Interpretatie van Genesis (3)

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In reactie op deze vraag. Daarin stelt meneer Doeven: “Dé wetenschap bestaat niet en komt voort uit een door de zondeval verduisterd verstand.” Dit vind ik een wel erg harde uitspraak. Helemaal omdat ik zelf wetenschapper ben. Eerlijk gezegd heb ik het idee dat God mij dusdanige talenten heeft gegeven dat ik juist in de wetenschap mijzelf optimaal kan ontplooien ter ere van Hem. Maar als ik meneer Doeven dus goed begrijp is het helemaal niet goed om me in de wetenschap te bevinden? Graag zie ik een stevige onderbouwing van hem tegemoet want het is mijn complete beroep en levensstijl die hij overboord gooit.

Antwoord

De heer Doeven verduidelijkt de geciteerde uitspraak aan het eind van zijn antwoord: “Tot slot, wij kennen inderdaad ten dele. Laten we dat bij alles wat de wetenschap ons aanreikt beseffen.” Welnu, daar is praktisch weinig tegenin te brengen, naast het feit dat ook de Bijbel dit zegt (1 Kor. 13:9). Daarnaast lezen we nergens dat het panellid (de) wetenschap afwijst of overboord gooit. Er is in het antwoord ook geen enkele aanleiding te vinden om deze conclusie te trekken.

Redactie Vragenrubriek