Verschillen in groet bij begin eredienst

Redactie Refoweb | Geen reacties | 02-02-2021| 08:00

Vraag

Bij het begin van de eredienst wordt de groet uitgesproken. Het valt me op dat predikanten in de PKN (en in andere kerkverbanden) daarbij op heel verschillende manieren de handen gebruiken. Er zijn predikanten die één hand omhoog steken met de handpalm in de richting van de gemeente, twee handen omhoog steken met de handpalmen in de richting van de gemeente, de handpalmen naar elkaar toe richten, de handen gevouwen laten en de handpalmen naar boven richten. En dan zijn er nog allerlei andere varianten en tussenvormen. Overigens is er ook nog een verschil tussen ogen gesloten en ogen geopend. Komen deze verschillen puur door de voorkeur van de voorganger of hebben  bepaalde gebruiken hiervan een achtergrond?


Antwoord

Onder de tag 'Votum-groet' vind je diverse relevante antwoorden over dit thema.

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2819 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Misselijk van leuke jongen (vervolg)

Aan Marijke Rots, n.a.v. mijn vorige vraag: misselijkheid en overgeven bij contact met een jongen. Ten eerste is mijn opvoeding denk ik niet de oorzaak. Ik krijg een liefdevolle opvoeding. Aan mijn mo...
3 reacties
01-02-2014

Een tijdje geleden heb ik een miskraam gehad (...) Wanneer kun je een ongeluk o.i.d. nou zien als straf of dat het iets anders is? (...)

Een tijdje geleden heb ik een miskraam gehad. Op zich heb ik het wel redelijk verwerkt, maar ik heb een heel vervelende opmerking gekregen van een familielid. Die zei min of meer in bedekte termen dat...
Geen reacties
01-02-2007

(...) Ik kan me moeilijk een beeld vormen van het feit dat een nietig mensje een almachtig God kan kwetsen. Is daar vanuit de Bijbel iets over te zeggen?

Wat doet een zondaar God aan als hij of zij zondigt? Als een man snauwt tegen zijn vrouw, dan doet hij haar verdriet. Daar krijgt hij, als het goed is, spijt van want hij heeft zijn vrouw lief. Als hi...
Geen reacties
01-02-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag