God en met uw vrouw en er komt heilzame tucht in uw leven. Laat David geen excuus voor u worden, want hij heeft er zijn leven lang berouw van gehad. Wél laat het leven van David zien, dat er altijd een weg terug is naar God (Psalm 51). Ga niet de weg op van de ontkenning van de seksualiteit, want dit leidt tot de grootste ongelukken, getuige het celibaat in de Rooms Katholieke Kerk. Maar laat ze haar plaats hebben onder God. De geslachtsdrift is een geweldig grote macht, maar God is almachtig. Los van Hem brengt ze de (geestelijke) dood, verbonden met Hem brengt ze het natuur-lijke en eeuwige leven. Los van God maakt ze ongelukkig, verbonden met God maakt ze gelukkig. God heeft ons leven harmonisch ingericht, wanneer wij een enkel onderdeel daarvan verabsoluteren wordt het demonisch (duivels).

Uw gebondenheid kan tot verslaving brengen, tenzij u, verlost uit de slavernij van de zonde door het bloed van Christus, leeft in een tere omgang en wandel met God.

Met vriendelijke groet en Gode bevolen,
Ds. C. A. van der Sluijs