Lady-Comp

Henk Jan Westeneng / 2 reacties

Vraag

Ik ben 22 jaar en ik ben altijd al vrij onregelmatig ongesteld geweest. Sinds een half jaar gebruik ik de Lady-Comp, om een wat beter beeld te krijgen van mijn cyclus. Daaruit blijkt dat ik maar twee maanden een eisprong heb gehad. Hoe kan ik dan wel ongesteld worden, ook al is het onregelmatig? We hebben een kinderwens en ik vraag me eigenlijk af of de kans daarop een stuk minder wordt. Ik ben van plan om langs te huisarts te gaan, maar ik hoor van meer kanten dat je eerst een jaar moet wachten voordat je doorgestuurd wordt. Heeft u adviezen voor mij wat ik nu het beste kan doen?

Antwoord

U stelt een aantal vragen. Ik zal ze allen proberen te beantwoorden.

Eerst over de Lady-Comp. De Lady-Comp claimt een grote betrouwbaarheid van 99,3 procent (als voorbehoedsmiddel). Hier zijn echter wel een aantal kanttekeningen bij te maken. Ten eerste leveren de onderzoeken die hiernaar gedaan zijn niet de hoogste graad van bewijs die mogelijk is. Verder staat bijvoorbeeld bij het onderzoek ook niet vermeld door wie de onderzoeken gesponsord zijn. Ook is de groep mensen waarbij het onderzoek uitgevoerd is niet duidelijk gedefinieerd. Dit zijn belangrijke gegevens om de geclaimde betrouwbaarheid van 99,3 procent enigszins kritisch te bekijken.

Uit eerdere onderzoeken bij vrouwen met een onregelmatige cyclus weten we dat de temperatuur zich soms helemaal niet “volgens het boekje” gedraagt. Hierdoor kan het goed zo zijn dat de “temperatuur-methode” bij u minder betrouwbaar is. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een eisprong plaats vindt door een ingewikkeld samenspel van hormonen. Om het moment van eisprong te bepalen is de “temperatuur-methode” echt onbetrouwbaar, mede ook omdat de temperatuur pas 1-2 dagen na de eisprong duidelijk stijgt. Verder wil een temperatuurstijging nog niet zeggen dat er ook een eicel beschikbaar is voor bevruchting. Zodoende merkt u wel dat u ongesteld wordt, maar dit betekent niet automatisch dat er ook een eicel beschikbaar geweest is voor bevruchting. Kortom, dat u twee keer een temperatuurstijging heeft gehad wil niet zeggen dat u ook twee keer een eisprong gehad heeft. En dat u meerdere keren ongesteld bent geweest wil niet zeggen dat al die keren ook een bevruchting plaats had kunnen vinden.

Hiermee kom ik bij het derde punt. Een bevruchting hangt, net als een eisprong, van heel veel factoren af. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waardoor u tot op heden niet zwanger geworden bent. Een factor kan bijvoorbeeld zijn dat u nog niet zo lang onbeschermd (op zwangerschap gerichte) geslachtsgemeenschap met elkaar hebt (dit lijkt u ook in u vraag te zeggen). Zo heeft ongeveer 1 op de 5 tot 1 op de 10 echtparen meer dan 1 jaar een onvervulde kinderwens. Ook normaal vruchtbare stellen kunnen na 1 jaar kinderwens nog steeds kinderloos zijn. Zodoende is de vraag of de kans nu veel kleiner wordt niet te beantwoorden en kan het goed gewoon “normaal” zijn.

Wel denk ik dat het verstandig is om (samen met uw echtgenoot) een keer een afspraak bij de huisarts te maken. Ook omdat u onregelmatig ongesteld bent kan dit zeker meerwaarde hebben. Uw huisarts kan u meer informatie geven en ook kijken of u al eerder in aanmerking zou moeten komen om doorgestuurd te worden. Het is namelijk niet altijd zo dat je een jaar moet wachten.

