Niemand vindt mij leuk

A. C. (Carolien) Luitjes / 5 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 28 jaar en heb het probleem dat niemand mij leuk vindt. Ik heb oudere zussen waar ik weinig contact mee heb. Mijn ouders zijn overleden. Vriendinnen heb ik niet. Ik probeer wel in contact te komen met mensen, maar dat lukt gewoon niet. Ik heb hier veel verdriet van. Wat doe ik fout en wat kan ik doen dat mensen mij wel leuk vinden?

Antwoord

Dankjewel voor je vraag! Wat goed dat je hiermee komt. Jouw vraag is een vraag waar velen zich in zullen herkennen. Hun verhalen zijn weer anders dan jouw verhaal. Hun vraag is hetzelfde: wie vindt mij leuk, hoe word ik gezien, hoe hoor ik erbij?

Je lijkt zelf al vastgesteld te hebben dat er niemand is die jou leuk vindt. Je vraagt je af hoe dat komt en wat jij daar aan kunt doen. Eerst wil ik je dit zeggen: behoefte aan erkenning is iets heel menselijks. We zijn geschapen in relaties en we hebben elkaar als mensen nodig. Wat een verdriet en gemis is er in jouw leven: je ouders al op jonge leeftijd niet meer te hebben, geen vriendinnen, wel zussen, maar je hebt daar maar weinig contact mee.

Wat kun je nu doen zodat mensen je leuk gaan vinden, is je vraag. Waar ik benieuwd naar ben is hoe je naar jezelf kijkt. Vind je jezelf leuk? Weet je wie jij bent, welke persoonlijkheid je hebt, wat voor gaven en talenten jij hebt? Is het voor jou al langere tijd een worsteling om met andere mensen te contacten of is dat zo sinds een bepaalde periode?

Het is belangrijk dat je weet wie je bent, zodat je weet wat je een ander te geven hebt. Anders zou je maar zo de neiging kunnen hebben om anderen te pleasen om leuk gevonden te worden, om gezien en erkend te worden.

Wat ik ook graag zou willen weten is hoe je relatie met God is. Weet je je gekend en geliefd door Hem? Heb je wel eens aan coachingsgesprekken gedacht? Door middel van coaching kun je erachter komen hoe God jou gemaakt heeft. Hij heeft over jou nagedacht, je “geweven” (zoals het staat in psalm 139). Jij leeft met een reden op dit moment van de tijd. Ook al zou niemand jou leuk vinden, dan nog is er een die jou niet alleen ‘leuk’ vindt, maar veel meer dan dat: “Want zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft” (Joh. 3:16). Ten diepste is ieder mens eenzaam totdat hij geborgenheid ervaart bij zijn Schepper.

Carolien Luitjes

Lees meer artikelen over:

eenzaam
5 reacties
Naomi1995
Hoi vrouw van 28 jaar,

Ik ben een vrouw van 27 jaar. Mocht je willen, ik zou wel contact willen leggen, maar weet niet goed hoe en wat ivm privacy etc.
leene
Beste vraagstelster. Je vraag treft mij. Ik weet niet zo goed wat ik zeggen moet. Je denkt dat niemand je leuk vind, ik vraag mij dat af. Er zijn altijd wel mensen die je leuk vinden ( en mensen waar je minder mee op kan schieten dat heeft iedereen) je ontmoet ze alleen niet. Denken dat niemand je leuk vindt werkt belemmerend, daar wordt je alleen nog maar meer onzeker van.
Je hebt veel nare verdrietige dingen meegemaakt. Je beide ouders al kwijt, weinig contact met je zussen. Het is goed dat je je vraag op dit forum stelt maar nog beter is om bewust iemand te zoeken die je als het ware bij de hand kan nemen en je kan helpen.
- Is er een mogelijkheid om deze vraag met één van je zussen te bespreken?
- Zijn er ooms en tantes waar je terecht kan?
- Ga je naar een kerk? zo ja is er iemand in de kerkenraad die je vertrouwt? of een jeugdleider? Ik heb wel meegemaakt dat iemand aan 2 singles en een stel werd gekoppeld. Echt spreek je uit, probeer ook een plekje voor jezelf "op te eisen" ik heb zo het idee dat je je best eens onzichtbaar kan maken.
- Als je niet gelovig bent of als je wel gelovig bent maar je weet in de kerk echt niet waar je moet beginnen, neem dan contact op met de huisarts, veel huisartsen hebben een praktijk ondersteuner GGZ. Dat klinkt heftig maar die zien ook mensen die niet 'gewoon' wat extra hulp en ondersteuning nodig hebben. Hij of zij kan je wellicht op weg helpen.
-In veel gemeentes zijn sociale wijkteams. Het verschilt nogal hoe die functioneren maar in sommige plaatsen hebben ze ook maatjes projecten.
- Spreek al je noden uit in gebed, God is een hoorder van de gebeden.

Lieve vragensteller... neem stappen. Hierbij een virtuele knuffel en ik hoop zo voor je dat je op korte termijn mensen mag vinden waar bij je je thuis voelt
leene
Ik bedoel natuurlijk dat een POH GGZ ook mensen ziet die "gewoon" wat extra ondersteuning nodig hebben, ( per ongeluk kwam het woordje niet ervoor)
Jennifer9377
Hallo vraagsteller,

Ik ben tevens een 28 jarige vrouw, miaschien vind je het leuk om eens af te spreken, een kom koffie te drinken of een stuk te lopen samen, je mag me evt een mailtje sturen op jenniferkemp9377@gmail.com
Als het je aanspreekt, kunnen we eens afspreken!
Groetjes, jennifer
refoweb
De vraagstelster kan contact met ons opnemen via vragen@refoweb.nl en dan zorgen we dat jullie in contact komen via de mail.

Bedankt voor het aanbod!