Maakt uzelven vrienden uit de onrechtvaardigen Mammon

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er in Lukas 16:9 bedoeld? "En ik zeg ulieden: Maakt uzelven vrienden uit de onrechtvaardigen Mammon, opdat, wanneer u ontbreken zal, zij u mogen ontvangen in de eeuwige tabernakelen." In eerste instantie zou ik denken dat het hebben van onchristelijke vrienden wordt aangemoedigd, maar dan lijkt het tweede deel van de tekst niet erg logisch...

Antwoord

Het gaat hier inderdaad niet om het leggen van vriendschapsbanden met niet christelijke vrienden... “Mammon” is een Aramees woord voor aardse bezittingen, geld en goed. Geld is niet in zichzelf verkeerd, maar wordt wel heel vaak misbruikt als een middel om kwade dingen te doen. Denk aan de waarschuwende woorden in 1 Tim.6: 6-10, 17-19 en op vele andere plaatsen in de Bijbel. Toch kan er met behulp van “de onrechtvaardige Mammon” ook veel goeds gedaan worden. Bijvoorbeeld door mild en royaal de armen te gedenken. Dat kan een vrucht zijn van het geloof en dan is het mogelijk dat diezelfde armen later ons die goed voor hun zijn geweest in de eeuwige tenten van het koninkrijk Gods zullen begroeten.

Het gaat hier dus om rechtvaardige en barmhartige omgang met geld en bezittingen als vrucht van geloof en uiting van de navolging van Christus in de kracht van de Heilige Geest.

Ds. J. Hoek