Hoe kom ik toch met God verzoend?

Ds. J.A. Mol / 1 reactie

Vraag

De laatste week ben ik heel veel met het geloof bezig. Het voelt alsof we nog maar heel weinig tijd hebben en dat ik bekeerd moet worden. De laatste nachten heb ik erg slecht geslapen, omdat er steeds een gevoel naar boven kwam van, “wat nou als Jezus vannacht terugkomt, dan ben ik niet bereid.” Vervolgens ga ik dan bidden en lezen uit de Bijbel. Maar hoe bedoelt God dit precies? Betekent het dat God wil dat je niet slaapt, maar dat je de hele nacht en dag moet bidden en Bijbel lezen?

Soms kan ik dan even hoop halen uit een tekst als “wie zoekt zal vinden.” Dit blijft dan soms een half uur door mijn hoofd malen en vind ik hierin even rust, maar daarna komt het gevoel weer naar boven dat ik weer God moet zoeken en dat ik niet mag stoppen. Wel geeft het soms rust, omdat ik weet dat er niks beters is dan dat. Ook is er geen moment dat ik niet aan God kan denken en aan bekering. Het voelt alsof het leven geen waarde meer heeft buiten God en dat blijft me elke seconde achtervolgen. Vaak ga ik dan weer lezen en bidden, maar het voelt soms alsof er zo weinig gebeurt.

Ook staat er vaak een belofte. Dit vind ik zo moeilijk om op mijzelf toe te passen en ik merk ook dat ik steeds minder rust ga vinden in de beloften van God omdat ik niet weet of ik aan de voorwaarde “wie geloofd zal hebben” kan voldoen.

Mijn vraag is: ben ik op de goede weg bezig, ben ik bezig op de manier zoals God het wil? Ergens voelt het ook dubbel om hier mijn vraag te stellen, omdat je alles aan God mag vragen, maar aan de andere kant heeft God ook hulpmiddelen gegeven om Hem te zoeken. Misschien dat dit er een van is. Hoe kom ik toch met God verzoend?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat stel je een mooie vraag. Hoe kom ik toch met God verzoend? Je hebt geen vrede met God. Je weet wel dat dat nodig is. Er is nog maar weinig tijd. Je bent niet bereid als Jezus vannacht terugkomt. Je zoekt God en je mag er niet mee stoppen. Je vindt steeds minder rust in de beloften van God. Je weet niet of je aan de voorwaarde “wie geloofd zal hebben” kan voldoen. Je stelt de vraag: ben ik op de goede weg bezig, ben ik bezig op de manier zoals God het wil?

Stel je voor dat ik zou zeggen: jazeker, wat ben jij goed bezig. Waren er maar meer zoals jij, die God echt zoeken. Jij maakt er tenminste werk van. Jij neemt het woord “wie zoekt, zal vinden” serieus. Zou je met zo’n antwoord geholpen zijn? Wat denk je zelf? En vervolgens ga je op dezelfde voet verder...

Kan het ook anders? Wat wil je eigenlijk dat er gebeurt? Ik geef een paar overwegingen.

1. Gevoel. Verschillende keren schrijf je over je gevoel. Let daar niet op. Het gevoel is niet het belangrijkste en is zeker niet maatgevend. Let niet op je gevoel, maar richt je op Gods Woord.

2. Voorwaarde. Je weet niet of je aan de voorwaarde “wie geloofd zal hebben” kan voldoen. Vergeet het maar. Als jij aan een ‘voorwaarde’ moest voldoen, zou ik geen hoop hebben. Jij en ik kunnen nergens aan voldoen. Maar... dat hoeft ook niet! Er worden geen voorwaarden gesteld om te komen tot de Heere Jezus!

3. Geloof is een gave van God. Gelukkig wel. Anders zou er niemand komen. Hoe kom ik aan het geloof? Dat werkt de Heilige Geest. Hij werkt het vertrouwen in mijn hart door het Evangelie. Ik hoef Hem daar echter niet toe te bewegen. God is méér gewillig om mij te redden, dan dat ik gewillig ben om gered te worden. Geloof je dat?

4. Evangelie. Beloften van God. Gods Woord. Versta je het Evangelie? Het Evangelie is een blijde boodschap. Voor wie? Voor zondaren. Ben jij een zondaar? Dat is iedereen. Ik bedoel een ‘echte’ zondaar. Zondaar voor God. Wanneer ben je dat? Die inziet geen rechten te kunnen laten gelden. Die het snapt wanneer God hem of haar voorbij zou gaan. Immers, zoals ik ben heb ik niets meer om God aan te bieden. Ook niet mijn ernst, zoeken en bidden. Zoals die tollenaar, die alleen maar kan bidden: “O God! wees mij zondaar genadig” (Lukas 18:13). Zeg je daar amen op? Waarop? Dat jij de dood verdiend hebt. Geen recht hebt op genade? Dat je Zijn vonnis dubbel waardig bent? Wat wordt het Evangelie dan een blijde boodschap! Het Evangelie verkondigt genade voor zondaren! Onvoorwaardelijk! Wat een wonder! Wat een verrassing! Ik die de dood heb verdiend, ontvang genade om Jezus’ wil. Kan dat eigenlijk wel? Nee, dat kan nooit. Toch is het zo. Veel te groot voor mij! En toch, dat is het Evangelie. Lees die tekst eens, waar de Bijbel in een notendop wordt weergeven: Johannes 3:16: “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”

5. Geloof alleen. Wat is geloven? Geloven is ophouden met doen. Stoppen met werken. Geloven is amen zeggen. Waarop? Op Gods oordeel over mijn leven. Ik heb de dood verdiend. Maar dan ook amen zeggen op het offer van de Zoon van God, Jezus Christus. Door dat offer is God verzoend. Dat offer is genoeg. Of vind je van niet? Moet er nog iets van jou bij?

6. Rust. Waarom vind jij steeds minder rust in de beloften van God? Ik ben bang dat je er verkeerd mee omgaat. Je wilt ergens aan voldoen. Het lukt je niet. Het lukt je ook nooit. Eén ding is slechts nodig. Wat? Laat jezelf los. Verlaat je op het Woord van de Heere alleen. Is dat eng? Zeker! Je verliest alles waarop je nog meent te kunnen steunen. Maar dat is een zalig verlies. Omdat je slechts één grond overhoudt. Hét fundament: de gekruisigde en opgestane Heere Jezus. Zie het Lam van God, dat de zonden der wereld wegneemt! (Joh. 1:29). Kohlbrugge zei: God is tevreden met het Lam. Jij ook? Rust op Zijn Woord alleen. Geloof het Evangelie en je bent gered!

Met hartelijke groet,

Ds. J. A. Mol

Ds. J.A. Mol

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Harskamp
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

onbekeerd
1 reactie
Gerard
Beste vraagsteller,

Als aanvulling om het voor nu nog wat konketer te maken:

Ga vandaag nog naar de Heere Jezus. Vouw je handen en sluit je ogen en bid tot de Heere Jezus: "Heere Jezus, ik weet niet hoe het allemaal moet, maar ik geef me aan U over, ik wil geloven dat U ook mijn Verlosser wilt zijn. Verlost U mij. Onderwijst U mij verder, door uw Woord."

Als dit het verlangen van je hart is, en uit je vraag denk ik op te maken dat dat het is, dan mag je zeker zijn dat je gered bent, op datzelfde moment, voor altijd. Want het hangt niet van jou af. Alles steunt op de Heere Jezus en Hij wijst niemand af. Daar mag je op vertrouwen. "Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden." (1 Petrus 2:6)

En vanaf dat punt mag je verder leren en steeds meer zekerheid vinden, uit de Bijbel. Maar niet als voorwaarde, maar als vervolg op je redding.