(...) Wat wordt er precies verstaan onder het doorbrekende werk van de Heilige G...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Regelmatig hoor ik de uitdrukking: In deze tijd wordt het doorbrekende werk van de Heilige Geest zo gemist. Wat wordt er precies verstaan onder het doorbrekende werk van de Heilige Geest? Wordt hieronder het pasbegonnen leven met de Heere bedoeld, de droefheid naar God, of moet ik hierbij aan andere zaken denken? Hoe zou het komen dat het doorbrekende werk zo gemist wordt? Alvast hartelijk dank voor uw beantwoording.

Antwoord

Ja, ik kon zelf deze zin wel gezegd hebben in een prediking. Maar als er dan wordt gevraagd: wat wordt er precies mee bedoeld, dat is het antwoord toch niet zo eenvoudig op te schrijven. Je geeft zelf enkele voorbeelden wat de betekenis zou kunnen zijn en ik moet zeggen dat je het aardig verwoord hebt.

Ik heb zojuist een brief beantwoord van een oud catechisant die al jaren loopt te tobben over haar aandeel in Christus, omdat ze dat mist. Ik heb wel eens gedacht: het meisje ligt er met de neus bovenop, maar ze ziet het niet liggen. Zij mist het doorbrekend werk van Gods Geest. Want, Die alleen kan Christus verklaren en toepassen aan de ziel. Je kunt tevens aan andere zaken denken, o.a. dat een zondaar door het geloof in Christus met God is verzoend en later in het gemis loopt over het teruggeleid zijn aan het Vaderharte Gods. Vele jaren kunnen ze hierover tobben omdat ze het doorbrekend werk van Gods Geest in deze missen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen.

Het gaat erom dat de Heere Zich verborgen houdt en dat we er achter gebracht mogen worden wat de oorzaak hiervan is. Want er kunnen tijden zijn dat het materialisme enz. de overhand heeft gekregen in het leven van Gods kind. Ze hebben te maken met een jaloers God, Die zorgt voor Zijn eer. Het doorbrekend werk van Gods Geest is nodig om daarover in de schuld gebracht te worden voor en onder de Heere en om uit genade de verdienste van Christus wil weer bij vernieuwing te mogen smaken dat de Heere goed is voor een verloren zondaar. En dat is Hij altijd geweest.

Met hartelijke groeten,
ds. J. D. Heikamp