Geen seksuele ervaring

C. M. Chr. Rots - de Weger / 10 reacties

Vraag

Ik ga bijna trouwen. Mijn aanstaande man is eerder gehuwd geweest, hij is weduwnaar. Ik durf iets niet goed met hem te bespreken. Hij heeft wel seksuele ervaring en ik niet. Ik ben bang dat dit moeilijk gaat worden, omdat hij misschien wel meer wil of gewend is dan ik. Ik weet niet hoe ik het allemaal moet verwoorden, maar waar moet ik rekening mee houden en hoe kan ik dit bespreken? Ik durf dat eigenlijk niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je aanstaande man heeft de nodige levenservaring opgedaan en hij kiest nu jou als zijn bruid. Geweldig! Dat is toch een heerlijk gevoel, lijkt me. Hij weet –neem ik aan- wel, dat jij geen seksuele ervaring ‘meebrengt’ in jullie huwelijk. Daar kun je toch gewoon over praten. Nee, blijkbaar vind je dat erg moeilijk. Voel je je niet veilig bij hem? Durf je het onderwerp als zodanig niet aan te roeren? Denk je misschien aan zijn eerste vrouw? Waardoor komt het, dat je bang bent?

Spreken jullie wel eens over zijn eerste vrouw? Dan heb je toch al een aanknopingspunt? Nee, niet om hun beider relatie te bespreken, maar om aan te geven dat hij meer heeft meegemaakt dan jijzelf!

Als je geen gesprek durft te beginnen, schrijf hem dan een brief waarin je je angst uitlegt, wellicht opent híj dan het gesprek. Op de een of andere manier zul je het toch bespreekbaar moeten maken. Of wil je wachten tot na de  trouwdatum, waar je met angst en beven naar toe gaat leven in plaats van je er op te verheugen?! Bedenk, dat de trouwdag niet het einde, maar het begin is van een leven samen, dat je op júllie wijze vorm gaat geven. Wees eerlijk en open over gevoelens, ook al zijn ze moeilijk te verwoorden! Dat hoort bij de huwelijksvoorbereiding!

Sterkte, en van harte veel geluk toegewenst!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
10 reacties
Catherine
Ik had een tante die voor de 2e maal ging trouwen, met een weduwnaar en ze zei tegen mijn moeder: o ik zie er zo tegenop, opnieuw die intimiteit. Dus zij had wel "ervaring", maar voelde zich ook zo onzeker. Ik meende begrepen te hebben dat het wel even geduurd heeft, voordat ze zich "vrij" voelde. Vandaag de dag is seksualiteit een wegwerpartikel, men lijkt zich nergens voor te schamen. Maar je bent wel op zn kwetsbaarst dan !
Alphonsus
Angst is aldus een slechte raadgever.
Bespreek dit samen conform het gegeven advies.
Ook kan je een seksuoloog benaderen en samen met je aanstaande dit bespreken.
Een seksuoloog kijkt nergens van op en zal je/jullie goed helpen.
EVA
Mag ik je een boekje aanraden om zelf wat meer "informatie" er over te weten, en je misschien wat zekerder te voelen over hoe en wat in een huwelijk.
Het boekje heet samen genieten,(red) Piet Wagenaar te koop in de christelijke boekhandel maar misschien ook wel in de bibilitheek te vinden, leg het ook voor God neer in je gebed ga er voor bidden, geef je angst aan Hem, en laat je vullen met Zijn liefde.
Sliedrechtman
Mijn vrouw en ik hebben een bijna vergelijkbare situatie meegemaakt. Dus als je vragen hebt kun je altijd mailen naar gsmholland@gmail.com.
dominerik
In alle eerlijkheid vraag ik mij toch wel af hoe de relatie is, wanneer je (zo)iets niet durft te bespreken.
Catherine
@dominerik: je weet niet wat vraagstelster voor ervaring heeft in andere relaties. Ze is bang dat hij meer wil misschien (!) Ik vind het ook nogal vaag. Meer dan wat ? Waarom zou hij meer willen ? En waar moet ze rekening mee houden (?) Je zou er misschien uit op kunnen maken, of zij kan dat denken, dat hij misschien andere, dan de gebruikelijke dingen wil ? Zoiets of zo....
Alphonsus
Als je géén ervaring hebt op dit gebied, zoals de vragenstelster aangeeft, hoe kun je dan stellen: "Ik ben bang dat dit moeilijk gaat worden, omdat hij misschien wel meer wil of gewend is dan ik".
Zij KAN toch niets gewend zijn, want ze heeft geen ervaring?
Wie snapt dit nou?
Catherine
Van horen zeggen ? Gelezen ? Misschien heeft hij toespelingen gemaakt ?
emmie
Inderdaad dominerik, daar praat je toch over samen!?
Cloudsadmirer
Vraagstelster, volgens mij is de bedoeling van het huwelijk dat je één bent, en dan bedoel ik in geestelijk opzicht. Je vertrouwd elkaar en weet van elkaars gedachten en zorgen. Als dit niet het geval is dan vraag ik me af of jullie misschien wat beter naar elkaar toe moeten groeien alvorens te trouwen.