Onwaarschijnlijke bijbel

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Van Simson staan verschillende verhalen in de Bijbel die, als je daarover nadenkt, nogal onwaarschijnlijk klinken. Ten eerste de 300 vossen die hij ving, fakkels aan de staarten bond en de velden instuurde. Het is al lastig om één vos te vangen, die met een andere vos aan hun staarten met elkaar te verbinden en het veld in te sturen (nog afgezien van het dierenleed wat hij hiermee veroorzaakt), laat staan 300 vossen.

Verder is er het verhaal dat hij met een ezelskaak 1000 man doodsloeg. Ik kan me voorstellen dat je met zo’n kaak iemand dood kan slaan, maar tien man is al onwaarschijnlijk, laat staan 1000 man met een ezelskaak. Zo’n kaak overleeft dat al helemaal niet. En die 1000 man gaan echt niet staan wachten tot ze door hem gedood worden.

Ten slotte de zelfmoord aan het eind. Door twee pilaren om te duwen zou hij dan meer mensen doden dan in heel zijn leven. Ik kan me niet voorstellen dat zo’n groot gebouw volledig instort door twee naast elkaar staande pilaren om te duwen. Dan is de constructie wel heel erg gebrekkig geweest. Ik heb begrepen dat men in die tijden de gewoonte had om te overdrijven. Zou hier dan ook sprake van zijn? Ik vind het anders nogal ongeloofwaardig.

Antwoord

Tja, de Bijbel is nu eenmaal een zeer ongeloofwaardig boek met ongeloofwaardige gebeurtenissen. Een God die je niet kunt zien schept de aarde in zes dagen. Een wereld die volledig overstroomt met water. Slechts een handjevol mensen en tal van diersoorten in een zeewaardige boot weet zich te redden. De muren van Jericho die instorten door er een paar rondjes omheen te lopen. Enzovoort. En dan het grootste wonder: De Zoon van God die Zijn leven geeft aan het kruis en na drie dagen weer opstaat uit de dood om jou en mij door het geloof het eeuwige leven te schenken. Ongeloofwaardiger kan niet. De enorme krachten van Simson vallen daarbij volledig in het niet.

Als we geloven dat Gods Geest de bijbelschrijvers heeft geïnspireerd, dan blijft er nog maar één wonder over. En dat is dat God Zijn eeuwige zaligheid aan jou en mij aanbiedt, terwijl wij het verdienen om voor eeuwig verloren te gaan. En het geheim is: geloven als een kind (Lucas 18, Marcus 10, Mattheus 18). God op Zijn woord geloven. Zijn bedreigingen geloven, maar ook Zijn beloften.

Redactie Vragenrubriek

1 reactie
Femke
Tip: luister naar de podcast van ‘Eerstdit’ van zaterdag 10 april