Prostituee bezocht

Ds. H. van der Ham / 6 reacties

Vraag

Ik ben voor ik tot bekering kwam, op seksueel gebied te ver gegaan. Ik ben reformatorisch opgevoed, maar er is een tijd geweest dat ik daar niet zoveel mee deed en ook een paar keer een prostituee bezocht heb. Uiterlijk leefde ik wel netjes. Gelukkig mag ik nu God kennen en weet ik dat Hij de zonden wil vergeven, hoe erg ze ook zijn. Maar wat ik nu lastig vind is hoe ik hier mee om moet gaan. Moet ik mijn vriendin dit vertellen, of is het iets tussen God en mij en moet ik het verder laten rusten? Ik wil haar niet met deze grote last opzadelen, maar ben ook bang dat ze me -als ik het vertel- niet meer hoeft. Is er vanuit de Bijbel een verplichting om zoiets te vertellen aan je vriendin, ook als het gebeurd is voordat je tot geloof kwam en een relatie had?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je vraag. Het is goed dat je mailt. Het is nodig je vriendin toch dit te zeggen, binnen niet al te lange tijd. Dat is in alle opzichten de beste lijn. Het is ook de bijbelse lijn. Zoals je zelf al aangeeft kan het moeilijk zijn hierover te spreken; zeker. Toch zul je er nooit spijt van hebben als je er met je eigen vriendin over gesproken hebt. Dat lijkt mij de enige weg.

Van harte het nodige,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

prostitutie
6 reacties
Roozemond
Eens met de ds. Hoewel het erg moeilijk en ingrijpend zal zijn, ook en vooral voor je vriendin, is het beter om het nu te vertellen dan wanneer je getrouwd bent schat ik in.
De andere kant is, dat je niet in de bijbel leest dat deze zonden niet vergeven kan worden maar het is wel een proces..... geef dat de tijd.
AHHK76
Beste vraagsteller, Als jouw vriendin geen maagd meer was, dan zou ze jou dat ook moeten vertellen... Ik denk dat jij dat ook zou willen weten!? Als je het niet vertelt, blijft het tussen jullie in staan.
Dus vertellen maar en hopen en bidden dat ze het goed oppakt! Geef haar even de tijd om het te verwerken... Het is niet niks voor haar!
Verder zou ik je willen adviseren jezelf te laten testen op SOA's voordat je met haar gaat trouwen. Het zou niet fijn zijn als jij haar besmette met het een of ander...
drj
Een heel duidelijk antwoord van dominee Van der Ham: je aanstaande vrouw heeft er recht op te weten van je verleden.

Aan de andere kant betekent dat geloof ik niet dat je haar details moet opdringen, die ze liever niet had willen weten. Misschien is het een optie haar te vertellen, dat je op seksueel gebied dingen hebt gedaan waarvan je erge spijt hebt en dat je daardoor niet als maagd het huwelijk kunt ingaan. Bied haar aan haar zoveel te vertellen als ze wil weten.
Iedereen is anders en de een zal alles willen weten, terwijl iemand anders liever geen details wil horen.

Het is belangrijk dat je verder eerlijk tegen haar bent en niet probeert het kleiner te maken dan het is. Houd er rekening mee, dat je vriendin ondersteuning van jou nodig heeft om dit allemaal te verwerken. Ze kan zich onzeker voelen en haar ideaalbeeld van jou, maar ook haar eigen dromen zal een deuk oplopen. Het is belangrijk dat je er voor haar bent.

Wat ook belangrijk is voor je toekomstige seksuele relatie is dat je kritisch kijkt naar je eigen beleving van seksualiteit. Waarschijnlijk heb je je aangewend aan bepaalde beelden te denken ter stimulatie. Die ingesleten gewoontes zijn best te veranderen, maar je moet je daar dan wel voor inzetten. Uit je verhaal komt naar voren dat je seks en liefde duidelijk gescheiden van elkaar hebt beleefd. Als je met die achtergrond het huwelijk in gaat zonder bewust daaraan gewerkt te hebben, kan dit tot allerlei problemen voeren.