Tenslotte kan ik nog enkele adviezen geven. De meeste zwangerschappen treden op als gevolg van geslachtsgemeenschap tijdens de 6 dagen die voorafgaan aan de eisprong. De eisprong vindt zo’n 14 dagen voor de eerste dag van de menstruatie plaats. Vaak is tijdens deze periode het baarmoederslijm wat helderder, dunner en erg rekbaar (vaak meer dan 10 centimeter). Twee tot drie geslachtsgemeenschap per week is tijdens deze periode voldoende voor een goede zwangerschapskans.

Daarnaast is er nog een aantal andere adviezen. De eerste is stoppen met roken (als u rookt).  De kans op zwangerschap is veel kleiner bij rokende vrouwen. Rokende mannen hebben een verminderde kwaliteit van de zaadcellen en daarom is het ook aan te raden dat uw echtgenoot stopt met roken (als hij rookt). Ook moet overmatig gebruik van alcohol vermeden worden. Tenslotte is door middel van onderzoek vastgesteld dat vrouwen met overgewicht (BMI>30; BMI = Body Mass Index en is te berekenen op bijvoorbeeld http://www.voedingswaardetabel.nl/bereken/bmi/) minder snel zwanger worden. Een aantal kilo’s afvallen kan dan al een groot positief effect op de vruchtbaarheid hebben. Ik heb reeds eerder geschreven over de twee belangrijkste ingrediënten voor afvallen: minder eten en meer bewegen. U kunt dat elders op Refoweb nalezen.

H. J. Westeneng

2 reacties
Sliedrechtman
Ben erg blij dat de arts eerlijk kijkt naar de lady comp. Een kritische blik op medische claims is erg verstandig.
Te veel onderzoeken worden gesponsord door een fabrikant.
drj
Bij een onregelmatige cyclus en kinderwens, kan het inderdaad zinvol zijn eens met de huisarts te spreken of er redenen zijn om aan een dieper liggende oorzaak te denken (bijv. schildklierproblemen, die ook tijdens een eventuele zwangerschap behandeld moeten worden).

Ook als er geen eisprong is, treed er na verloop van tijd een bloeding op, zodat je lichaam weer nieuw baarmoederslijmvlies aanmaakt. Vaak zeggen we, dat de eisprong 14 dagen na de menstruatie optreedt. Dit is inderdaad het geval bij een regelmatige cyclus van ongeveer 28 dagen. Maar inwerkelijkheid is het andersom: de menstruatie volgt 11-15 dagen na de eisprong (als er een eisprong is). Als je een onregelmatige cyclus hebt, kun je dus niet van tevoren berekenen wanneer de eisprong zal zijn, uitgaande van je menstruatie.

Zoals dokter Westeneng al gezegd heeft, kan het verstandig zijn op slijmafscheiding of baarmoedermond te letten om de vruchtbare dagen te bepalen. Tegenwoordig zijn er ook ovulatietests te koop bij de apotheek.

Gunstig bij het zwanger worden in aanvulling op de goede adviezen van dr. Westeneng:

- Hoewel men vroeger dacht, dat het beter was elke 2-3 dagen gemeenschap te hebben om zwanger te worden, is inmiddels bekend, dat je de kans op een zwangerschap sterk stijgt, als je elke dag in plaats van eens per 3 dagen gemeenschap hebt in de vruchtbare fase.
- een kwartiertje blijven liggen na de geslachtsgemeenschap lijkt in recent onderzoek de zwangerschapskans meetbaar te verhogen.
- Koffie vermijden is belangrijk, omdat het het transportmechanisme van de eicel door de eileider verstoort.
- Voor de man: geen hete baden/douche/sauna en luchtige (onder)broeken, zodat de temperstuur in de zaadballen relatief laag blijft. Na een (heel) heet bad, kan de vruchtbaarheid wekenlang verminderd zijn.
- Een multivitaminepreparaat voor man en vrouw, en minstens 400µg foliumzuur voor de vrouw(apotheek) om de kans op bepaalde aangeboren afwijkingen te verminderen.
- Veel verse groenten,fruit, gezond eten en geen junkfood. (is altijd beter ;-)
- Geen medicijnen (ook geen geneeskruiden en pijnstillers, als je niet zeker weet dat je zwanger bent.

Veel succes, DrJ