Normaal gedragen

Ds. K. den Boer / Geen reacties

Vraag

Ik ben 16, heb adhd en hou van een biertje. Nu heb ik er gisteravond weer een teveel op. Fiets ik in de sloot en papa en mama boos. M’n ouders zeggen altijd: vraag jezelf eerst af, vindt God dit goed? Maar dat doe ik altijd achteraf. Wat moet ik doen om me normaal te kunnen gedragen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laten we eerst bij het begin beginnen. Je houdt van een biertje. Je bent 16. En blijkbaar drink je zo veel dat je de macht over het stuur verliest. Helemaal los van het dienen van God: één advies, stop met alcohol en stap op over op alcoholvrij, want je bent nog geen 18 en je lichaam en hersens zijn nog volop in ontwikkeling. Je bent op deze wijze bezig jezelf te vernietigen. Radicaal mee kappen. Dat heet discipline zoals je weet. En je weet écht wel het antwoord op de vraag of God dit goedkeurt. Het antwoord is heel eenvoudig: nee. Je overtreedt Gods wet, het vijfde gebod.

Maar we moeten nog verder terug. Je bent gedoopt. Je hebt een christelijke opvoeding genoten. Waarom ben je op deze wereld? Om de Heere te dienen, aan te hangen, te vertrouwen en van harte lief te hebben!

En daar zit de kern van het probleem. In ons hart zit een gat zo groot als een vuist, een leegte. Dat komt omdat we zondaar zijn. Zo worden we geboren. En alle mensen, echt niet alleen jij, hebben die leegte en die onrust en vullen dat op met van alles. De een met heel hard werken, of studeren, of drugs en jij met alcohol.

Dat je ADHD hebt is niet het probleem. Dat gat in je hart, die leegte, dat is het probleem.

Ik denk dan altijd, wat zou de Heere Jezus antwoorden als Hij deze vraag zou krijgen. Nu, dan gaan we in de Bijbel kijken, want daarin staan de woorden van de Heere Jezus. We slaan de Bijbel open bij het evangelie naar Markus, hoofdstuk 1:15b: “Bekeert u, en gelooft het Evangelie.” Keer je om. Dat is een werkwoord. Je hebt ADHD, maar  ADHD is geen excuus. ADHD is een aandoening in onze hersenen. Maar daar kun je prima mee leven, door veel te bewegen, te sporten, te lezen, in de natuur te zijn. Ik ben al heel veel mensen tegengekomen met ADHD die heel gezond functioneren, bij Defensie, op een boerderij, etcetera.

Keer je om van je huidige manier van leven. Belijdt aan de Heere dat je teveel bier drinkt. Stop er mee. Discipline. Maar dat is nog maar de helft. Want die leegte moet opgevuld worden. En dat kan maar op één manier. Namelijk door te geloven in de Heere Jezus Christus als je Zaligmaker. Zolang dat niet het geval is, zullen er verslavingen op de loer blijven liggen. Dan lukt het je vast om te stoppen met drinken, maar als die leegte niet wordt opgevuld met Christus Zelf, komen er weer andere verslavingen. Erken je leegte, ga er mee naar de Heere, bekeer je en geloof het Evangelie. Want Paulus zegt later: Geloof in de Heere Jezus Christus en gij (jij ) zult zalig worden!

Ds. K. den Boer