In hoofdzaken één, in het middelmatige verdraagzaam

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Hoe heet het reformatorische gezegde dat ongeveer zegt: Over de kern moeten we het eens zijn, verschil in dogma’s moet ons niet uiteendrijven.
Ik weet niet meer precies hoe dit citaat ging.

Antwoord

Daar zijn nogal wat variaties op. Dit is de meest bekende: “In hoofdzaken één, in het middelmatige verdraagzaam.”

5 reacties
dorual1
Ik vind de nogal eens gehoorde derde frase van deze onliner wel erg essentieel: en in alles: de liefde.
Erik1960
Op de Remonstrantse kerk in Lochem prijkt deze boven de ingang:

"Eenheid in 't noodige, vrijheid in 't onzekere,
IN ALLES DE LIEFDE"
bakvis
Eenheid in hoofdzaken
Verscheidenheid in bijzaken
Liefde in alle zaken

Zei mijn oma altijd!
Gerard
Maar als een bijzaak de hoofdzaak wordt dat komt deze bijzaak in de plaats van de hoofdzaak. En dat wordt het een verschil in hoofdzaken, ook wanneer het een bijzaak wordt genoemd maar in de praktijk tot een hoofdzaak wordt gemaakt.

(Deze is van mijzelf. Niet zo pakkend maar wel belangrijk denk ik)
Hidden
Is toegeschreven aan zowel Augustinus, John Wesley, Rupertus Meldenius