Groot gezin is financieel beperkt

Redactie Refoweb / 27 reacties

Vraag

Als ouders van een gezin van veel jonge kinderen worstelen we met onze financiële situatie. We werken allebei, komen net boven bijstandsniveau uit, waardoor we geen aanspraak kunnen maken op tegemoetkoming in bijvoorbeeld zwemlessen van de kinderen. Om dit soort verplichte dingen voor onze kinderen te kunnen betalen moeten we erg zuinig leven. Uitsluitend gekregen kleding, we maken zelf wasmiddel, verbouwen zelf in de achtertuin groenten, we hebben geen auto, kopen geen snoep of frisdrank etc., gaan nooit op vakantie en ook geen dagjes weg doordat we geen vervoer hebben hiervoor (fietsen is geen optie, want we hebben teveel kleintjes die dat niet bij kunnen houden). Bovenal proberen we oprecht dankbaar te zijn dat we in ieder geval een huis, eten en drinken, een toilet en bed hebben. We realiseren ons dat er genoeg mensen op de wereld zijn die ook dat moeten missen.

Toch is het elke vakantieperiode opnieuw weer een worsteling als we moeten aanhoren: gaan jullie nog iets leuks doen deze vakantie? Of als onze kinderen moeten aanhoren hoe vriendjes en vriendinnetjes op vakantie gaan of dagjes weg. We zouden zo graag eens weggaan met elkaar, al was het maar een gratis uitje naar bijvoorbeeld het strand. Veel opties zijn er al overwogen. Deelauto, huurauto voor een dag maar zo’n busje kost al snel meer dan 50 euro per dag, wat we niet missen kunnen om niet tekort te komen aan het einde van de maand. Uiteindelijk voelen we ons als ouders verdrietig en leeggezogen door alle beperkingen die ons grote gezin financieel geeft. We werken samen zo hard om alles te draaien hier. Maar kunnen met elkaar nooit eens opladen. Hoe komen we met elkaar deze moeilijke tijd door?

Antwoord

We gaan met jullie meedenken. Zouden jullie met ons contact willen opnemen via vragen@refoweb.nl ?

27 reacties
Lekkerbek
Ik hoop echt dat jullie contact opnemen met Refoweb. Verder komt niemand achter jullie identiteit, maar we kunnen jullie dan wel helpen. Ik zou hier ook graag mijn steentje aan bij willen dragen.
Voor een structurele oplossing is een budgetcoach echt een goede tip!
Voor nu is het fijn als we met elkaar kunnen zorgen voor een ontspannen uitje/vakantie! Zet je trots opzij en neem contact op, het voelt namelijk niet goed om te weten dat we jullie willen helpen maar vervolgens er niets mee kunnen! En bedenk maar dat jullie ook mensen kunnen helpen maar dan op andere manieren! Laat de kinderen tekeningen maken en doe ze in de bus bij eenzame mensen, doe boodschappen voor een oudere. Dat is vaak nog veel waardevoller dan dat wij jullie even op weg helpen door iets te betalen!
refoweb
We hebben inmiddels heel veel reacties met een hulpaanbod gehad maar nog geen bericht van het gezin :-) Laat a.u.b. wat horen via het mailadres vragen@refoweb.nl.
Zv70
@Vraagsteller: Of reageer hier anoniem dat jullie geen hulp willen... Maar zet je evt. schroom opzij. Gun ons het plezier om te helpen
pannenkoek
@refoweb,

Naam en mail adres is toch altijd bekend bij de redactie?
leene
Een budget coach is voor de langere termijn zeer aan te raden.
Kijk ook eens of er een sociaal wijkteam is waar jullie wonen. Ik weet wel dat deze in elke stad weer anders functioneren maar het kan de moeite waard zijn. In onze stad kun je een vergoeding krijgen voor de kinderen om te sporten, aan te vragen via de jeugdcoaches van het sociaal wijkteam
Wie weet wat er in jullie gebied mogelijk is...
Ik heb ook veel gehad aan boeken van Marieke Henselmans, schreef altijd voor de Vrekkenkrant, nu het dit tijdschrift "genoeg" Zij heeft het boek geschreven 'consuminderen met kinderen.
Maar soms kun je zo druk zijn met werken en zorgen dat je voorbij gaat aan allerlei oplossingen en hulp die je kunt krijgen. 'Dus nogmaals vraag en zoek hulp...
Davinci83
"...Laat a.u.b. wat horen via het mailadres vragen@refoweb.nl....". Tragisch, maar ongetwijfeld is het dit keer het internetabbonement...
dorpeling
@Davinci83, waarom zou dat ongetwijfeld het geval moeten zijn?
Misschien willen ze gewoon niet, is er inmiddels genoeg aan tips gegeven, een coach ingeschakeld.. weten wij veel.

We kunnen ze ook gewoon in die keuze om niet te reageren, respecteren. Toch?