Achtergebleven Israëlieten in Egypte

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is, zijn alle Israëlieten ten tijde van de uittocht uit Egypte ook echt vertrokken, of zijn er ook achtergebleven, met alle consequenties van dien? Wanneer dit zo is, waar is dit in de Bijbel uit op te maken? Ik stel deze vraag omdat ik laatst hoorde dat dit het geval was.

Antwoord

We lezen in de Bijbel hoeveel Israëlieten uit Egypte trokken (Exodus 12:37). Ook trokken anderen mee. Wie dat waren en hoeveel is onbekend gebleven. Dat er mensen in Egypte achtergebleven zijn, is niet erg waarschijnlijk. Ze waren immers slaven en werden als slaven behandeld. Ze zijn “uit het diensthuis uitgeleid.” En na de tien plagen, lieten de Egyptenaren hen graag gaan. “Met zilver en met goud belaân, blijmoedig uit Egypte gaan” (Psalm [berijmd] 105:20).

Het was heel anders toen de Israëlieten uit de ballingschap in Babel weer terug konden keren. Toen bleven er velen achter die een eigen bestaan hadden opgebouwd in Babel en het daar goed hadden. Maar dat er mensen in Egypte achterbleven heb ik nooit eerder gehoord of gelezen.

Daarom: laten we onze fantasie maar niet laten gaan over  de consequenties van het achterblijven. Wel hebben we de les te leren: uit Egypte bevrijd op weg naar het beloofde land en dat geestelijk verstaan. Zo horen we het iedere zondag als het opschrift boven de Wet ons wordt voorgehouden. Dus: niet achterblijven in het donker van Egypte, maar, ook al is het door de woestijn van het leven, op weg naar het Kanaän wat Boven is. Dat zijn levensvragen!!

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

exodus