Keelklachten

drs. N. Wolswinkel / 9 reacties

Vraag

Bij onderzoek van keelklachten bleek dat ik waarschijnlijk kamp met terugstromend maagzuur in stille vorm; silent reflux. Vervolgens kreeg ik omeprazol voorgeschreven. Dit had een gunstig effect op de keelklachten. Inmiddels slik ik ze afgerond al twee jaar. Bij pogingen om te minderen kreeg ik acuut heftige klachten van branden in het kuiltje van mijn keel en eind van slokdarm/begin maag. Er zijn ook onderzoeken geweest naar heliobacter pylori en men heeft met een slangetje in mijn maag gekeken. Resultaat: 0,0. Geen oorzaak gevonden. Advies is: slik maar door met omeprazol en probeer iets in je levensstijl aan te passen. Nu ben ik absoluut niet dik, rook niet, drink weinig, leef gezond. Ik zou niet weten wat nog aan te passen. Wel weet ik één ding: ik wil af van die omeprazol!

Als je een rondje googelt kom je er achter dat het middel zo mogelijk nog erger is dan de kwaal! Ik wil dit niet nog ruim 40 jaar moeten slikken (in het gunstige geval dat ik 100 mag worden... Ik kom op internet ook regelmatig verhalen tegen van mensen dit ook maagzuurklachten hadden, vervolgens pillen gaan slikken om nog meer maagzuur aan te maken en vervolgens van de klachten af zijn, omdat de oorzaak waarschijnlijk ligt in het feit dat er te weinig maagzuur is i.p.v. te veel! Bij mij is dat nooit onderzocht. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat het te veel is en daarmee basta. Ik heb al menigmaal met mijn huisarts over gesproken dat ik een oorzaak wil voor mijn klachten, maar die zegt dat ik dat niet zo moet blijven vasthouden en gewoon moet loslaten en slikken maar. Ik ben inmiddels in staat om het buiten de huisarts om te gaan zoeken in een osteopaat, natuurarts, diëtist, wellicht die pillen om het maagzuur aan te wakkeren of i.d. Ik bedoel: onze Schepper heeft ons maagzuur gegeven en niet voor niks neem ik zo aan! Wie zijn wij dan om die smerige pillen te slikken om het weg te halen en zo mijn hele spijsvertering op de kop te zetten? Ik merk de laatste tijd steeds meer dat alles op de kop staat in mijn spijsvertering. Dat kan toch gewoon niet gezond zijn?!

Ik weet dus niet goed wat ik nu moet doen: op eigen houtje eigen onderzoek doen en proberen wat evt. helpt of nogmaals naar de huisarts voor een verwijzing om zwart op wit te krijgen dat ik echt teveel maagzuur heb i.p.v. wat ik dus nu denk: juist een te weinig, wat precies dezelfde klachten kan geven. Het schijnt als de zuurgraad niet goed is dat die klep tussen slokdarm en maag gewoon vaker open gaat omdat de maag denkt dat er toch maar heel weinig maagzuur in zit en dat dat geen kwaad kan. Klinkt heel aannemelijk... Ik hoop dat iemand mij een helder advies in dezen kan verschaffen.

Antwoord

Een heel verhaal. Het lijkt me het beste om een andere arts nog eens om advies te vragen, eventueel een MDL-arts, wanneer die nog niet eerder is geraadpleegd. Terughoudendheid in deze fase naar het alternatieve circuit, zou mijn advies zijn.

Drs. N. Wolswinkel

9 reacties
EsDee
Brandend maagzuur is geen pretje. Weet ik uit eigen ervaring. Weet je wat bij mij het beste helpt? Gewoon niets. Geen maagzuurremmers of allerlei andere middeltjes. Oppassen wat je eet/drinkt. Niet te veel en te laat koffie. Niet te veel of te vet. En accepteren dat je er af en toe last van hebt. Als je je er op focust lijkt het allemaal veel erger. En zo af en toe geniet je gewoon 2x van dezelfde maaltijd. Nou, dat heeft niet iedereen ;)
hans0166
ik zou dus maar op de Dr afgaan en niet op EsDee...

reflux kan leiden tot aspiratie en je dood betekenen!

De oorzaak ligt meestal niet in de aanmaak van maagzuur maar in een middenrifbreuk waardoor de bovenste maagklep niet of niet voldoende werkt.
Als dit het geval is, zit je vast aan de medicatie, of een operatie, maar met het laatste zijn ze in NL erg terughoudend.
Iets heel kleins wat wél al wat klachten kan terugdringen als dit het geval is, zet het hoofdeind van het bed iets omhoog, +/- 10 cm, wel zodanig dat heel het bed schuin staat, dan wordt de reflux s'nachts mogelijk wat minder.
huibertus
Ooit had ik het zelfde euvel,na onderzoek bleek dat ik een breuk je had in het.
middenrif.op advies van mijn arts zal ik mijn leven lang omeprazol moeten
slikken,om eventueel slokdarm kanker te voor komen.
misschien iets voor u om na te trekken?
Merry
Bij een langdurig gebruik van omeprazol is je lichaam niet meer aan maagzuur gewend. Daardoor gaat ke lichaam bij het afbouwen van omeprazol een tijdje veel maagzuur produceren die gaat na een verloop van tijd over. Tip; Je zou tijdens het afbouwen zantac kunnen slikken. Ga niet zelf dokteren, maar doe het onder begeleiding van een huisarts of mdl arts
Merry
Advies: na het eten niet gaan liggen, zorgt er voor dat je minder kans krijgt op maagzuur in je slokdarm
Smiddags warm eten voorkomt nachtelijk brandend maagzuur.
Niet te kruidig eten.
Calciumrijk voedsel helpt ook
Catherine
De warme maaltijd niet te laat op de avond gebruiken, liefs koffie daarna vermijden, evenals alcoholhoudende en gezoete dranken.
Van belang is uit te zoeken waar je op reageert, berucht is bijv. sinaasappelsap.
En het gaat niet alleen om de hoeveelheid maagzuur, maar of de sluiting naar de slokdarm goed werkt, zodat het niet meer terug kan vloeien.
Voldoende water drinken per dag, maar niet tijdens de maaltijd.
3 kleinere maaltijden + 3 gezonde tussendoortjes, is beter dan 3 grote porties.
Ook zou een lepel rauwe havermoutvlokken werken, aldus grootmoeder.
swiebertje
ik heb zelf ook reflux zou eigenlijk denk af moeten vallen zit nu rond de 100kilo ik heb er ontzetent veel last van as 20april naar mdl arts ik wil er gewoon vanaf van die nare reflux hoe dan ook zal ik wel zeggfen ook tegen mdl arts wat ik ook gebruik slik het nu denk zon 3a4jaar denk wil ook van die pantaprazol en omeprazol af heb ook nog ibrogast gastrilox zakjes eerst nu kauwtabletten zatac en rennis ooki geprobeert volgend geert leeuwen kun je er binnen 48 uur vanaf zijn maar dat vertrouw ik niet helemaal misschien dat er zijn hier die er ervaring mee hebben van internet of het helpt en echt zo is zou ook graag lotgenoten hierin hebben mijn email is vdamjw@gmail.com maar ik wil er gewoon vanaf komt misschien ook omdat ik gewoon angst heb voor slokdarmkanker maagkanker en darmen want patrapazol doe ook je darmen beinvloeden en bijwerkingen nierschade hartschade darminfecties en osteparose is botontkalking daar zit ik natuurlijk toch ook niet op te wachten toch hopelijk krijg ik mensen hier die het ook hebben en die er misschien hopelijk vanaf zijn ik heb verborgen refluxz is in 2014 geconstateert met slokdarmontsteking waarvoor ik toen aan de omeprazol ben begonnen later pantaprazol
jaapenlinda
U schrijft dat het middel haast nog erger is dan de kwaal. Probeer voor ogen te houden dat een arts de risico's van de medicatie die hij voorschrijft ook kent. Een huisarts heeft 10 jaar gestudeerd om dit soort afwegingen te kunnen maken. Ik wil niet zeggen dat artsen geen fouten maken, want het zijn ook mensen, maar ik wil u wel aanraden om 'een rondje googelen', de buurvrouw, de ervaringen van een zus en dergelijke niet als leidraad te gaan nemen tegen het advies van uw arts is.

Als u er werkelijk van overtuigd bent dat uw arts een fout maakt, vraag dan een verwijzing naar een specialist of een second opinion. Want het gaat niet alleen om de gevaren van de medicijnen (die iedereen in de bijsluiter kan opzoeken), maar ook om het gevaar dat u loopt als u geen medicijnen slikt. En die zijn heel wat moeilijker in te schatten en worden door 'gewone mensen' vaak vergeten. Ik persoonlijk zou liever een minimale kans lopen op de aandoeningen die veroorzaakt kunnen worden door omeprazol, dan dat ik door zou lopen met reflux, wat naast heel veel ongemak ook de kans op slokdarmkanker betekent.

Verder vraag ik me af waarom u zo graag van de medicatie af wilt, terwijl u schrijft dat het wel goed helpt. U schrijft niet dat u veel last van bijwerkingen heeft. Ik heb het idee dat u vooral bang bent voor mogelijke negatieve effecten. Misschien geeft het u wat rust als u bij al die gevaren bedenkt hoe weinig ze voorkomen. 'Zelden' betekent dat minder dan 1 van de 1000 mensen er last van heeft, 'zeer zelden' zelfs minder dan 1 van de 10.000 mensen.
swiebertje
jaap en linda op kassa is geweest gezegd door een mdl arts dat omeprazol en pantaprazol nierscade hartschade botontkalking en darminfecties kanb veroorzaken tzal echt wel niet door eerste tabletje zijn en het invloed de darm flora is in het rd gewwest van 28januari 2017 maagbeschermer wijzigd darmflora ikzelf heb ook gastrilox tabletjes eerst zakjes maar die zijn er niet meer ik hoop donderdag naar mdl arts te gaan en wil ook het liefst van reflux af zodat ik ook geen pantaprazol of omeprazol hoeft te slikken heb ook veel last van mijn darmen en ribbenkast en u maakt ons wel bang door slokdarmkanker je krijgt toch eerst een slokdarm van barett en die mensen hebben inderdaad 50procent meer kans op slokdarmkanker en ik doe gewoon elk jaar een gastrocopie via huisarts voor zekerheid de mdl arts had gezegd dat ik had er 3in anderhaLFJAAR TYD DAT HOEFT ECHT NIET ZEI DIE DUS ik heb idd ook wel erg angst daarvoor ja maar dat komt door mijn spige ben ook 5maanden van anidepresiva af