Wat is mijn geaardheid?

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 22 jaar en ga iedere zondag naar de kerk. Mijn ouders hebben geen geweldig huwelijk en daardoor heeft mijn vader nooit echt naar mij omgekeken (voor mijn gevoel). Ik heb sinds mijn 14e jaar het gevoel dat ik homo ben. Ondertussen weten enkele mensen het. Maar op vakantie kwam ik echter een heel leuk meisje tegen. Maar ja, ik ben homo, dacht ik. Maar ik moest ook wel veel aan haar denken. Ik weet nu eigenlijk niet zo goed hoe ik in deze situatie moet staan. Heb ik mijn gevoelens voor dat meisje misschien ingebeeld? Hoe weet je wat voor geaardheid je hebt en wanneer ben je verliefd? Hoe gaat dat? Groeit dat, of niet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Tja, je bent een beetje vaag, voor mijn gevoel (om maar met je eigen terminologie te spreken). Eerst maar eens wat zaken op een rijtje: Homoseksualiteit heeft te maken met liefde voor het gelijke. Het betekent het zich erotisch, of seksueel aangetrokken voelen tot mensen van de eigen sekse. Er kan een lichamelijke of psychische reactie optreden naar iemand van hetzelfde geslacht in verschillende gradaties. Dit gaat gepaard met een vermindering of een afwezigheid van seksuele gevoelens voor de andere sekse. Ook dit is nog niet echt concreet: niet alle gevoelens zeggen iets over wie je werkelijk bent! Zo kan je bij jezelf gevoelens toestaan of laten gedijen, die wellicht andere oorzaken hebben. Niet iedereen die worstelt met homoseksuele gevoelens, is dat ook. Zeker ook als jij de leeftijd van 14 jaar noemt, vind ik dat erg jong om dan al te spreken van een volwassen, gerijpte seksuele identiteit.

Als mogelijke oorzaken voor homoseksuele gevoelens worden wel de volgende zaken genoemd:

1. Geestelijk: Als gevolg van de zondeval net zo als alle andere gebrokenheid die we kennen. We onderkennen ook een invloed van de duisternis die het beeld van God in de man-vrouw relatie probeert te verstoren. Ook kan er, door het toegeven aan de zonde, een duistere macht in iemands leven komen.

2. Biologisch: De seksuele gerichtheid komt voort uit een complex samenspel van ervaringen en ontwikkelingen. Er kan al een bepaalde aanleg zijn maar dat is moeilijk terug te traceren.

3. Emotioneel: Gebrek aan een gevoel van “er mogen zijn, erbij horen”. Dit kan door omstandigheden verstoord zijn. Dit veroorzaakt op zich geen homoseksualiteit maar kan een soort bedding leggen.
-gebrek aan hechting met de moeder, de basis van vertrouwen is verstoord
-weinig invloed van bevestigende rol van vader (bemoeilijkt soms losmaking van moeder)
-omgang in het gezin van afkomst: echte betrokkenheid of aan lot overgelaten?
-Voorbeeld van het man/vrouw rollenpatroon in de relatie tussen vader en moeder
-gebrek aan identificatie met ouder van hetzelfde geslacht en later als puber met leeftijdgenoten
-verwarring tussen legitieme verlangens naar echte vriendschap en ontwakende seksualiteit.

Om het kort samen te vatten: een homoseksuele gerichtheid kan zich ontwikkelen door een serie van stappen, o.a.: een gevoel van anders te zijn, een gebrek aan identificatie met de ouder van hetzelfde geslacht waardoor er een verminderde kijk op zichzelf ontstaat. Daardoor komen sterke verlangens naar bevestiging en vriendschappen met mensen van hetzelfde geslacht. Dit alles om het gevoel te krijgen iemand te kunnen zijn. Dit gevoel kan verseksualiseerd worden in de puberteit. Er is dan dus sprake van een misgroei, identiteitsconflict. Al ik jouw verhaal zo lees, kan dit ook het geval bij jou zijn.

Misschien heb je de gevoelens voor dat meisje helemaal niet ingebeeld (misschien juist wel het tegenovergestelde!) en heeft zij voor het eerst een appèl gedaan op je eigenlijke geaardheid. Ik moet dat wel heel voorzichtig zeggen; het werkt bij iedereen anders. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je nadenkt over de dingen die ik hierboven geschreven heb en dat je onderzoekt of je wellicht een ingebeelde identiteit had tot nu toe, gegeven je levensomstandigheden. Verliefdheid wil zeggen dat je hart uitgaat naar iemand - en niet in eerste instantie naar seksualiteit en/of erotiek. Je verlangt ernaar in de nabijheid te zijn van iemand die je zeer kostbaar vindt. En dat verlangen kan groeien ja. Zozeer, dat je ook steeds meer verlangt naar intimiteit. In gedachten, woorden, geestelijk en op den duur ook lichamelijk. Maar naar mijn overtuiging wel in die volgorde.

Veel wijsheid en duidelijkheid gewenst!

Drs. Els van Dijk

drs. E.J. (Els) van Dijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Evangelische Hogeschool. Nu begeleiding en advies.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geaardheid