Coronavaccin en geaborteerde foetussen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde iemand zeggen dat bij de ontwikkeling van het coronavaccin geaborteerde foetussen gebruikt zijn. Is dat waar? En zo ja, gebeurt dat ook bij de ontwikkeling van andere vaccins?

Antwoord

Een van onze panelleden heeft daar al eens eerder antwoord op gegeven:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/20637/gebruik-foetussen-bij-vaccinaties

Ook interessant is een artikel dat in het RD verscheen. Enkele citaten:

"Medisch ethicus prof. Henk Jochemsen: "Deze veelgebruikte cellijn is zó lang zelfstandig doorgekweekt dat die ook wat betreft chromosomenpatroon niet meer normaal menselijk is. Het gaat mij een beetje te ver om om die reden tegen het vaccin te zijn. Dat lijkt me een overtrokken morele striktheid. Zou je daar consequent in zijn, dan zou je heel veel behandelingen moeten afwijzen die zijn gebaseerd op onethische stappen in het verleden. Ook zou je je bijvoorbeeld moeten afvragen of je dan nog koffie kunt drinken, zonder zeker te weten dat de bonen rechtvaardig zijn geproduceerd. Je komt dan in een situatie waarin je in feite ontkent dat we allen delen in de gebrokenheid."

"AstraZeneca/Oxford is een van de zes vaccinproducenten waar Nederland een contract mee heeft afgesloten. De vijf andere farmaceuten zijn Janssen, Pfizer/BioNTech, Moderna, CureVac en Sanofi & GSK. Van die vijf maakt alleen Janssen gebruik van een cellijn van menselijke oorsprong (de PER.C6-cellijn, afkomstig van een foetus uit 1985) voor de productie van het vaccin."

Vooralsnog wordt er gestart met het vaccin van BioNTech/Pfizer. Deze bevat een stukje genetische code zoals die in het coronavirus aanwezig is en dus niet van een foetus.

Als laatste nog een brochure van de NPV.

Lees meer artikelen over:

coronavirus