Onbegrijpelijk evangelie

Ds. J.A. Mol / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 15 jaar en zoals veel mensen van mijn leeftijd gebruik ik ook social media. Op Instagram volgde ik een tijdje lang wat christelijke accounts waar ze af en toe wat posten over God of over wie Jezus is etc. Bij de reacties onder zo’n post las ik dat een Islamitische jongen zei dat Jezus nooit God kon zijn. Hij gaf argumenten en ik ben met hem via Instagram in gesprek gegaan. Telkens gaf hij argumenten waarom het onmogelijk was dat Jezus God is. En iedere keer lukte het mij om aan de hand van Gods Woord zijn argumenten onderuit te halen en te bewijzen dat Jezus God is! Ik weet dan ook zeker dat Jezus God is.

Maar nu zegt deze jongen tegen mij dat het super raar is dat Jezus onze redder zou zijn. Hij zegt, stel je eens voor: “God neemt de vorm aan van een mens, groeit op en laat Zich doodmaken door Zijn eigen creaties namelijk de mensen om diezelfde creaties te redden? Dat heeft toch geen nut?” Natuurlijk weet ik wel dat Jezus echt onze redder is. Dat hij ons echt heeft gered en dat hij dat allemaal deed uit liefde. Ik weet alleen niet goed hoe ik hier op moet reageren en hoe ik het hem duidelijk kan uitleggen dat Jezus zoveel liefde voor ons heeft om Zich te laten martelen en te laten doden door ons, om ons te redden. Want ik kan me best voorstellen dat hij dat natuurlijk vindt klinken als onzin. Waarom zou God zoveel moeite doen voor ons? Hij is zoveel groter dan wij en kan al met een vingerknip alle problemen oplossen. Weet u misschien hoe ik dit duidelijk en liefdevol kan uitleggen aan deze jongen? Het lijkt me namelijk geweldig als hij Jezus leert kennen.

Antwoord

Beste vriend,

Nee, dat duidelijk uitleggen is niet te doen. Op zich kun je geloofswaarheden ‘uitleggen’. Maar... wie gelooft nu dat God mens geworden is? Zichzelf gegeven heeft om mensen te redden. Wat een vreemde boodschap! Ja, het is echt absurd. Niet te vatten voor ons verstand. Je moet je verstand inderdaad kruisigen. Het is voor de “Grieken een dwaasheid, en voor de joden een ergernis.”

Voor wie niet? Voor diegene die gelóóft. Gelóóf is nodig, anders kom je er niet uit. Wat een vreemd Evangelie. Niet te bevatten. Toch – wat een heerlijk Evangelie. Ja toch? Een Evangelie om van te getuigen. Dat is wat anders dan een ander te overtuigen. Dat is het werk van de Heilige Geest. Bid om de Heilige Geest. Ook voor deze jongen. Hij opent ogen en zorgt ervoor dat je dit ‘rare Evangelie’ gelooft. Het is niet te geloven en toch al ons geloof waard.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Lees ook de andere bij de tags 'Contact met niet-gelovige' en 'Islam'

2 reacties
jaop
'Waarom zou God zoveel moeite doen voor ons? Hij is zoveel groter dan wij en kan al met een vingerknip alle problemen oplossen.'

Kan God met een vingerknip alle problemen oplossen? Jezus vroeg in de hof: Indien het mogelijk is, laat deze drinkbeker aan Mij voorbijgaan'. Maar de drinkbeker ging niet aan Hem voorbij, dus was het niet mógelijk dat er een andere weg kwam.
Waarom niet? Omdat God rechtvaardig is. Hij kan niet aan Zijn recht, aan wat eerlijk en goed is, voorbij gaan. Hij kan niet barmhartig zijn zonder recht te doen.
De vraag is: waarom 'kan' Allah wel barmhartig zijn zonder gekruisigde Messias? Er zijn twee mogelijkheden: of een mens is niet volkomen gevallen, niet volkomen zondig en kan door goed doen de balans ten goede keren. Of hij is niet volkomen rechtvaardig. En beide is het geval in de islam, sowieso ziet 'hij' zonde door de vingers. Want er is niemand die geen zonde doet.

Onze God, de God van Abraham, Izak en Jacob, is zo niet. Hij is volkomen rechtvaardig. Ook de minste zonde, in onze ogen minimaal, draagt de rebellie in zich. Is opstand, is onrechtvaardigheid. God haat dat, omdat Hij Zelf volkomen rechtvaardig is.

Hij kan niet aan de zonde voorbijgaan, zonder Zijn rechtvaardigheid te verliezen.

Waarom kan Hij dat dan wel door de Messias, de Heere Jezus? Essentieel daarvoor is de plaatsvervanging. Zoals we tot het rijk van de duisternis gingen behoren door de overtreding van één vertegenwoordiger van het menselijke geslacht, zo treedt Jezus op als vertegenwoordiger van al de Zijnen.

Er moest een plaatsvervanger zijn. Er moest een offer komen, dat de weg zou openen waarin én vergelding én barmhartigheid een plek zouden hebben.

Toen zei de Zoon: Ik kom om Uw wil te doen. Laat Uw toorn over alle zonde en ongerechtigheid op Mij dalen, maar laat deze mensen vrijuitgaan. Ik geef Me over, want Ik ben bij machte om te dragen waar een mens onder zou verteren. Ik zal de straf dragen.

Waarom deed Hij dat? Het enige antwoord is: liefde. Inderdaad Hij zou het met een vingerknip kunnen oplossen. Maar wat zou dat zijn? Vergelding, de aarde zou schoongebrand worden van alle rebellen. En Hij zou een nieuwe wereld scheppen, waarop gerechtigheid woont.

Maar nee, zei Hij, Ik zal hén redden die tegen mij opstonden. Ik zal tonen dat Ik ben wie Ik ben. Dat Ik rechtvaardig ben. Dat Ik liefde ben. Dat Ik niet zo ben als de satan heeft doen geloven. Dat Ik niet Mij zelf zoek, zoals zij nu doen, maar dat Ik hén zoek.

Verachten ze dit? Dan zal Ik hen nog meer zoeken. Ik zal hen smeken om Mijn Zoon aan te nemen.

En als ze het tot het laatste verwerpen? Dan zal Ik hen overgeven aan het oordeel waaraan ze zich door hun eigen ongeloof toe veroordeeld hebben.
Rembrand
Wat prachtig en bemoedigend om te lezen dat jonge mensen met elkaar in gesprek gaan over wezenlijke onderwerpen. Het is zo belangrijk om naar elkaar te luisteren zonder te veroordelen.