Steken en paniekaanvallen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 38 jaar en heb sinds paar weken erg last van steken links onder in mijn borst en vaak last van hartkloppingen. Ik heb veel stress en al drie jaar ben ik bekend met paniekaanvallen. Maar door deze steken krijg ik juist paniekaanvallen. Ik maak me er druk over, maar durf ook niet naar de dokter omdat ik gewoon bang ben om te horen dat ik een erge kwaal heb.

De steken zijn zo nu en dan, gewoon zomaar als ik zit of loop of lig. Daarbij heb ik ook tintintelingen links in mijn lichaam sinds een dag of drie. De steken zijn echt messteken voor mijn gevoel, scherpe pijn in ieder geval. Wat zou dit kunnen zijn?

Antwoord

Vervelende klachten. Zowel de steken als de paniekaanvallen.

1. Stekende pijn is niet de typische pijn dat past bij pijn van het hart;
2. Dat de pijn voorkomt op verschillende momenten -liggen, zitten of lopen- past ook niet bij het hart.

Ik vind het als dokter niet erg wanneer je mijn patiënt zou zijn en met deze klachten op het spreekuur zou komen. Natuurlijk kan een arts niet alles verklaren, wel kan hij/zij aangeven waar zij NIET aan denkt en eventueel lichamelijk onderzoek doen. Dan pieker je minder en wanneer je minder piekert, is je stressniveau ietsjes lager ( je hoeft niet bang meer te zijn voor bijvoorbeeld je hart) waardoor je minder gauw een paniekaanval krijgt. Dan ben je daar iets mee geholpen toch?

Thuisarts.nl is een goede site - daar kan je ook de zoekterm "paniekaanval” invoeren.

José de Jongh-van Hoof

4 reacties
kejak
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat paniekaanvallen "hartinfarcten, hersenbloedingen, verlammingen. blindheid, dementie" en verder allerlei andere mogelijke kwalen kan veroorzaken. Ik heb het zelf allemaal "gehad¨, toch zit ik nu gezond en wel, zonder wat voor lichamelijk gevolg dan ook een reactie te schrijven.
Ik wil maar zeggen: niets is wat het lijkt als je klachten hebt ten gevolge van een paniekaanval. Laat je maar gerust stellen door de huisarts. Een paniekaanval zelf krijg je snel onder controle door een aantal keer enkele seconden door de neus in te ademen en door de mond uit te ademen. En de oorzaak van regelmatige paniekaanvallen: daar zou je van gedachten over kunnen wisselen met een professional.
Pubermoeder
Herken deze klachten wel. Bij mij was het hyperventilatie. De dokter kan dat meten of dat inderdaad zo is. Heel vervelend gevoel, maar wel helpend als je weet wat het is. Veel sterkte!
Magnolia
Wat goed kan helpen, is enkele sessies aanvragen bij de fysiotherapeut. Die kan je verschillende ademhalingsoefeningen adviseren, zodat je beter en rustiger kunt gaan ademen of wat ontspanningsoefeningen om je lichaam tot rust te brengen. Dit heeft mij persoonlijk goed geholpen en ik kan het altijd weer gebruiken bij perioden van stress.
Paul76
Beste,
Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Ik heb er jaren last van gehad. Je schroom om er mee naar een arts te gaan herken ik ook. Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan, en op advies met een psycholoog gesproken. Dat laatste heeft me veel inzicht gegeven in het waarom van mijn klachten; ik herken nu mijn triggers en weet hoe ik ermee om kan gaan. Wou dat in dat jaren eerder had gedaan.
Hopelijk werkt zoiets ook voor jou.