Penisvergroting overwegen

J. Boeijenga / Geen reacties

Vraag

Ik zit met iets waar ik mee heel erg voor schaam en waar ik met niemand over durf te praten. Ik heb namelijk een buitengewoon kleine penis. Hij functioneert wel, maar het is misschien wel de kleinste die er bestaat en daar voel ik me heel erg onzeker door. Ik durfde hierdoor ook nooit relaties aan te gaan.

Twee jaar geleden heb ik alle moed verzameld en heb ik hulp gezocht bij de GGZ. Ik heb veel gesprekken gehad, maar het heeft me helaas niet geholpen. Van binnen voel ik me een man, maar door mijn kleine penis heb ik het gevoel dat ik toch een deel van mijn mannelijkheid mis. Het is een enorme strijd. Ik bid vaak of het mag veranderen (al geloof ik eerlijk gezegd niet dat het zal gebeuren) en ook bid ik of ik ermee mag leren omgaan, maar ook dat lukt niet.

Sinds kort heb ik toch een relatie. Ik heb aan haar toevertrouwd wat mijn probleem is en zij vindt het geen enkel probleem, maar ik durf met haar geen seks te hebben omdat ik me er enorm voor schaam, ook al heeft zij geaccepteerd dat ik er zo uitzie. Maar omdat het zo’n strijd is als we intiem beginnen te worden, wordt onze relatie er niet gezelliger op en ik vrees dat het nooit gaat werken.

De laatste tijd overweeg ik een penisvergroting. Enerzijds voelt het geestelijk gezien niet goed, maar anderzijds zie ik echt geen andere oplossing. Ik zie het niet zitten om mijn hele leven hiermee rond te lopen en therapie heeft me ook niet geholpen om met dit probleem om te gaan. Hoe staat u hier tegenover?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het moet een forse drempel zijn geweest die je over ging om je probleem kenbaar te maken. Dat was destijds toen je er mee naar de GGZ ging en dat zal nu niet veel minder zijn (hoewel de anonimiteit van Refoweb het wellicht iets makkelijker maakt). Dat je aanvankelijk hulp hebt gezocht bij de GGZ lijkt er op te duiden dat het voor jou (nog) meer een mentaal probleem is dan een fysiek ervaren handicap. Dat is opvallend, omdat je het verder vooral over de fysieke aspecten hebt. Laten we de diverse kanten eens langslopen.

Schaamte voor jezelf
Wellicht was dit voor jou de drijfveer om naar de GGZ te gaan. Als je jezelf niet accepteert, verwacht je waarschijnlijk ook niet dat een ander jou wel accepteert. “Het heeft me helaas niet geholpen...” Waren je verwachtingen te hoog gespannen? Of is het probleem complexer dan je dacht? Voelde je je niet serieus genomen? Of spraken de ‘oplossingen’ je niet aan? Hoe dan ook, het heeft je niet verder geholpen, en daardoor wellicht het gevoel gegeven dat je juist verder op achterstand staat.

Gebed
Je hebt gebeden of God je wil leren hier mee om te gaan. Maar wat stel je je daar bij voor, wat is het uiteindelijke doel? Zelfacceptatie? Acceptatie door je relatie? Ondanks deze ‘handicap’ toch de mogelijkheid om kinderen te verwekken?

Zelfbeeld
Volgens jouw opmerkingen functioneert jouw penis wel. Een penis is primair om te urineren, ik neem aan dat dit het probleem niet is want daarvoor is de grootte nauwelijks relevant. Maar het stelt een man ook in staat om te ejaculeren. Wellicht heb je dat ook getest door masturbatie of zo. En ik neem maar even aan dat dat ook ‘functioneert’, als is dat dan meer een technische constatering. Zo van: “Nou ja, dat ‘doet’ het tenminste nog wel...” Maar toch is het onvoldoende, want in jouw toelichting verwoordt je het zo: je hebt het gevoel dat je een deel van je mannelijkheid mist. Een deel van je (gevoel van) mannelijkheid wordt zo dus afgemeten aan de grootte van je geslachtsdeel. En dat heeft waarschijnlijk ook weer te maken met de kans op een succesvolle bevruchting.

