Wel Jezus begeren maar je niet aan Hem overgeven

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Harinck. Ik heb een prangende vraag n.a.v. het lezen van een preek van Comrie, Eigenschappen blz. 332. Daar zegt hij:

“Zij die geloven, hebben ondervonden of ze ondervinden het nóg dat Jezus Christus, nog vóór zij Hem omhelzen konden, Zich aan hen overgaf zoals Hij is. (...) Mensen die nabij komen, ervaren ook wel uitgangen van het hart naar Jezus, maar nooit merken zij dat Jezus Zich openbaart en Zich aan hen overgeeft als antwoord op hun werkzaamheden. Maar zij die geloven, weten door geestelijke ervaring dat de openbaring van Jezus in Zijn bereidwilligheid, in de orde van het geloofsleven aan hun geloofsdaden voorafgaat.”

Ik vind dit moeilijk. Moet ik dan toch wachten tot Hij Zich aan mij overgeeft? En hoe is dat dan? En: Waar baseert Comrie deze stelling op?

Antwoord

Beste vraagsteller.

Het blijkt steeds weer dat we de gronden van het geloof niet goed verstaan. Maar al te veel leggen we die gronden in de gelovige zelf. Wat brengt een arm verslagen zondaar tot dat geloof dat zich geheel aan Jezus uitlevert? Het is de openbaring van Jezus door de Heilige Geest en het Evangelie aan het hart van de verslagen zondaar.

De vraag is terecht: Wat bracht u er toe uzelf geheel aan Jezus over te geven? Dat bespreekt Comrie. Het was toch Zijn nodiging die u hoorde in uw verslagenheid en strijd.  U hoorde: De Meester is daar en Hij roept u. Dat nam al uw bezwaren en twijfel weg. En dat deed u komen en uzelf geheel aan Hem toebetrouwen. Wanneer deze overreding van de Heilige Geest door het Evangelie ontbreekt, kan een ontwaakte zondaar wel gevoelen Jezus nodig te hebben en naar Hem zoeken, maar ontbreekt de vrijmoedigheid om zich aan Jezus toe te vertrouwen en zich geheel op Hem te wentelen. Dat bedoelt Comrie als hij zegt: dat mensen wel Jezus begeren maar er niet toe komen om zich aan Hem over te geven.

Comrie benadrukt het werk van de Heilige Geest in het verenigen van zondaren met Christus.Hij benadrukt het belang van zo door de nodigende stem van Jezus overwonnen te worden, dat de zondaar zich onvoorwaardelijk met al zijn schuld en zonde aan Jezus overgeeft. Thomas Boston zegt dit ook zo en leert dat zo de gelukkige knoop tussen Jezus en ons hart wordt gelegd. Beste broeder. Dat is  nu echt bevinding en al dat geredeneer is maar beschouwing.

Gods zegen,
Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

Comrie