Geen zielige smeekbede

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik heb al twee jaar geen contact met mijn beste vriend en ik merk nu pas dat ik eenzaam word. Hij heeft zijn andere twee vrienden nog. Dit kwam allemaal door de overgang van klas twee naar drie. Voor hem naar havo, voor mij naar vwo. Mijn vraag is dus: hoe kan ik weer in contact komen en weer vrienden worden zonder dat zielige-smeekbede-jongetje-zonder-vrienden te zijn?

Antwoord

Beste vriend,

Wat dacht je van een telefoontje, sms of app met de vraag: “hoe gaat het met je, ik heb je al zo lang niet gesproken!” Dat is toch geen ‘zielige’ vraag? Als hij je beste vriend is, zoals je schrijft, zal hij ongetwijfeld antwoorden en dan kun je zien hoe jullie de vriendschap verder vorm gaan geven. Dat jullie in verschillende klassen terecht zijn gekomen maakt je rooster anders en mogelijk ook je interesses. Maar dat kan juist in vriendschappen een uitdaging zijn om elkaar niet uit het oog te verliezen. Wat volgens mij ook niet hoeft als je maar interesse in elkáár blijft tonen. En ja, dat vraagt inzet van beide kanten! Zeker.

Wie weet hoe je vriend al lang zit te wachten op bericht van jou, die toch een niveautje hoger bent gegaan in de derde klas. Gewoon dóén, dus dat contact zélf zoeken!

Het ga je goed,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

vriendschap