Schaamte
Mede omdat je je eigen toestand niet geaccepteerd hebt, kun jij je ook niet voorstellen dat een ander dat wel doet. Maar toch mag je hierbij degene die jou haar liefde heeft verklaard ook voor 100 procent vertrouwen. Zij ervaart “geen enkel probleem.” Nu is dat heel lief en troostvol bedoeld, maar misschien wat te snel door de bocht. Want er is toch wel iets dat voor nu en zeker straks bepalend kan zijn, al was het alleen al met het oog op gezinsvorming. Ik neem tenminste aan, dat jullie lichamelijke contact als natuurlijk uitvloeisel van de liefde, evenals de intimiteit die daaruit voortvloeit, misschien toch ietsje anders gaat verlopen dan dat jij/jullie als ‘normaal’ hadden gedacht. Dan is het de vraag wat je daarbij jezelf als norm oplegt: zoals jij vindt dat het zou moeten gaan, of zoals het nu eenmaal gaat door jouw lichamelijke beperking (als ik dat zo mag zeggen). Je kunt je wellicht voorstellen dat meer stellen hiermee te dealen hebben, al kunnen de ‘scenario’s’ sterk van elkaar verschillen. De ene keer is er een verhindering door een misbruikaffaire uit het verleden, een andere keer is het seksuele contact altijd pijnlijk, of komen er -hoezeer gewenst- geen kinderen. Ook impotentieklachten (en dat hoeft niet direct bij aanvang van een seksuele relatie, maar kan ook in de loop van het huwelijk ontstaan) komen nogal eens voor. Dat soort zaken kunnen een geweldige geforceerdheid geven op het moment dat je eigenlijk een bijzonder teder contact zou hebben en je waarschijnlijk verheugde op een emotioneel en lichamelijk hoogtepunt. Helaas, dat is lang niet iedereen gegeven.

Creativiteit
Met creativiteit, wederzijds vertrouwen en acceptatie van elkaar is echt veel moois te beleven. Sleutelbegrip hierin is ‘samen’: voor niemand is dit zichtbaar, voor niemand anders speelt dit punt, alleen voor jullie samen (en niet jij alleen!). Het vereist een onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar, om niet alleen hier samen open over te spreken maar ook in alle kwetsbaarheid mee te experimenteren. En maak het niet te zwaar, je mag hier samen ook wel eens om lachen. Zo van: “Kijk ons eens even onhandig zijn...” Hoewel je penis dan erg klein is, er niets mis met je gevoel, ook op en in dat gebied. Dat is erg waardevol.

Gebed
Dit zijn beslist zaken die je in het gebed mag brengen. Het is voor ons misschien wel eens wat moeilijk voorstelbaar, maar ook de seksualiteit en alles wat daarmee samenhangt (vooral de liefde) is een scheppingsgegeven. Niet voor niets wordt, direct na de schepping van Eva, door onze Schepper gesproken over het ‘tot één vlees zijn’. Het is een misvatting dat seksuele gemeenschap uitsluitend geoorloofd zou zijn als middel tot het verwekken van kinderen. Het is een zegen als er kinderen mogen komen, maar een kinderloos gebleven huwelijk is beslist geen minderwaardig huwelijk (zie links onderaan dit artikel). Een gebed kan soms op een ongedachte manier verhoord worden. En niet alleen is een ‘gewenste oplossing’ een verhoring, ook de uiteindelijke acceptatie van de situatie is dat.

Operatie
Als laatste oplossing suggereer je een penisvergroting. Dat lijkt misschien wel de meest effectieve oplossing, want daarmee krijg je (denk je) je zelfvertrouwen terug, hoef je jezelf niet voor jezelf en een ander te schamen. Maar ‘mag’ het in Bijbels opzicht? In de Bijbel kom je daar geen rechtstreeks antwoord over tegen. Het heeft er wel mee te maken dat je niet accepteert zoals de Schepper jou kennelijk bedoeld heeft... Ter relativering een vraag: als jouw vriendin kleine borsten heeft, zou je dan willen dat zij een borstvergroting zou ondergaan? En àls je toch een operatie overweegt, bedenk dan wel dat het geen mirakel zal zijn: de verlenging zal uiteindelijk 1 tot 3 cm. bedragen en je waarschijnlijk duizenden euro’s kosten (maar dat is dus meer een praktisch dan een principieel aspect). Het uiteindelijke effect blijft onvoorspelbaar en pakt niet zelden teleurstellend uit. Andere middelen en methoden die op de markt zijn en penisvergroting beloven, zullen minstens zo teleurstellend zijn. Focus daar niet teveel op.

Tenslotte
Bedenk dat je opvatting dat je mannelijkheid wordt bepaald door de grootte van het mannelijk geslachtsdeel, inmiddels echt achterhaald is. Het geheel van eigenschappen, gedragingen en rollen die geassocieerd worden met mannen, is deels biologisch (genetisch) en deels cultureel bepaald. De Bijbel zegt diverse keren dingen over de taak- en rolverdeling tussen mannen en vrouwen, over gedraging op het sociale en principiële vlak. Niets over de vermeende ‘mannelijke’ seksuele prestaties in relatie tot anatomische verhoudingen.

Ik hoop oprecht dat je iets aan het bovenstaande hebt, en wens je veel sterkte en wijsheid toe, vooral ook in de manier waarop jullie daar samen gestalte aan gaan geven.

Vragen waar ik eerder op gereageerd heb en die aspecten bevatten die wellicht bruikbaar zijn:

Een vraag met sterke verwantschap, beantwoord door mw. Hoek-van Kooten: 'Schaamte vanwege micropenis'.

Johan Boeijenga

J. Boeijenga

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Sedationist in ziekenhuis St. Jansdal

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

penis