Pornobiecht

Ds. C. Harinck / 5 reacties

Vraag

Een vraag aan een predikant van de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben nog geen jaar getrouwd met mijn geliefde vrouw, alleen ben ik voor het huwelijk en tijdens het huwelijk vaak in de zonde van porno gevallen. Ze heeft mij voor ons huwelijk twee keer betrapt en omdat ik na verloop van tijd weer in de zonde viel, maar ook na de laatste keer is het weer meerdere malen verkeerd gegaan. Nu sinds een maand probeer ik al mijn zonde uit mijn leven te bannen, als ik dat zo mag noemen. Die zonde kan ik nu laten omdat God mij dat geeft. Ik weet heel goed dat als God mij loslaat, ik gelijk weer in die zonde val.

Maar ik heb er nu zo’n berouw van naar God en ook naar mijn vrouw. Ik durfde het nooit op te biechten, omdat ik zo bang was dat het weer zou gebeuren. Nu heb ik het gisteren toch gedaan omdat ik ergens las dat je anders niet tot God kunt komen als je het niet opbiecht aan mensen en omdat ik het zo graag wil. Mijn vrouw is nu erg ontdaan en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb zo veel gevraagd aan God of hij mij wil helpen om het goed en wijs aan te pakken, maar ik merk helemaal niks van Zijn aanwezigheid of hulp. Ik weet dat ik dat ook niet verdiend heb. Ik heb Hem zo nodig voor mijn ziel, maar ook voor hier en nu. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste broeder,

Uw probleem is helaas een bekend probleem. U hebt er goed aan gedaan dit aan uw vrouw op te biechten. U hebt haar namelijk nodig als een hulp en strijder naast u. Ik hoop dat zij dat ook zo ziet.

Je hebt er de Heere in gezocht en dat is goed. De biecht voor God is onmisbaar.  Maar er is meer. We  noemen het niet zonder reden een verslaving.  Je komt daar in eigen kracht niet vanaf. Natuurlijk moet je kracht en hulp om te strijden bij God zoeken. De zonde heeft macht en brengt in slavernij. God alleen kan dit doorbreken. Hij maakt wat zoet was bitter. Maar je hebt ook hulp van mensen nodig en wel van mensen die verstand van deze dingen  hebben. Neem contact met de Vluchtheuvel of je huisarts. Zij kunnen  je helpen. Dominees moeten hier toegeven tot deze begeleiding niet in staat te zijn. Maar de mensen van Vluchtheuvel en anderen wel.

Ik wil nog wel benadrukken dat je je vrouw moet vragen je te controleren en te helpen in de strijd. Met God en de hulp van bekwame mensen kun je er vanaf komen. Belangrijk is dat  je het zelf wil en dit kwaad je tot zonde is.

Zoek de Heere in het gebed.  Hij heeft beloofd: “Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal u er uithelpen.” Gods hulp en verlossing wens ik u toe.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

porno
5 reacties
juffiejuf
Tip; zoek eens op convenant eyes.
Gtn
Zoek naast je vrouw iemand die je vertrouwt, vertel hem alles, en licht hem in al je strijd hebt. Alleen het delen vooraf kan er al voor zorgen dat je niet toegeeft. Je wordt er immers op nagevraagd.

Bovendien, met hulp van God kun je echt van je verslaving afkomen. Zoek nu hulp, zowel professionele hulp als hulp van God! Ik ben ook Gergemmer, ik ben 25 jaar verslaafd geweest. God heeft mij er helemaal vanaf geholpen.

Als je erover door wilt praten, vraag m'n mailadres dan maar op via de redactie.
drj
Niet alleen een goed voornemen, maar ook zorgen, dat je er niet makkelijk aankomt, filternet, computer in de woonkamer, geen smartphone, etc. Je oog eruit rukken hoeft niet lettelijk te gebeuren, maar je moet de dingen uit je leven weg doen, die een terugval makkelijker maken.
En goed dat je het gedeeld hebt. Geef je vrouw wel tijd het een beetje een plaats te geven.
MissTeaspoon
En: één fout betekent niet direct een complete terugval. Met vallen en opstaan leer je. Mijn ervaring (vrouw) is dat het moeilijk is om te horen als je man een keertje de mist in is gegaan hiermee, maar dat het in het begin van een huwelijk ook nog wat heftiger is omdat er nog minder zekerheid en vertrouwdheid met elkaar heeft kunnen ontstaan. Dat zal hopelijk in de loop der jaren beter worden, als jullie band en huwelijk sterker wordt.
Verder merken we in ons huwelijk dat als er tussen ons afstand ontstond (door weinig intimiteit samen, of anderszins) het voor mijn man moeilijker wordt. Inmiddels heb ik de gewoonte hem regelmatig te vragen hoe hij er verleidingstechnisch voorstaat. En dat vraag ik extra vaak als ik merk dat we een tijdje minder seksueel contact hebben. Of als ik merk dat hij (bijvoorbeeld door zijn werk, of door slaapgebrek) wat meer onder druk staat. In de loop van de jaren hebben we (samen) patronen leren herkennen waardoor het hem steeds vaker lukt om niet in de val te trappen. Ook programma's als x3watch hebben hem (als student, met vrienden) erg geholpen.
Ga niet in de put zitten als het een keer mis gaat. De meeste mensen onder ons zijn niet ineens zonder zonde. We leren dit af en we leren genade ontvangen. Het is extreem irritant als het misgaat, maar het hoort ook bij het proces en helpt je leren herkennen wanneer je extra kwetsbaar bent. Veel sterkte, succes en liefde!
AHHK76
Goed dat je deze vraag stelt! Respect daarvoor! Zoek inderdaad hulp voor jezelf en/of samen. Misschien kun je jouw vrouw wijzen op de site www.kostbaarvaatwerk.nl Daar kan zij ook informatie, hulp en steun vinden! Gods zegen toegewenst samen!