Verwarde moeder

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Mijn moeder van in de zeventig vind ik de laatste tijd wat chaotisch en verward. Ook is er ruzie in onze familie en hebben m’n moeder en enkele gezinsleden geen contact meer met m’n zus. Ook zie ik nog geen verandering vanuit m’n moeder naar m’n zus toe. Het ontbreekt mogelijk aan zelfreflectie bij beiden... Toch vind ik m’n moeder cognitief wat achteruitgaan en maak ik me zorgen om haar gesteldheid. M’n schoonzus heeft zich al eerder afgevraagd of het wel goed gaat met haar.

Zelf ben ik ook moeder en ik vind het lastig dat een ruzie al zoveel maanden duurt. Kan verwardheid komen door een drukke periode of is het een persoonlijkheidsprobleem? Ook een ruzie niet kunnen/willen bijleggen en vooral bespreken, vind ik bijzonder. M’n moeder heeft gesprekken met een psycholoog, maar die geeft hierin geen advies. Ik heb eerder bij mijn moeder aangegeven dat een gesprek (open en eerlijk) nodig is voor beter contact met je kind. Maar mijn moeder blijft volhouden naar eer en geweten te hebben gehandeld en laat het vooral van m’n zus afhangen. Lastige situatie.

Antwoord

Naar als er in de familie ruzies ontstaan en het lukt niet om ze bij te leggen, uit te praten en je zit daar als zus tussen.

Je noemt twee zaken, namelijk de ruzie tussen je moeder en je zus en de verwardheid van je moeder en je vraagt je af of er een verband is tussen die twee. En waardoor de verwardheid wordt veroorzaakt.

De vraag die allereerst bij mij opkomt is of deze situatie, dus de onenigheid tussen je moeder en je zus, echt iets is van de laatste tijd of bestond er al een langer patroon van problemen en onenigheden tussen hen? Dus is er echt een verband tussen de ruzie en de verwardheid?

Als het helemaal nieuw is en er is sprake van cognitieve achteruitgang, namelijk de verwardheid en het chaotisch zijn bij je moeder, kan dat een oorzaak zijn van de ruzie en van het feit dat het niet op te lossen lijkt. Als er bijvoorbeeld sprake is van een beginnende dementie kun je verschijnselen zien zoals veranderingen in gedrag en karakter, verandering in beoordelingsvermogen, veranderingen in het omgaan met anderen.

Maar verwardheid of cognitieve achteruitgang bij iemand van in de zeventig hoeft niet perse te wijzen op dementie. Een persoonlijkheidsstoornis is niet zo logisch, dat is een psychiatrisch beeld wat meestal al de hele volwassenheid bestaat. Cognitieve achteruitgang kan wel passen bij andere psychiatrische beelden, zoals depressie, een angststoornis. Waarbij het ook weer andersom kan, een depressie als gevolg van een beginnende dementie.

En daarnaast zijn er ook lichamelijke aandoeningen die oorzaak kunnen zijn van verwardheid. Zoals ziektes van hart en longen, nierziektes, infecties, medicijngebruik, slaaptekort en stress.

De huisarts is degene met wie je dit zou kunnen bespreken en die zonodig onderzoek kan doen bij je moeder.

Drs. Joke Ronner-Wattel

1 reactie
Catherine
Het is heel verdrietig dat moeder en dochter zo ver van elkaar verwijderd zijn. Het is best mogelijk dat je moeder cognitief achteruit gaat hierdoor. Afgezien van de andere mogelijke oorzaken, zoals mevr. Ronner aangeeft. Kun jij niet eens met je zus praten en haar zeggen dat je je zorgen maakt over jullie moeder? Het is nu nog mogelijk om de band te herstellen. Probeer daarin te bemiddelen. Sterkte en wijsheid toegewenst!