Geen aanstootgevende kleding dragen

A. C. (Carolien) Luitjes / 20 reacties

Vraag

Wij mogen als meisjes geen aanstootgevende kleding aan om jongens niet te verleiden tot zondige gedachten en daden. Maar nu loop ik tegen een probleem aan. God heeft je geschapen zoals je bent. De één heeft -kort gezegd- meer rondingen dan de ander en dat is beter te zien. Elke keer als ik kleding wil kopen en ik iets leuk vind, denk ik meteen aan dat feit. Mag je als meisje dat helemaal geen rechte/strakke kleding meer aan? Natuurlijk is er verschil, maar ik bedoel, een jurkje zonder lage decolleté is acceptabele lengte. Alles is bedekt maar alleen jouw rondingen zijn te zien. Is het dan verkeerd om dit te kopen? Tegenwoordig is het sowieso al moeilijk om normale kleding te kopen, want kort en bloot is zo ongeveer de mode, zeker in de zomer.

Mijn worsteling is dat ik tegenover God geen verkeerd beeld wil geven en tegenover anderen geen aanstoot zijn. Maar anderzijds denk ik ook: God heeft mij zo geschapen! En zolang het bedekt is, is er toch niets mis mee? Ik houd persoonlijk ook niet van hele wijde kleding. Soms vind ik het wel leuk, maar niet alleen maar... En ja, tegelijkertijd denk ik, zie je daar ben ik weer met mijn eigen wil en ijdelheid. Maar ja, ik heb nou eenmaal kleding nodig en ik wil er enigszins wel leuk uit zien en ik moet mezelf toch ook goed verzorgen?! Hoe kan ik het goed doen? En vooral voor God en de mensen om me heen om geen verkeerd beeld te geven. Graag ook uitleg met bijbeltekst. Of uitleg hoe God het bedoeld heeft.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ha jongedame,

Mooi dat je je wilt laten leiden door God in je kledingkeus. Prachtig hoe de Heere God ons mensen bedacht en gemaakt heeft. Man en vrouw ieder naar Zijn beeld en ieder met zijn/ haar eigen (lichaams)kenmerken. Vrouwen doorgaans met rondingen, al heeft de een er meer dan de ander.

Je weet dat de reden dat we kleding nodig hebben niet zo’n mooie oorzaak heeft. Sinds de zondeval hebben we kleding nodig om ons te bedekken en te beschermen en heeft God in Zijn genade ons die geschonken, zodat we omgang kunnen hebben met elkaar. Als we veel laten zien van ons lichaam, leidt dat nogal af en daarmee geven we bewust of onbewust het signaal af dat we onszelf niet zo serieus nemen en dat de ander dat ook niet hoeft te doen.

Maar dat afleiden en verleiden is volgens mij ook helemaal niet jouw bedoeling. Als ik jou goed begrijp wil jij je gewoon netjes kleden, er leuk uitzien en is het vooral jouw vraag of je wel iets mag zien van jouw rondingen of dat je door alleen wijde kleding te dragen dat volkomen moet verbloemen. Sommige moslima’s doen dat laatste wel. Wij zijn dat niet op die manier gewend. Iedere cultuur heeft daarin zijn eigenheid. In Ethiopië bijvoorbeeld is het geen optie om de benen te laten zien, borsten zijn geen enkel probleem. Dat kunnen wij ons hier in het westen niet voorstellen en dat moeten we ook maar niet gaan nadoen ;-)

Verder is het goed om je te realiseren dat het veel te maken heeft met je bouw en je figuurvorm of iets wel of niet netjes staat. De ene vrouw ziet er keurig uit in een strak tricot rokje een eindje boven de knie (doorgaans geldt dat voor slanke atletische figuren), terwijl het bij een andere vrouw (met een peervormig figuur of een voller figuur) datzelfde rokje echt niet meer netjes te noemen is. Dat geldt ook voor halslijnen. Het laten zien van decolleté is voor niemand aan te raden. Je kunt dat het beste testen door te kijken wat er gebeurt als je bukt. Als je dan zelf inkijk hebt, weet je zeker dat de ander dat ook ziet. Dan is de bedekking in elk geval een stuk minder en dat is niet wat je wilt.

