Verzekering van het geloof

Ds. H. Paul / 2 reacties

16-03-2010, 14:00

Vraag

Ik zou zo graag een kind van God willen zijn en bij tijden geloof ik sterk dat ik het mag zijn. Ik vind het erg fijn om naar de kerk te gaan en om in de Bijbel en andere boeken over het geloof te lezen, op zoek naar verzekering van het geloof. Ik voel me na het lezen vaak gelukkig, heb vrede in mijn hart en prijs God voor zijn genade. Na enkele uren begint de twijfel echter weer en ben ik weer bang dat ik mezelf bedrieg. Ik vind dit zo moeilijk. Ook kan ik niet alle zonden loslaten, terwijl een waar gelovige toch de zonde haat? Ik kan dat van mezelf niet zeggen. Als ik zondig, besef ik wel onmiddelijk dat het niet goed is, maar toch ga ik door. Het is niet zo dat ik alleen God wil dienen, omdat ik bang ben voor de dood. Ik mag zoveel vrede ervaren in de momenten dat God bij me is. Dan voel ik me de gelukkigste mens op aarde. Als dit gevoel echter weer weg is, dan ben ik zo ongerust dat het weg zal blijven en het allemaal maar gevoelens waren. Ervaart iedere gelovige dit? Zijn dit wat je noemt beproevingen van God? Of aanvallen van satan? Aan de andere kant schaam ik me voor mijn ongelovigheid, dit is toch de grootste zonde? Ik mag weten dat God in mij wil werken, maar zo snel is die onzekerheid weer daar. Ik kan het verder niet in woorden uitdrukken, ik vind het zo moeilijk. Zou een Ger.Gem.-dominee mij willen antwoorden? Een 16-jarige.


Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,
 
Laat ik voorop stellen, dat ik ook geen hartenkenner ben. Het is niet eenvoudig gevoelens te benoemen of te wegen. Maar Gods Woord wijst ons een betere weg, dan onze gevoelens te analyseren. Het geloof in de Heere Jezus Christus doet ons deel hebben aan Hem en aan alles wat Hij verdiend heeft. En: "U dan die gelooft, is Hij dierbaar." Dat is een criterium, dat vast ligt in Gods Woord. Gevoelens wisselen zo vaak. Ook de beleving van de strijd tegen de zonde geeft geen houvast. Die behoort wel tot de tekenen van het geestelijke leven. Maar geeft geen absolute zekerheid. Dat zien we bij David.
 
De vraag is: is de Heere Jezus je wel eens bekend gemaakt uit het Woord als de volkomen Zaligmaker, Die alles heeft wat je nodig hebt. En was er plaats voor Hem? Zodat je aan Hem genoeg had?  Dan zijn onze gevoelens niet meer zo beslissend. Die kunnen zo enorm wisselen. Het anker moet buiten het schip en niet erin. Het geloof richt zich op zaken buiten ons. Vraag de Heere je daarin onderwijs te willen geven. Lees ook een goed boek dat daarover gaat. Denk b.v. aan "De zekerheid van het geloof", van E. Erskine. Daaruit valt veel goeds te leren. Een nauw en biddend leven, dicht bij de Heere, doet het meest van Zijn genade ondervinden.
 
Hartelijk gegroet,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Paul

  • Geboortedatum:
    16-07-1928
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Moerkapelle
  • Status:
    Inactief
235 artikelen
Ds. H. Paul


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
2 reacties
Annet76
16-03-2010 / 14:09
"Gods Woord wijst ons een betere weg, dan onze gevoelens te analyseren"
Dat is nog eens mooi gezegd!
Alphonsus
18-03-2010 / 16:36
Precies Annet,
Gevoelens willen ons nog wel eens bedriegen. Gods woord is eeuwig en vast. Een anker voor de ziel die reikt tot binnen het voorhangsel. Aldus: reikt tot binnen het heiligste der heiligen.
Aldus recht voor Gods troon!!

Terug in de tijd

Is het mogelijk om negatieve, depressieve gevoelens/gedachten die m’n leven soms beheersen, te overwinnen (zonder gebruik van medicijnen) en een volwassen, evenwichtig persoon te worden? Hoe doe ik da...
Geen reacties
16-03-2009
Zingen tot Gods eer vind ik zo bijzonder, zo mooi. Sommige gebeden door middel van zang opzenden tot Hem. In het zingen tot Gods eer (vooral Psalm 68:10, 43:4, 89:1, 32:1 en 52:7) besteden wij onze ad...
4 reacties
16-03-2017
Ik -man van 79 jaar, lichamelijk in een uitstekende conditie- heb onlangs een prostaatbehandeling (TURP) ondergaan. De prostaat was dermate groot dat de uroloog binnen de verantwoorde tijd, maar één k...
1 reactie
16-03-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering