Twijfelen over AstraZenica-vaccin

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een gezonde fitte vrouw van 50 en zie vaccinatie als geschenk van God. Volgens de richtlijnen van de RIVM kom ik in aanmerking voor het AstraZenica-vaccin. Nu hoor je daar allemaal verhalen over van stolsels,  trombose en zelfs overlijden. Canada prikt niet meer, in Duitsland idem en daar zijn mensen overleden na vaccinatie. Ikzelf ben nu zeer voorzichtig geworden. Mijn moeder is aan een CVA overleden; een broer en zus van haar ook. Mijn oma had een hartinfarct en mijn moeder vertelde me altijd dat beroertes in de familie zitten.

Nu begin ik toch wel erg te twijfelen of het wel wijs is om me te laten vaccineren met AstraZenica. Is het raadzaam om dan contact op te nemen met mijn eigen huisarts hierover en hoe denkt de Refoweb-arts hier over?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Verstandig dat u zichzelf afvraagt/afvroeg of u dit vaccin wel of niet moet laten injecteren. Het antwoord op deze vraag is voor mij inmiddels makkelijk gemaakt. Zoals u ongetwijfeld vernomen hebt wordt, in navolging van andere landen, ook in Nederland niet meer met AstraZeneca gevaccineerd beneden de 60 jaar.

Wellicht zit u nu wel nog met de vraag: hoe zit het met de andere vaccins? Daarom toch enkele opmerkingen over vaccinatie tegen COVID-19. Daarbij noem ik enkele medische aspecten en ga ik niet in op de vraag hoe vaccinatie zich verhoudt tot Gods voorzienigheid.

Allereerst, hoe ouder je bent en hoe meer ziekten je onder de leden hebt, des te groter is het risico op ernstige ziekte of overlijden bij een infectie. De kans op baat van vaccinatie is voor deze groep het grootst. Het risico op eventuele nog onbekende bijwerkingen (vooral op lange termijn) is dan minder relevant. Die relevantie wordt groter naarmate je jonger en gezonder bent. Het is vooralsnog lastig aan te geven wanneer die balans doorslaat. Persoonlijk heb ik daarom wel moeite met de vaccinatie van jongeren en kinderen tegen COVID-19.

Dan zijn er verschillende typen vaccins. De mRNA vaccins (BioNTech/Pfizer en Moderna) zijn een nieuwe groep. Vooralsnog lijken deze vrij effectief. Toch zijn, zoals ik eerder opmerkte, de lange termijneffecten nog niet bekend. Al lijkt de kans erop laag, zeker weten doe je het niet.

Het vector vaccin (AstraZeneca en Janssen) is een type vaccin waar al meer ervaring mee is opgedaan. Van dit type vaccins weten we dus meer op lange termijn. Toch blijken nu ook (mogelijke) korte termijneffecten ons te verrassen. Voorzichtigheid blijft dus ook hierbij geboden.

Dan zijn er nog andere type vaccins die op de markt zijn of komen. Hierbij is het mijns inziens ethisch van belang of er wel of geen gebruik gemaakt wordt van foetale cellijnen. CureVac maakt, voorzover bekend, geen gebruik van foetale cellijnen bij de ontwikkeling en productie. Dit in tegenstelling tot de eerder genoemde vaccins. Vooralsnog kunt u de keuze nog niet zelf maken. Mogelijk gaat zoiets in de toekomst veranderen (of kunt u zelf een vaccin kopen).

Tot slot: het virus zal verder muteren. De vraag is hoe lang de vaccins effectief blijven. Mogelijk keert vaccinatie jaarlijks terug. De vraag over het wel of niet vaccineren blijft dus actueel. Wat dat betreft hoeft u dus niet perse nu de keuze te maken en kunt u dus nog afwachten of er meer bijwerkingen bekend worden.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

coronavirusvaccinatie