Quarantaine in de zorg

M. M. Methorst / 6 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over corona. Als je in de zorg werkt en je bent bij een besmet persoon geweest, dan mag je gewoon blijven werken. Betekent dit ook dat je gewoon naar de winkel, kerk en familie mag? Of moet je buiten je werk om in quarantaine?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zolang u goed beschermd aan het werk bent geweest hoeft u inderdaad niet in quarantaine. Wel moet u dan zich nog steeds aan de regels houden die in deze tijden gelden. Stelt u bent zonder goede bescherming bij een patiënt geweest die besmet is met het coronavirus, dan zal u in overleg met uw werkgever wel in quarantaine moeten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

coronavirus
6 reacties
Droppie
Als je bij een bewoner bent geweest die later positief bleek.
Ik zou gewoon naar de supermarkt gaan en 1,5 m afstand houden maar niet naar mensen die tot de risico groepen horen.
Lekkerbek
Droppie dat is niet wat de GGD voorschrijft. Je moet van de arbodienst in de zorg wel werken, ook als er in je gezin iemand positief getest wordt. Maar als je thuis komt wordt je geacht wel de quarantaine regels te volgen.
Heel vreemd, een arts die bij ons werkt moest deze week werken ondanks 2 positieve gezinsleden. Hij moest poli draaien dus hij heeft contact gehad met kwetsbare patiënten. Hij moet op dag 5 zich laten testen, bij klachten eerder. Maar hij mocht vervolgens na de poli geen boodschappen doen. Op zich terecht, een ander moet ook in quarantaine dus waarom zou een zorgmedewerker wel boodschappen doen?
Wat ik erg vind is dat deze arts dus volgens de richtlijnen mag werken. Als hij vandaag besmet blijkt moeten alle patienten waar hij de laatste 48 uur mee gewerkt heeft gebeld worden. Had dit dan niet voorkomen kunnen worden? Het probleem is dat er ook geen artsen over zijn die zijn poli over konden nemen. Een enorm dilemma waar iedere instelling dagelijks mee te dealen heeft!
Droppie
@lekkerbek ik ga liever boodschappen doen en ik hou zelf 1,5 m afstand en doe een mondkap.
Dan dat ik in de zorg ga werken vind ik het risico veel groter.
Ik werk momenteel op afdeling waar er 29 positief besmet zijn.
Denk je dat ik thuis ga zitten.
Dat denk ik niet en wie moet er boodschappen doen dat doe ik lekker zelf.
Lekkerbek
@Droppie, snap ik, maar persoonlijk houd ik me liever aan de regels dus bij een besmet gezinslid ga ik in quarantaine en doe geen boodschappen. Al weet ik dat er op t werk meer risico is. Maar regels zijn regels. De niet-zorgmedewerkers moeten ook gewoon in quarantaine en kunnen ook geen boodschappen doen als iemand uit het gezin positief getest is. Gelukkig is de behulpzaamheid, zeker ook in kerkelijke gemeentes, groot!
Droppie
@Lekkerbek
Het gaat hier niet om een gezinslid die positief getest is maar om iemand die je verzorgd heb.
Lekkerbek
Ja weet ik, wij werden daarna dus gebeld dat we (buiten het werk om) in quarantaine moesten.
Daarna vertelde ik hoe t werkt als een gezinslid besmet is, wat ik dus ook een vreemde situatie vind.