Je moet, als je dat al niet gedaan hebt, stoppen met eenzame seksuele ervaringen. God heeft seks niet bedoeld om in je eentje te beleven en je conditioneert je lichaam en geest op een verkeerde manier. Probeer al je seksuele energie op je vriendin te richten. Alleen zo, door oefening, zul je je lichaam en geest verkeerde gewoontes afleren en nieuwe gezonde gewoontes en gedachten creeren.

Veel wijsheid, geduld en Gods zegen wenst

DrJ

P.S. Wat AHHK76 zegt is heel belangrijk. Je zult je een stuk beter voelen als je op alles bent onderzocht.
Lexus
Ik ben kennelijk de dissonant met mijn reactie.
Ik ben het namelijk niet ( helemaal) eens met dominee Van der Ham. Ik zal uitleggen waarom. Ongeveer 12 jaar geleden ben ik slachtoffer geworden van een valse aangifte. Althans slachtoffer geworden van een misverstand. Ik zou een vrouw hebben lastig gevallen. Dit was absoluut niet waar en na lang knokken heb ik volledige rehabilitatie gekregen. Het bleek echter een pyrrus-overwinning; door de valse verklaring raakte ik namelijk zó aangeslagen dat ik mijn verhaal "moest" vertellen tegen 2 vriendinnen die ik juist had leren kennen. Ze deden aanvankelijk heel meelevend maar al snel geloofden ze mij niet meer en verbraken ze het contact met mij. Ik heb mij vanaf toen voorgenomen om te zwjgen indien het niet per sé nodig is om te spreken.
De briefschrijver loopt een groot risico dat zijn vriendin gaat twijfelen over hem. De briefschrijver staat feitelijk uitsluitend in het krijt bij God en niet ( zozeer) bij zijn vriendin. Uiteraard miet hij niet weer naar een prostituee gaan tijdens zijn relatie en wanneer hij soa's zou hebben opgelopen moet hij dit WEL aan zijn vriendin(nen) melden. ( mocht er een seksuele relatie zijn of volgen). Wat niet weet wat niet deert kan ook op deze situaties van toepassing zijn!
Daniel
Het enige wat belangrijk is dat je vertrouwen in elkaar hebt en wat en hoe en op welke manier, en in welk standje en op welke plaats.......je het misschien gedaan zou kunnen hebben (wat maar de vraag is).

Van God mag je opnieuw beginnen, zo heb ik het geleerd en wij wijsneuzen moeten dat ook eens beseffen.
Anders kunnen we nu heel veel huwelijken als mislukt beschouwen. Als je opnieuw begint in een relatie moet je trouw zijn, dan ga je samen voor God op de knieen.

Ik heb ook een relatie gehad voor mijn huidige en eerste vrouw (en de laatste, zeker weten) en mijn vrouw heeft ook een vriendje gehad voor ze mij leerde kennen.

En naar de hoeren gaan voor je eerste vriendinnetje........, zou ik het vertellen......, ik denk het wel, maar niet omdat er een bijbelse verplichting is, maar omdat ik weet dat mijn vrouw mijn vrouw is en ik haar man. We kunnen vergeven.
Ik ben nooit naar de hoeren geweest, maar ik neem niemand de maat die het wel gedaan heeft, dat is wel bijbels.
Jedidja1
Ik denk dat het uiteindelijk ten goede komt van je relatie als je het verteld. En geef je vriendin dan inderdaad de ruimte om zelf te mogen kiezen in hoeverre ze details wil weten. Maar als ik jou was zou ik wel zeggen waarin je precies te ver bent gegaan (dus: naar een prostituee geweest). Als het een goede relatie is, eentje met Christus als basis, ben ik ervan overtuigd dat je er sterker uit zult komen dan dan dat je erin gegaan bent. Altans, dat is mijn ervaring met dergelijke situaties.

En benoem inderdaad ook waarom je hiermee bent gestopt. Geef haar de ruimte (en de liefde) om dit te verwerken op haar eigen tempo. Enne, don't forget to pray ;)
Heel veel succes en sterkte!