Lucide dromen

dr. J. van der Wal / 3 reacties

Vraag

Zijn lucide dromen occult? En kun je jezelf wakker maken tijdens een lucide droom?

Antwoord

In neem aan dat je je al hebt verdiept in wat een lucide droom is. Voor wie dit leest en geïnteresseerd is: o.a. op wikipedia kun je objectieve informatie hierover vinden. Over dromen en dus ook over lucide dromen weten we eigenlijk nog niet heel veel. Het lijkt er op dat lucide dromen op zich niet verschillen van andere dromen. Alleen het feit dat je je er meer van bewust bent, is het onderscheidende kenmerk.

We weten dat de Heere soms door dromen sprak en spreekt. Er zijn bekende bijbelse voorbeelden en ook getuigenissen van mensen in (niet zelden niet-westerse culturen), die door een droom werden gewezen op Christus en voor wie dat een middel was om de Bijbel te gaan lezen en te bidden en zo tot geloof te komen. Maar verreweg de meeste dromen hebben geen bijzondere betekenis (bijvoorbeeld Job 20:8: Als een droom vervliegt hij, onvindbaar, hij wordt weggevaagd als een nachtgezicht; Job 33:15: In een droom, in een nachtgezicht, wanneer diepe slaap op de mensen valt, in sluimering op de legerstede; Psalmen 73:20: Gelijk een droom na het ontwaken, o Heere, versmaadt Gij, als Gij opwaakt, hun beeld; Prediker 5:3: Want gelijk de droom komt door veel bezigheid, zo dwaas gepraat door veel woorden; Prediker 5:7: Want er zijn dromen in menigte, zo zijn er ook talrijke ijdele woorden; vrees echter God).

Ik weet niet van dromen waardoor de boze rechtstreeks invloed wil uitoefenen, maar zeg er meteen bij dat ik hier geen uitgebreid onderzoek naar heb gedaan.

Wel is bekend dat veel mensen die zich met het occulte bezighouden, menen dat ze dromen kunnen duiden als boodschappen vanuit de geestenwereld en je daarmee in contact willen brengen. Dat is bijbels gezien een zeer gevaarlijke weg, die we beslist niet op mogen gaan. Blijf daar dus ver van.

Wat je vraag betreft of jezelf wakker kunt maken tijdens een lucide droom, is het antwoord eenvoudig. Zet je wekker op een tijdstip waarop je normaal slaapt en kijk of je je droom op dat moment bewust bent. Schrijf hem wel meteen op, want de herinnering vervaagt heel snel.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

dromen
3 reacties
Bessensap
Sluit me aan bij het antwoord van dhr. van der Wal.

Nog wel een aanvulling op het stukje: "Kun je jezelf wakker maken uit een lucide droom"
Ja, dat kan zeker, ook zonder hulp van een wekker ;-)

Op het moment dat je jezelf er van bewust bent dat je droomt of een nachtmerrie heb, kan je jezelf inderdaad aanleren om op dat moment wakker te worden zonder stimulans van buitenaf.

Het gebeurd zelfs dat mensen deze techniek aangeleerd krijgen bij de behandeling van een psychische- of slaapstoornis.
Bessensap
Overigens zou ik het inzetten van deze techniek niet per definitie als "occult" bestempelen.
RobinWolf
Zelf ervaar ik met regelmaat al jaren lucide dromen. Dit betekend dat je tijdens het slapen er bewust van bent dat je aan het dromen bent. De meeste mensen ervaren lucide dromen als aangenaam, hoewel het bij mij vaak minder fijne dromen zijn. Als je vaker lucide dromen heb kan je jezelf aanleren dat je wakker wordt in de droom wanneer jij dat wil. Ik zie geen reden om een occulte verbinding te leggen met lucide dromen.