Scheenbeen enorm gestoten

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ongeveer een jaar terug heb ik mijn rechterscheenbeen enorm gestoten (aan m'n trekhaak), ongeveer op de rand van het scheenbeen (ter rechterzijde). Uiterlijk zie ik alleen nog een deukje in de huid zelf, maar als ik met mij vinger langs de rand ga, voel ik op ongeveer 1,5 cm afstand van het huidlitteken een klein bultje. Iemand vertelde me dat na een beschadiging iets van benig littekenweefsel kan ontstaan. Het zit echter niet op de plek waar ik me gestoten heb, maar net eronder (hoewel de scheenbeenrand in zijn geheel nog iets dikker lijkt). Gevoelsmatig vind ik het overdreven om er mee naar de huisarts te gaan, maar daarom zou ik graag uw advies horen. Klopt het dat als gevolg van stoten er nieuw bot bot kan ontstaan op/langs het scheenbeen? Zal dat ook weer wegtrekken? Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden. Alvast heel hartelijk dank.

Antwoord

Beste vragensteller,

(Frequent) stoten van het scheenbeen kan botaangroei veroorzaken. Als dit eenmaal ontstaan is trekt dit niet meer weg. Het is niet voor de hand liggend dat er op een andere plaats dan de plek waar de trekhaak tegen het scheenbeen is gekomen een benige verdikking ontstaat.

Waarom vind je het "gevoelsmatig" overdreven om mee naar de huisarts te gaan? Als je vragen of zorgen over je lichaam hebt dan lijkt mij het vanzelfsprekend om bij de huisarts langs te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

benenbottenlittekenmedisch