Wist je dat in het bedrijfsleven het niet getolereerd wordt als er een decolleté te zien is en je een korte rok draagt en/of allesonthullende strakke kleding? In elk geval niet in een business die zichzelf als betrouwbaar wil presenteren. Je hoeft echt geen boerka aan, maar alles laten zien wat je in huis hebt (al dan niet omhuld met een stukje stof), is volgens mij ook niet hoe een christenvrouw zich zou moeten presenteren. Trouwens, deze zomer zijn er veel lange rokken te koop, daarmee kun je er heel leuk uitzien. Afhankelijk van jouw stijl kun je daar bijvoorbeeld een shirtje op dragen en een spijkerjasje voor als het wat kouder is. Wat voor schoenen je daarbij draagt maakt ook enorm verschil. Vraag God jou te leiden als je kleding gaat shoppen. In Prediker 9: 8 staat een mooie tekst over kleding. Lees dat hele hoofdstuk maar eens, dan kun je zo’n tekst beter plaatsen.

Matthew Henry zegt er dit over: “Wij moeten genieten van onszelf, genieten van onze vrienden, onze God behagen en een goed geweten bewaren. Wij moeten God dienen met blijdschap in het gebruik van hetgeen Hij ons geeft en overvloedig zijn in het meedelen ervan aan anderen en ons niet laten drukken door buitensporige zorg voor de wereld. Maak gebruik van de gerieflijkheden en genietingen, die God u gegeven heeft. Toon uw blijmoedigheid. Wees net, draag schoon linnen en wees niet slordig” (Korte verklaring, blz. 849).

Het is een mooie symboliek, die witte kleding. Als christen hoeven we niet somber over de aarde te gaan, maar er verzorgd uitzien, wetend dat we een Vader in de hemel hebben die voor ons zorgt. Volgens Calvijn is het samenspel van kleur en vorm van mooie kleding juist iets wat gewaardeerd dient te worden, daardoor geven we God, Die ons dit alles in Zijn genade schenkt, de meeste eer. Kleding dient functioneel te zijn, maar juist ook door wat we aantrekken mogen we de vreugde laten zien van het dienen van de Heere. Als we dat uitstralen in ons hele doen en laten, en dus ook door wat we dragen, dan eren we God, mag je genieten van het goede en het mooie dat God ons geeft in kleding en zijn we voor onze naaste niet tot aanstoot.

Carolien Luitjes

A. C. (Carolien) Luitjes

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Kleur- en stijladviseur, presentatrice en coach

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

kleding
20 reacties
Joke567
wat goed dat je rekening houdt met wat kleding kan oproepen! maar.......welke kleding dan ook geeft geen vrijbrief aan jongens/mannen om dan ook maar naar je te kijken of zelfs aan te raken!!
Rembrand
Inderdaad. Aanstootgevend is subjectief. Een wijde jurk kan ook fantasieën oproepen.
Jongens en mannen moeten leren om hun primitieve instinct te beheersen.
Meisjes en vrouwen moeten wel denken aan hun eigen veiligheid.
En wanneer je wilt dat een jongen of man serieus met je in gesprek gaat kan het helpen om hem niet af te leiden met een laag decolleté of een kort rokje
Ali636
Ik check mijn vrouw. (met haar toestemming). Dit kan niet. Dat kan wel. En ik let ook op of andere mannen haar alsnog lopen te bekijken.
linakleijer
Remo verkoopt nog fatsoenlijke kleding
Rembrand
@Ali Mag je vrouw nog wel zonder jouw begeleiding naar buiten? Of draagt ze dan een burka?
Ali636
Mijn vrouw is erg gelukkig. Zorg jij nu ook maar dat jouw vrouw dat ook is.
Justinus
@Alie36: mijn vrouw zou daarvoor geen toestemming geven. Kom nou!! Zij bepaalt zelf wat ze dragen wil en heeft daarvoor mijn toestemming echt niet nodig. We zijn geen moslims!
Ali636
@Justinius. Grappig. En ik koop de meeste rokken en jurken voor mijn vrouw. Ze heeft er een heleboel en meestal vind ik wat ze leuk vind eerder in de winkel dan zij. En ze ziet er beter gekleed uit dan de meeste vrouwen die we tegen komen. Ik ben heel bang dat de reakties nergens op slaan. Kopen jullie ook jurkjes voor je vrouw? Mijn vader deed dat ook al.
Jaloers?
Justinus
@Ali636 ->ik ben erg verbaasd. Beschouw me zelf als een niet-deskundige op het gebied van damesmode...
Ik denk dat je een uitzondering bent... gun het je hoor!
Maar als ik zo zou zijn als jij (in dit opzicht), zou mij vrouw zeggen "waar bemoei je je mee, ik ben zelf in staat om te kopen wat ik leuk vind"
Ali636
@Justinus. Ik ben ook verbaasd. Mijn vrouw wil graag dat ik mee ga kleren kopen. Hebben sommige huwelijken dat dan niet? Oei oei. Wat is er nu leuker dan mooie kleren kopen voor je vrouw? Voordat iedereen nog meer verbaasd is. We leven van een redelijk klein salaris.Je kan in de uitverkoop keurige rokjes kopen voor 15 euro afgeprijsd van 80 euro of meer. In de Bible belt natuurlijk!
(ah.. Niet meer in de mode.? Daar hoeven wij geen rekening mee te houden. We wonen wat verderop.)
Rembrand
@Ali, ik mis het antwoord op mijn vraag.
Iboi
Ik ben een vrouw en laat mijn man mijn kleding ook 'checken'. 'Kijk ff, wat vind je er van?' Niet te strak, kort, verkeerde kleur of schijnt het door? M'n man gaat ook mee winkelen. Ik ben echt niet onderdanig, gewoon handig als iemand ff meekijkt. En man/partner kan dan gelijk meekiezen wat hij/zij leuk vindt staan, toch leuk als je elkaar er leuk uit vindt zien?

Overigens is het er netjes (en toch leuk) er bij willen lopen niet eens alleen om geen aanstoot te geven aan mannen. Vrouwen kunnen onderling ook heel wat blikken naar elkaar werpen hoor! Kijk s joh, dat past niet bij elkaar, krijg je een dikke kont van, een wit gezicht, past niet bij je haar, verkeerd gewassen. En dat is op m'n werk net zo, je wil daar inderdaad ook serieus genomen worden.
Ali636
@Rembrand. Mijn reactie van 16.07 was voor jou.
Ik houd er niet van te bekvechten op de revo web.
Ik hoop dat jouw vrouw net zo gelukkig is als de mijne.
En ik zou als Rembrand al nooit toestaan dat er intieme schilderijen van haar de ronde deden. Nog minder is mijn vrouw daarvoor gemotiveerd.
Wij gebruiken onze tijd om getuige te zijn van Christus in ons dagelijks leven. Ik kom ook maar sporadisch op revoweb. Ik spandeer mijn tijd in evangelisatie onder niet christenen. En onder moslims natuurlijk. Maar vooral niet in burka.
Shalom.
Rembrand
Ik stelde slechts een vraag
Sma
Een cynische vraag, jammer...

Ali, Gods zegen bij je mooie werk!!
Rembrand
Het spijt me Ali. Ik reageerde nogal kort door de bocht op je reactie: "En ik let ook op of andere mannen haar alsnog lopen te bekijken."
Ik kreeg daar associaties bij die waarschijnlijk/hopelijk niet kloppen. Ik vroeg me af hoe je de andere mannen controleert wanneer je niet bij haar bent.
De vragensteller wil ik graag laten weten dat het geen regel is dat vrouwen gecontroleerd worden door hun man. Samen kleding kopen is vooral erg leuk en gezellig.
geetje
Mooi om te lezen dat je er zo mee bezig bent, ik herken mezelf er helemaal in ook. Ik wou dat meer meiden dit hadden, want wat je soms ziet!! Vreselijk.
dorpeling
@geetje, of mannen..
Want we kunnen nu wel net doen alsof het alleen de meisjes/vrouwen zijn die 'aanstootgevende' kleding dragen, maar soms zie ik ook wel mannen die daar wat meer op zouden mogen letten.
En nee, dan bedoel ik niet een bouwvakkers decolleté. Want dat is van de categorie afknapper.
leene
Doe eens een kleur en stijl analyse bijvoorbeeld bij beantwoorder van de vraag ;-)
Ik snap je wel hoor. ik heb een grotere boezem maar ben voor de rest slank, dat is niet altijd handig. Bovendien lijken door hooggesloten jurken en truien je borsten nog eens twee keer zo groot en ik heb ook niet zo'n lange nek. Een v-hals is beter maar ja dan moet je weer uitkijken voor inkijk... maar een stijl en kleuranalyse hebben mij zeker geholpen.
kevinskinner
@dorpeling. Ben benieuwd wat je dan bedoeld?