In hoofdzaken één, in het middelmatige verdraagzaam

Redactie Refoweb | 5 reacties | 17-03-2021| 11:58

Vraag

Hoe heet het reformatorische gezegde dat ongeveer zegt: Over de kern moeten we het eens zijn, verschil in dogma’s moet ons niet uiteendrijven.
Ik weet niet meer precies hoe dit citaat ging.


Antwoord

Daar zijn nogal wat variaties op. Dit is de meest bekende: “In hoofdzaken één, in het middelmatige verdraagzaam.”

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2818 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
5 reacties
dorual1
17-03-2021 / 12:29
Ik vind de nogal eens gehoorde derde frase van deze onliner wel erg essentieel: en in alles: de liefde.
Erik1960
17-03-2021 / 13:15
Op de Remonstrantse kerk in Lochem prijkt deze boven de ingang:

"Eenheid in 't noodige, vrijheid in 't onzekere,
IN ALLES DE LIEFDE"
bakvis
18-03-2021 / 08:46
Eenheid in hoofdzaken
Verscheidenheid in bijzaken
Liefde in alle zaken

Zei mijn oma altijd!
Gerard
18-03-2021 / 10:05
Maar als een bijzaak de hoofdzaak wordt dat komt deze bijzaak in de plaats van de hoofdzaak. En dat wordt het een verschil in hoofdzaken, ook wanneer het een bijzaak wordt genoemd maar in de praktijk tot een hoofdzaak wordt gemaakt.

(Deze is van mijzelf. Niet zo pakkend maar wel belangrijk denk ik)
Hidden
18-03-2021 / 13:36
Is toegeschreven aan zowel Augustinus, John Wesley, Rupertus Meldenius
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Vuur uit de hemel

Een aanvulling op de vraag over vuur uit de hemel op het altaar op het tempelplein. Ds. Van Oostende, bedankt voor de beantwoording. Alleen helemaal bevredigend is het niet, hoewel het misschien eenvo...
1 reactie
16-03-2010

Serieuze kerkganger aan de buitenkant

Veel mensen zeggen tegenwoordig: het geloof is een keuze. Het is een keuze of je gelooft of er hierna iets is of niet. Net als dat het een keuze is wat voor werk je wil gaan doen, of dat het een keuze...
13 reacties
16-03-2023

Hoofdpijn van orgel

Een rare vraag wellicht, maar wél één waar ik behoorlijk mee zit. Ik ben een man van in de 40 en ga al heel mijn leven naar de kerk. Ik heb het orgel in die kerk altijd als een storend element ervaren...
13 reacties
16-03-2026
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag