Christelijke kinderliedjes bij uitleidend orgelspel

M.M. van Winkelen / Geen reacties

Vraag

Voor mijn werk kwam ik (voor de coronacrisis uitbrak, en tegenwoordig in de woongroep meeluisterend) regelmatig in een Gereformeerde Gemeente waarbij bij het uitleidend orgelspel christelijke kinderliedjes gespeeld worden zoals o.a. de liedjes van Elly & Rikkert (Als je bid zal Hij je geven, en Jezus is de goede herder).

Ik vraag mij af: zijn hier afspraken over binnen de Ger. Gem. of is iedere gemeente binnen dit kerkverband vrij om te kiezen wat er gespeeld wordt voor en na de dienst?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat betreft de eredienst is de kerkorde van de Gereformeerde Gemeenten vastgesteld wat de gebruiken zijn ten aanzien van psalmen en gezangen. Artikel 69 van de kerkorde (2019) luidt: “In de gemeenten worden alleen de 150 Psalmen gezongen en de zogenoemde Enige Gezangen. Alle andere gezangen worden geweerd.”

De toelichting op de DKO vermeld bij dit artikel dat Calvijn met grote nadruk stelde dat in de kerk alleen psalmen mochten worden gezongen, omdat de psalmen in de Schrift door God geïnspireerd zijn: Alleen bij de psalmen zijn we er zeker van dat God ons de woorden in de mond legt. Wat wij in de kerk zingen, moet van God ontvangen zijn. De enige gezangen (achter in het psalmboek) zijn geaccepteerd omdat ze direct in de Schrift vermeld zijn.

Voor de eredienst is er dus een gemeente-overstijgende afspraak. Het in- en uitleidende orgelspel valt niet binnen de eredienst, kerkenraden van afzonderlijke gemeenten kunnen hier dus eigen richtlijnen voor opstellen en organisten een bepaalde ruimte bieden. Daarbij zal, welk gebruik er ook gekozen wordt, het duidelijk zijn dat de liederen die eventueel gespeeld worden niet op gespannen voet mogen staan met Schrift en belijdenis; en in harmonie moeten zijn met de eredienst. In situaties waar je hier spanning ervaart, raad ik je aan dat met de betrokken kerkenraad te bespreken.

M. M. van Winkelen

Lees ook een vervolgvraag: 'Meer ruimte voor andere liederen dan Psalmen'

M.M. van Winkelen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Den Haag
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ouderling in Gereformeerde Gemeenten.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

kerkmuziek